VCD: Prius a Civic Hybrid stále na špičce německého eko-žebříčku
VCD ve svém hodnocení zohledňuje tři kategorie. Prvním kritériem je spotřeba vyjádřená prostřednictvím emisí CO2, které auto vypustí při ujetí 1 km. Dále se srovnává vnější hluk a množství a složení škodlivých látek obsažených ve výfukových plynech, tedy faktory, které mají také vliv na životní prostředí.
Nastavené podmínky tak znamenají, že nemusí nutně vyhrát auto s nejnižší spotřebou. Tímto srovnáním chce VCD samozřejmě nabídnout zájemcům o nové auto přehled ekologičnosti jednotlivých modelů, ale také chce povzbudit konkurenci výrobců aut.
Výsledky pro rok 2008/2009 zahrnují 350 modelů, 80 z nich hodnotí VCD jako ekologické. Na prvním místě v absolutním pořadí se umístila Toyota Prius, která zvítězila také v letech 2004 a 2005, následovaná vítězem z posledních dvou let Hondou Civic Hybrid. Tyto modely získaly s velkým náskokem první místa také v kategorii rodinných aut, respektive vozů nižší střední třídy.
V celkových výsledcích se kromě dvou hybridů vysoko umístily malé hatchbacky s benzinovými motory. Uspěly například „kolínská trojčata“, Smart ForTwo s vylepšnou technologií start/stop Micro Hybrid Drive nebo tři modely Daihatsu. Na děleném devátém místě je mimo jiné Fiat Panda 1,2 8V Bi-Power, která je schopna provozu na benzin a zemní plyn. Hodnocení se však týká jen provozu na zemní plyn.
Nejekologičtější auta 2008/2009 podle VCD | |||
Poř. | model | pohon | hodnocení |
1. | Toyota Prius | hybrid | 6,71 |
2. | Honda Civic Hybrid | hybrid | 6,66 |
3. | Citroën C1 1,0 3dv. | benzin | 6,31 |
3. | Daihatsu Cuore 1,0 | benzin | 6,31 |
3. | Peugeot 107 1,0 | benzin | 6,31 |
3. | Toyota Aygo 1,0 | benzin | 6,31 |
7. | Smart fortwo mhd | benzin | 6,16 |
8. | Daihatsu Trevis 1,0 | benzin | 6,01 |
9. | Citroën C2 1,1 | benzin | 5,81 |
9. | Daihatsu Sirion 1,0 | benzin | 5,81 |
9. | Fiat Panda 1,2 Bi-Power | benzin/plyn | 5,81 |
Z výsledků byl vyřazen modernizovaný Smart ForTwo cdi. Nový model s uzavřeným filtrem pevných částic se měl původně umístit na třetím místě za Hondou Civic Hybrid. Důvodem diskvalifikace bylo odsunutí zahájení prodeje z října 2008 na příští rok. Současný model s otevřeným filtrem pevných částic tak vysokého bodového hodnocení nedosahuje. Podle VCD tento model i přes nízkou spotřebu nevyhovuje kritériím, filtr totiž nezachycuje škodlivé jemné částice ve výfukových plynech. Výfukové plyny současného dieselového Smartu tak nedosahují čistoty malých benzinových motorů.