Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mobius 3
Mobius 3
Mobius 3
Mobius 3
24
Fotogalerie

Věděli jste, že Keňa má vlastní automobilku? Stavěla levné offroady

Marek Bednář

Keňská, ovšem z popudů „shora“ založená automobilka Mobius Motors ukončila svou činnost, neboť se nedokázala udržet nad vodou. Hlavní konkurencí jsou v Africe ojetiny dovážené ze zahraničí.

Když se hovoří o motorismu v Africe, většinou přijde řeč na staré Toyoty Hilux či Mercedesy-Benz W123, které mají za sebou miliony kilometrů a drží pohromadě spíš silou vůle. Afrika – přinejmenším některé země – však má svůj vlastní automobilový průmysl. V Keni to je značka Mobius Motors, která vyrábí levné offroady – přesně to, co je na africké cesty potřeba.

Přesněji řečeno, stavěla. Společnost informovala svět o konci svého podnikání z finančních důvodů. „Byznys se nedokázal udržet. Byly jisté překážky,“ cituje agentura Reuters zdroj z jednoho z akcionářů automobilky, který si nepřál být jmenován. O jaké překážky konkrétně šlo, nespecifikoval, ale uvedl, že automobilka zvažovala přesun výroby z Nairobi do jiného státu, ovšem kvůli logistické náročnosti od plánu ustoupila.

Video placeholder
Jeep Jamboree - 70. ročník výpravy na Rubicon Trail • Jeep

Mezi investory Mobiusu patří britský fond Playfair Capital. Automobilka vznikla z popudu vlády a různých investorů zčásti jako podpora zaměstnanosti v roce 2010. Nebyla jediná, podobně vznikly značky Kiira Motors v Ugandě, Kantanka v Ghaně a Innoson Motors v Nigérii.

Mobius bojoval nízkou cenou – vylepšený první vůz jménem Mobius II, který nabízel 1,6l motor, žebřinový rám a tuhou zadní hnací nápravu odpruženou listovými pery, se prodával v cenách od 1,3 do 1,6 milionu keňských šilinků, tedy asi 238–293 tisíc korun. Ve srovnání s obdobnými dovezenými ojetinami to podle Reuters byla zhruba polovina.

Automobilka v roce 2021 představila novou generaci pojmenovanou Mobius III, která byla přeznačkovaným čínským offroadem Beijing BJ40 automobilky BAIC Motor. Nesla ovšem zásadně vyšší cenovku – vstoupila na trh za 3,9 milionu keňských šilinků, tj. cca 714 tisíc korun, a dnes je na webu automobilky v nabídce za 4,27 milionu šilinků, tedy 781 tisíc korun.

Investice do výroby aut vlastních značek v Africe v minulosti činily i koncerny Toyota a Volkswagen. Všichni měli zásadní problém v podobě tvrdé konkurence ze strany importovaných ojetých aut a Mobius ji nezvládl. Věřitelé se sejdou v polovině srpna, aby prodiskutovali likvidaci společnosti; Nebyla veřejně obchodovaná.