Ve Švédsku staví první silnici se zabudovanou bezdrátovou nabíječkou elektromobilů
Na švédském ostrově Gotland začala vznikat první silnice schopná bezdrátově nabíjet elektromobily za jízdy, která by měla prověřit životaschopnost celé této koncepce.
Konsorcium Smartroad Gotland, financované švédským ministerstvem dopravy a vedené společností ElectReon AB, zahájilo 13. listopadu práce na celosvětově první silnici se zabudovanou bezdrátovou nabíječkou elektromobilů, která má tvořit cca 1.6 kilometru dlouhý úsek na 4.1 km dlouhé trase mezi centrem města Visby a letištěm na švédském ostrově Gotland.
Projekt by měl posloužit k praktické zkoušce systému bezdrátového dobíjení elektromobilů za jízdy Wireless ERS (Electric Road System), za kterým stojí izraelská společnost ElectReon Wireless (mateřská společnost ElectReon AB). Podle výrobce by se totiž tato technologie mohla stát řešením pro bezemisní dopravu budoucnosti, která nebude tolik závislá na velkých bateriích.
Společnost ElectReon Wireless pak nepochybně doufá, že praktický test otevře dveře možnému komerčnímu využití jejího systému. V Gotlandu by proto neměli chybět ani zástupci ze zahraničí, které chce ElectReon přesvědčit o výhodnosti instalace systému Wireless ERS. Ta by ostatně neměla být nijak náročná, neboť se celý systém skládá jen ze tří komponent.
Tou první je měděná cívka, která se ve speciálním gumovém obalu ukládá cca 8 centimetrů pod klasický asfalt. Dalším komponentem je pak speciální deska, určená k instalaci na podvozek všech druhé elektromobilů, která přijímá energii z cívky. A třetí součástí je speciální systém managementu, který by měl řídit posílání energie přes cívku, čerpání energie z rozvodné sítě, účtování využité energie řidičům, atd.
K samotné instalaci by pak mělo stačit jen vyhloubit cca 10 centimetrů hlubokou rýhu ve středu klasické silnice, do které se následně uloží měděná cívka v gumovém obalu a povrch se opět klasicky zaasfaltuje. Není tedy divu, že první testovací spuštění systému se očekává již z kraje příštího roku.
Tou dobou by měl na trasu vyjet prototyp elektrického nákladního vozu s nosností cca 40 tun, jehož podvozek by měl být osazen hned několika deskami pro příjem energie ze systému bezdrátového nabíjení. Před létem 2020 by se pak k náklaďáku měl přidat ještě prototyp elektrického autobusu.
Systém by však měl být adaptovatelný i pro běžné osobní vozy. Zatímco na tahač s nosností cca 40 tun bude potřeba umístit až pět přijímačů bezdrátového nabíjení, standardnímu osobnímu vozu by měl bohatě stačit jeden.
„Dnešek představuje velmi důležitý milník, který je založen na důkladných přípravách a velmi odhodlaném týmu. Před měsícem jsme na testovacím zařízení ElectReon v Izraeli uspořádali školení, jehož cílem bylo připravit tým na první instalaci na veřejných silnicích. Jsem rád, že postupujeme podle plánu a nyní jsme připraveni na švédské klima a podmínky,“ uvedl Håkan Sundelin, projektový manažer konsorcia Smartroad Gotland.