Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VC Austrálie F1 2016: Úvod sezóny pro Mercedes, Alonso ošklivě boural

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
První letošní Grand Prix F1 patřila trojcípé hvězdě, ale tón zpočátku udávalo Ferrari. Ošklivě havaroval Fernando Alonso, naopak famózního úspěchu dosáhl debutující tým Haas.

Nová sezóna mistrovství světa formule 1 začala jako obvykle v Austrálii. Všichni byli zvědaví na nový formát sobotní kvalifikace, kdy každých 90 s vypadne nejpomalejší vůz a to závěrečné části postupuje nikoli desítka, nýbrž jen osmička pilotů. Pokud někdo čekal, že se o nejrychlejší čas bude bojovat až do konce, musel být totálně zklamán.

V Q3 absolvovali všichni až na Mercedes pouze jedno rychlé kolo a svůj boj následně vzdali, stříbrné šípy byly prostě zase rychlejší. Obhájce titulu Lewis Hamilton tak získal svou 50. pole position před kolegou Rosbergem a oběma vozy Ferrari. Rychlostí překvapilo Toro Rosso, které se vrátilo právě k italským agregátům. Ještě před startem byl nový formát kvalifikace okamžitě zrušen. Naprostý nesmysl měl tedy život vskutku jepičí. Renault těsně před víkendem představil opačnou barevnou kombinaci svých vozů, kde díkybohu převažuje tradiční žlutá místo před testy prezentované černé.

Zatímco tréninky v Melbourne propršely, závod se odehrál za hezkého počasí. Daniel Kvjat (Red Bull) se nezařadil na své startovní místo a muselo se opakovat zahřívací kolo. Auto bylo zatlačeno do boxů a pracovalo se na něm, ale nakonec vůbec nevyjelo. A pak zhasla červená světla a děly se věci! Mercedesy lehce vybojovanou první řadu neudržely, do čela se protlačily oba rudé monoposty! Hamilton se propadl až na šesté místo, Rosberg zůstal třetí. Magnussen (Renault) musel do boxů kvůli defektu, po kontaktu s jiným vozem létaly jiskry. Navrátilec Gutiérrez (Haas) hlásil problémy s motorem.

Hamilton se prokousal přes Massu na pětku. Po prvních zastávkách v boxech měl Vettel co dělat, aby se udržel před Rosbergem, ale nakonec si vyšlápl i na Hamiltona a bez problémů jej zdolal. V 17. kole došlo ke kolizi Gutiérreze a Alonsa. Mexičan brzdil o dost dříve než dvojnásobný exšampion předpokládal, ten mu v plné rychlosti zavadil o levé zadní kolo a svůj mclaren doslova rozštípal. Z vozu vylezl otřesen, ale zdráv. Vyjel safety car, následně ovšem vedení závodu vyvěsilo červenou vlajku, trať v melbournském Albert Parku se musela uklidit.

Závod byl restartován za bezpečnostním vozem, už bez Ria Haryanta (Manor). Vettel udržel vedení před Rosbergem a Räikkönenem. Ten ale ve 23. kole zajel k mechanikům s kouřícím motorem, objevily se i plameny. Jeho třetí příčku tedy převzal vcelku nenápadný domácí Ricciardo (Red Bull). Romain Grosjean (Haas) vydělal na Alonsově nehodě, při červené fázi vyměnil pneumatiky, takže se v polovině pohyboval bez problémů v první desítce, stoupal pořadím dokonce až na šesté místo! Oba monoposty Toro Rosso ztratily své pozice po dalších pit stopech, hlavně Verstappen se u mechaniků zdržel. Hamilton se díky tomu propracoval ze sedmičky na čtyřku.

V 36. kole měl problém v boxech do té doby vedoucí Vettel, výměna levého předního kola trvala déle. Otázkou bylo, zda mercedesům střední obutí vydrží až do cíle, Němec nazul rychlejší měkké, ale musel se spokojit až se čtvrtým místem. Do čela se tudíž dostal Rosberg. Mladý Palmer, Sainz jr. a Verstappen bojovali na hranici první desítky, debutant Jolyon nakonec juniorským „rudým býkům“ neodolal. Marcus Ericsson jezdil pomalu po trati a následně odstoupil. 42. kolo znamenalo návrat do starých kolejí, Hamilton předjel Ricciarda a mercedesy rázem okupovaly první dvě místa... Daniel ale také musel na výměnu gum, takže se propadl na páté místo, nakonec alespoň zdolal Felipeho Massu (Williams).

Těsně před koncem se ještě srazili Sainz s Verstappenem, Max do Carlose šťouchl, ale oba pokračovali dále. Vettel se pověsil na výfuky Hamiltonovi, rychlejší pneumatiky nesly své ovoce. Jenže jeho snahu ukončila drobná chyba a malý výlet mimo trať v závěru 55. kola těsně před cílovou rovinkou. Pódium ale udržel. Okamžitě se do rádia omluvil. Už nebylo co řešit, stříbrné šípy zahájily sezónu doublem, tedy dvojitým vítězstvím, jen Nico Rosberg byl dnes lepší než obhájce posledních dvou titulů.

Neuvěřitelného úspěchu dosáhl Romain Grosjean a radoval se oprávněně. Haas je prvním skutečně novým týmem za posledních čtrnáct let, který dokázal při debutu bodovat (naposledy Toyota, respektive Mika Salo v roce 2002 na stejném místě). Nepočítáme pochopitelně stáje, které vznikly převzetím jiných. Po kvalifikaci by kdekdo čekal, že bude bojovat na chvostu s Manorem... Ani ten ale není extrémně pomalý.

Taktéž Ferrari jednoznačně ukázalo svou sílu a obhájci titulů z posledních dvou sezón se vzpínajícím se koníkem musejí počítat. Scuderia je blízko... Mile překvapil Red Bull, Dani Kvjat se bohužel ani nesvezl. Naopak Valtteri Bottas bude chtít na tento víkend asi co nejrychleji zapomenout, i když se po nevýrazné kvalifikaci a následné penalizaci za výměnu převodovky dostal nakonec na body. Tyto tresty jsou dalším naprostým nesmyslem, který by měl být co nejrychleji zrušen.

Formule 1 totiž nikdy nebyla o žádném šetření nákladů, ba právě naopak. Je obrovskou škodou, že před pár lety nevznikl „rebelský“ šampionát GPWC. Výkladní skříň automobilového sportu se pod hlavičkou FIA ubírá v současnosti velmi špatným směrem, jak technicky, tak i regulemi o limitním počtu komponentů na sezónu. Omezení rádiové komunikace se také nepovedlo, v éteru nebylo slyšet prakticky nic... I zde přijde co nevidět změna.

VC Austrálie F1 2016 – Pořadí v cíli
1. Nico Rosberg Mercedes 1:48:15,565 h
2. Lewis Hamilton Mercedes +8,060 s
3. Sebastian Vettel Ferrari +9,643 s
4. Daniel Ricciardo Red Bull – TAG Heuer +24,330 s
5. Felipe Massa Williams – Mercedes +58,979 s
6. Romain Grosjean Haas – Ferrari +1:12,081 min
7. Nico Hülkenberg Force India – Mercedes +1:14,199 min
8. Valtteri Bottas Williams – Mercedes +1:15,153 min
9. Carlos Sainz Toro Rosso – Ferrari +1:15,680 min
10. Max Verstappen Toro Rosso – Ferrari +1:16,833 min
11. Jolyon Palmer Renault +1:23,399 min
12. Kevin Magnussen Renault +1:25,606 min
13. Sergio Pérez Force India – Mercedes +1:31,699 min
14. Jenson Button McLaren – Honda +1 kolo
15. Felipe Nasr Sauber – Ferrari +1 kolo
16. Pascal Wehrlein Manor – Mercedes +1 kolo
DNF Marcus Ericsson Sauber – Ferrari odstoupil
DNF Kimi Räikkönen Ferrari odstoupil
DNF Rio Haryanto Manor – Mercedes odstoupil
DNF Esteban Gutiérrez Haas – Ferrari kolize
DNF Fernando Alonso McLaren – Honda nehoda
DNS Daniil Kvjat Red Bull – TAG Heuer nestartoval
F1 2016 – Celkové pořadí jezdců
1. Nico Rosberg 25
2. Lewis Hamilton 18
3. Sebastian Vettel 15
4. Daniel Ricciardo 12
5. Felipe Massa 10
6. Romain Grosjean 8
7. Nico Hülkenberg 6
8. Valtteri Bottas 4
9. Carlos Sainz 2
10. Max Verstappen 1
F1 2016 – Celkové pořadí týmů
1. Mercedes 43
2. Ferrari 15
3. Williams - Mercedes 14
4. Red Bull - TAG Heuer 12
5. Haas – Ferrari 8
6. Force India – Mercedes 6
7. Toro Rosso – Ferrari 3

Foto: Jiří Křenek

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
Avatar - speedfred
21. 3. 2016 10:23
Re: F1 po SENNoj a ŠUMEJKROJ DÁVNO SKONČILÁ UŽ TU KRAVINU ZA
z dvojice mercedesu viac fandím Nicovi,ale mám pocit,že Lujs má troška navrch.
21. 3. 2016 10:04
Re: Grosjean s Haasem šestý
Není to ta samá zatáčka kde si rozbil držku Martin Brundle a taky vylezl z totálního šrotu nezraněný?
21. 3. 2016 10:02
Re: F1 po SENNoj a ŠUMEJKROJ DÁVNO SKONČILÁ UŽ TU KRAVINU ZA
Hele Nico je ale stejně tak špičkovej jezdec jako Lewis. Svýho času dokázal jezdit stejný časy se Šumim. Rozhodně bych jeho řidičský umění nezatracoval.
21. 3. 2016 09:59
Re: F1 po SENNoj a ŠUMEJKROJ DÁVNO SKONČILÁ UŽ TU KRAVINU ZA
To máš sice pravdu, ovšem F1 skončila, kvůli takovým sluníčkářům jako seš ty. To se musí šetřit palivo, šetřit gumy, rekuperovat energie a výsledkem je nekoukatelná F1.
21. 3. 2016 09:52
autorský práva
Doprdele s autorskejma právama, člověk se kvůli tomu nepodívá ani na video ze závodů.