Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vazirani Ekonk: Elektrický speedster pro jednoho přichází z Indie

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 26. 10. 2021 • 19:07
25
1
Zobrazit náhledy (25)
Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk Vazirani Ekonk

Okruhová hračka s poměrem výkonu a hmotnosti takřka 1:1 může mít v útrobách elektromotory. A nemusí nutně pocházet z Británie, nýbrž z její bývalé kolonie...

V červenci 2018 představil indický start-up Vazirani Automotive z Bombaje hyperauto Shūl. Oficiálně debutovalo na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Nyní následuje speedster Ekonk. Prý „nejlehčí elektromobil světa“. Ne, pod kapotou nenajdeme zážehový motor, ale taková je prostě doba.

Jenže Ekonk je zajímavý už základními údaji. Váží totiž pouhých 738 kg a přitom jeho elektromotory poskytují 538 kW, tedy 732 koní. Není jasné, kolik jich ve skutečnosti je. Hračka hlavně na okruh, poměr výkonu a hmotnosti vychází 1,371 kg/kW, případně 1,008 kg/k...

Bateriové moduly používají chlazení, kterému firma říká „DiCo“. Místo dnes obvyklé vody jejich optimální teplotu udržuje... vzduch. Zakladatel Chunky Vazirani tvrdil cosi o biomimikrách a inspiraci „starověkými indickými výrobními postupy“. To nám mnoho neřekne, nicméně celá věc funguje úplně stejně jako regulace tělesné teploty u lidí i zvířat. O kapacitě článků, době jejich nabíjení a odhadovaném dojezdu zatím nepadlo ani slovo.

Jméno značí „začátek božského světla“. Pod tímhle básnickým slovním spojením ze starých indických písem se neskrývá nic jiného než počátek vesmíru, prostě Velký třesk. Ostře řezaný Ekonk vypadá jako formule se zakrytými koly, karoserii upekli z uhlíkových kompozitů.

Blatníky řádně vyčnívají, v nizounké přídi svítí diodový pásek. Řidič (či spíše jezdec, popřípadě pilot) ovšem nesedí centrálně, nýbrž vpravo. Před sebou má větrní štítek a za hlavou ochranný oblouk. Žádné čelní sklo, střecha, boční okna, zbytečnosti, které jen zvyšují hmotnost. Přilba je tím pádem nutností. Moderní elektroničtí pomocníci rovněž chybějí. Zadní kola dostala aerodynamické kryty. „Ocas“ má vodorovných diodových pásků hned pět, září rudě, jak také jinak?

Nenechte se zmást oficiálními fotkami, které vypadají jako počítačové rendery, Ekonk skutečně jezdí. Testy v komplexu NATRAX (National Automotive Test Tracks) nedaleko indických měst Pithampur a Indore ukázaly akceleraci z klidu na stovku za 2,54 s, ano, rovnou na setiny. Speedster se rozjel až na 309 km/h. To nezní špatně, podobné výkony bychom ostatně čekali...

Není jasné, kdy budou prezentovaný první prototyp následovat další (malo)sériové kusy. Chunky Vazirani, který předtím dělal pro Rolls-Royce a Jaguar Land Rover přiznává, že se nebrání jakékoli spolupráci s jinými výrobci. První projekt Shūl nezemřel, vzniká jeho produkční specifikace.

video

Zdroje: Vazirani Automotive, Carscoops, Autocar, Natrax.in

Foto a video: Vazirani Automotive

Související články

Témata
27. 10. 2021 09:55
regulacia teploty u cloveka
Ja len, ze tekutina v regulacii teploty u cloveka hra dost vyznamu rolu...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud