Velká cena Austrálie F1 2015: Úvodu sezóny dominoval Mercedes
Rozložení sil v letošním ročníku královské disciplíny naznačila už sobotní z našeho pohledu časně ranní kvalifikace. Na Mercedesy prostě nikdo neměl. Nico Rosberg byl navíc o takřka šest desetin pomalejší než obhájce titulu a držitel nejlepšího času Lewis Hamilton. „Mercedes jede jinou ligu,“ řekl třetí Felipe Massa (Williams). Za ním se srovnala dvojice Ferrari Vettel – Räikkönen, která tak potvrdila formu z tréninků i španělských testů. Šestá příčka patřila Valtteri Bottasovi, nebýt výjezdu v poslední zatáčce mimo trať, byl by na tom ještě lépe. Sedmé místo patřilo Danielu Ricciardovi, který sám prohlásil, že to pro něj i jeho Red Bull bylo maximem. První desítku doplnil nejúspěšnější nováček Sainz (Toro Rosso) a oba Lotusy, které se tak dostaly z loňského dna.
Na něj se naopak propadl McLaren, jehož monoposty jsou poháněny motory Honda. Button s Magnussenem dokonce zůstali ještě první části. Tohle bude pro stáj z Wokingu hodně těžký rok, i když se vrátí uzdravený Fernando Alonso. Před vozy slavné stáje se umístily i i oba Saubery, švýcarský tým loni nezískal ani bod. Force India kvůli finančním těžkostem chyběla na testech v Jerezu, přesto je rychlejší. Z garáží v Melbourne nevyjel Manor, nástupce Marussie. Bez dat to prostě dnes nejde...
Z osmnácti vozů se ale nakonec pole smrsklo na patnáct aut. Bottasovi nepovolili start lékaři kvůli bolavým zádům, Daniila Kvjata zastavila nefunkční pětka v převodovce a technické problémy s pohonnou jednotkou měl i Magnussen. Oba se nedokázali dostat ani na startovní rošt. Červená světla zhasla, ve druhé zatáčce po kontaktu s Marcusem Ericssonem (Sauber) havaroval Maldonado, což zapříčinilo výjezd safety caru. Pohromu pro Lotus dokonal Grosjean, který krátce poté zajel do garáže. V kvalifikaci to vypadalo tak nadějně... Vítr dělal Felipe Nasr (Sauber), který jezdil dokonce pátý. Souboj bývalých kolegů Buttona a Pereze na konci řídkého pole vyústil v Mexičanovu chybu. Sergiův předjížděcí manévr byl příliš optimistický. Po čtrnácti kolech už měly Mercedesy desetisekundový náskok před třetím Massou.
Ten však ztratil bronz ve prospěch Vettela po zastávce v boxech. V 25. kole měl tamtéž problémy mladý Carlos Sainz, levé přední kolo nešlo utáhnout a ztratil spoustu času. Jeho kolega Max Verstappen, nejmladší pilot F1 v dějinách, skončil o devět kol později, kouřící motor mu vystavil stopku. Räikkönen se propadl hned na startu a nepovedl se ani první pit stop. Pak však zajížděl jeden nejrychlejší okruh za druhým a dostal se až na pětku. Po druhé zastávce v boxech však odstoupil kvůli nedotaženému kolu, se kterým měl problémy už dříve.
Rosberg byl sice rychlý, ale Hamilton ho dopředu nepustil. Rozdíl mezi prvními dvěma se pohyboval v rozmezí 1,5 až 2 s, případně lehce nad. Zbytek byl odsouzen do role statistů, v 37. kole ztrácel třetí Vettel už 17 s, v padesátém dokonce celou půlminutu. Krátce před koncem ještě Ericsson pokořil Sainze a dostal se na osmé místo. Pro Sauber bylo Melbourne po loňské katastrofě opravdovou satisfakcí, nováček Nasr dojel bez problémů pátý. Radovat se mohou i v Maranellu, německý čtyřnásobný šampion jim vybojoval pódium. Jediný, kdo nebodoval, byl Jenson Button, sice do cíle dorazil, avšak se dvěma koly ztráty.
Pneumatikáři od Pirelli nasadili na závod střední a měkkou směs obutí. Celkem se odehrálo pouhých 14 zastávek v boxech kvůli výměně, jediný Ericsson (Sauber) byl u mechaniků celkem třikrát. Ostatním kromě Räikkönena a Hülkenberga (Force India) stačil jediný pit stop. Z oficiálního grafu je patrné střídání směsí i jízda na už alespoň jedno kolo použitých pneumatikách. Pirelli zveřejnilo také nejrychlejší časy, rozdíl mezi oběma druhy představoval nakonec necelou půlvteřinu (0,481 s) a ukazuje se, jak byl Kimi na měkkých opravdu rychlý. Nejdelší vzdálenost na nich však ujel Jenson Button (27 kol), Sergiovi Perezovi vydržely tvrdší střední celých 38 okruhů. V Albert Parku panovalo sucho a slunečno.
ferrari mercedesbenz formule1 hybrid
ferrari mercedesbenz formule1 hybrid
VC Austrálie F1 2015 – Pořadí v cíli | |||
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:31:54,067 h |
2. | Nico Rosberg | Mercedes | +1,360 s |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | +34,523 s |
4. | Felipe Massa | Williams – Mercedes | +38,196 s |
5. | Felipe Nasr | Sauber – Ferrari | +1:35,149 min |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull – Renault | +1 kolo |
7. | Nico Hülkenberg | Force India – Mercedes | +1 kolo |
8. | Marcus Ericsson | Sauber – Ferrari | +1 kolo |
9. | Carlos Sainz | Toro Rosso – Renault | +1 kolo |
10. | Sergio Perez | Force India – Mercedes | +1 kolo |
11. | Jenson Button | McLaren – Honda | +2 kola |
DNF | Kimi Räikkönen | Ferrari | odstoupil |
DNF | Max Verstappen | Toro Rosso – Renault | odstoupil |
DNF | Romain Grosjean | Lotus – Mercedes | odstoupil |
DNF | Pastor Maldonado | Lotus – Mercedes | odstoupil |
DNS | Daniil Kvjat | Red Bull – Renault | nestartoval |
DNS | Kevin Magnussen | McLaren – Honda | nestartoval |
DNS | Valtteri Bottas | Williams – Mercedes | nestartoval |
F1 2015 – Celkové pořadí jezdců | ||
1. | Lewis Hamilton | 25 |
2. | Nico Rosberg | 18 |
3. | Sebastian Vettel | 15 |
4. | Felipe Massa | 12 |
5. | Felipe Nasr | 10 |
6. | Daniel Ricciardo | 8 |
7. | Nico Hülkenberg | 6 |
8. | Marcus Ericsson | 4 |
9. | Carlos Sainz | 2 |
10. | Sergio Perez | 1 |
F1 2015 – Celkové pořadí týmů | ||
1. | Mercedes | 43 |
2. | Ferrari | 15 |
3. | Sauber-Ferrari | 14 |
4. | Williams-Mercedes | 12 |
5. | Red Bull-Renault | 8 |
6. | Force India-Mercedes | 7 |
7. | Toro Rosso-Renault | 2 |