Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velký test celoročních pneumatik: Která bude nejlépe odpovídat vašim potřebám?

Ondřej Mára
Diskuze (41)

Celoroční pneumatiky sice ušetří každoroční starosti s přezouváním, současně si však musí umět poradit se všemi situacemi na silnicích. Žádná pneumatika ale nedokáže skutečně zazářit za všech okolností. Po které se tedy podívat v závislosti na vašich potřebách?

Kolegové z webu Tyre Reviews se nedávno zaměřili na test celoročních pneumatik v poměrně populárním rozměru 225/45 R17, které podrobily testům za sucha, na vodě i na zasněžené trati. Tradičně se zkoumala ovladatelnost, trakce i schopnost zastavit, vedle toho se však web Tyre Reviews zaměřil i na hlučnost pneumatik, jejich valivý odpor a také cenu. Je však potřeba zohlednit, že cena se může v závislosti na trhu lišit.

Hned v úvodu testu, ze kterého vzniklo také video, přitom Jonathan Benson z Tyre Review připomíná, že žádná univerzální pneumatika nedokáže zazářit ve všech podmínkách. Některé jsou lepší na sněhu, jiné na vodě nebo na suchu. Skutečnost, že pneumatika například na sněhu pokulhává, tak ještě nemusí být důvod k jejímu úplnému zavržení.

Pokud se totiž pohybujete v místech, kde je sníh spíše vzácným jevem, pravděpodobně oceníte spíše lepší chování na vodě či suchu. Pokud ale sníh napadne, bude se celoroční pneumatika stále chovat podstatně lépe než jakákoliv čistě letní pneumatika. Za jízdy však bude potřeba dávat větší pozor a tradičně přizpůsobit jízdu podmínkám.

Vraťme se ale k samotnému testu, kde se proti sobě postavily následující pneumatiky: Bridgestone WeatherControl A005 EVO, Continental AllSeasonContact, Falken Euroall Season AS210, Goodyear Vector 4Season Gen-3, Hankook Kinergy 4S2 H750, Kleber Quadraxer 2, Michelin CrossClimate 2, Pirelli Cinturato AllSeason SF2, Tomket Allyear 3 a Vredestein Quatrac Pro.

Tyre Review nabízí k celému testu skutečně důkladně zpracované výsledky na svých webových stránkách, kde najdete pořadí pneumatik ve všech sledovaných oblastech. Ve zkratce si ale pojďme říci alespoň premianty v ovladatelnosti (v čase potřebném ke zdolání měřeného kola) a brzdné dráze – na sněhu, vodě i na suchém asfaltu.

Nejlepší ovladatelnost na sněhu předvedly pneumatiky Michelin CrossClimate 2, Kleber Quadraxer 2 a Hankook Kinergy 4S2. Nejlepší brzdou dráhu při zpomalení z 40 km/h na 5 km/h předvedly na sněhu pneumatiky Michelin CrossClimate2, Goodyear Vector 4Seasons a Kleber Quadraxer 2.

Na vodě předváděly nejlepší ovladatelnost pneumatiky Vredestein Quatrac Pro, Hankook Kinergy 4S2 a Goodyear Vector 4Seasons. Při testech brzdné dráhy z 80 na 5 km/h na vodě se výsledky opakovaly.

V ovladatelnosti na suchu si nejlépe vedly pneumatiky  Goodyear Vector 4Seasons, Continental AllSeasonContact a Bridgestone WeatherControl A005 EVO. Při testování délky brzdné dráhy ze 100 km/h na 5 km/h předvedly nejlepší výsledky pneumatiky Michelin CrossClimate2, Hankook Kinergy 4S2 a Bridgestone WeatherControl A005 EVO.

Celkovým vítězem testů se podle Tyre Reviews stala pneumatika Michelin CrossClimate 2, která předvedla nejlepší výsledky na sněhu (konkurující téměř zimním pneumatikám). Měla i nejkratší brzdnou dráhu na suchu, dobrou ovladatelnost na suchu, dlouho odolávala aquaplaningu a předvedla nízký valivý odpor. Mezi nedostatky kolegové zmiňují nižší přilnavost na vodě s poměrně vysokými sklony k nedotáčivosti.

V těsném závěsu se umístila pneumatika Hankook Kinergy 4S2, která předvedla nejlepší odolnost před aquaplaningem, extrémně krátkou brzdnou dráhu na vodě, skvělou ovladatelnost na vodě, excelentní přilnavost na sněhu, vysokou přilnavost za sucha a nízký hluk. Jejím nedostatkem je však vysoký valivý odpor.

Na třetím místě skončila pneumatika Goodyear Vector 4Seasons Gen 3, která na vodě předvedla skvělou přilnavost, krátkou brzdnou dráhu a dobrou ovladatelnost. Navíc dlouho vzdorovala aquaplaningu. Pneumatika navíc nabídla skvělou ovladatelnost a krátkou brzdnou dráhu na sněhu i skvělou ovladatelnost za sucha. Mezi její nedostatky ale patří horší trakce na sněhu a dlouhá brzdná dráha na suchu.

Pneumatika Continental AllSeasonConact skončila pátá, přičemž mezi její silné stránky patří ovladatelnost na suchu i mokru, dobrá ovladatelnost i krátká brzdná dráha na sněhu a nízký valivý odpor. Mezi slabiny však TyreReviews řadí vysoký hluk, slabou trakci na sněhu a delší brzdnou dráhu na suchu.

Pátá příčka patří pneumatice Bridgestone Weather Control A005 Evo, která předvedla excelentní přilnavost na vodě i suchu, dobře odolávala aquaplaningu, měla krátkou brzdnou dráhu na suchu a nejnižší valivý odpor v testu. Předváděla ovšem extrémně slabé výsledky při jízdě na sněhu, včetně nejdelší brzdné dráhy, měla omezenou trakci, měla vysokou úroveň hlučnosti a kolo na sněhu s ní bylo po nejnáročnější (i nejpomalejší). Pořád ale lepší než na kterékoliv letní pneumatice.

Video se připravuje ...

V následujícím pořadí skončily další pneumatiky:

  • Falken Euroall Season AS210 (+nízká hlučnost, dobrá trakce na sněhu, dobrá ovladatelnost na vodě/ - průměrná přilnavost na sněhu a suchu, nízká odolnost aquaplaningu, vysoký valivý odpor).
  • Vredestein Quatrac Pro (+ nejlepší trakce, nejkratší brzdná dráha a nejrychlejší kolo na vodě, nízká hlučnost / - nízká přilnavost na sněhu a suchu, nízká odolnost aquaplaningu, nejvyšší valivý odpor).
  • Pirelli Cinturato All Season SF2 (+ nejnižší valivý odpor v testu, krátká brzdná dráha na suchu / - omezená přilnavost na sněhu a mokru, včetně delší brzdné dráhy a horší ovladatelnosti).
  • Kleber Quadraxer 2 (+ skvělá přilnavost na sněhu, velmi dobře odolává aquaplaningu, nízká hlučnost / - nízká přilnavost na mokru a suchu, včetně dlouhé brzdné dráhy a pomalejší reakce na řízení, vysoký valivý odpor).
  • Tomket Allyear 3 (+ dobrá trakce na sněhu, nízká hlučnost, přijatelný valivý odpor / - nebezpečně dlouhá brzdná dráha na vodě a suchu, sklony k přetáčivosti na vodě, velmi nízká odolnost vůči aquaplaningu).

Z výsledků tedy vyplývá, že všechny pneumatiky mají své silné a slabé stránky. Některé se skvěle hodí především na sníh, jiné na vodu nebo do suchých podmínek. V ostatních oblastech pak obvykle předvádí přinejmenším slušné výkony. Volba konkrétní pneumatiky by tak měla záviste především na podmínkách, ve kterých nejčastěji cestujete.

Pro snazší výběr proto web Tyre Reviews nabízí i vlastní kalkulačku, která upraví hodnocení pneumatiky vašim požadavkům. Na příslušné webové stránce stačí pouze v procentech vyplnit, jak velkou roli pro vás hrají výkony na suchu/mokru/sněhu, komfort a cena pneumatiky. Kdo si ale potrpí na detaily, může si přesně vymezit i důležitost jednotlivých aspektů (trakce, brzdění, ovladatelnost) za různých podmínek. Výsledky se následně přizpůsobí zadání. Tedy alespoň by měly – kalkulačka je stále ve vývoji. Rozhodně se však jedná o velmi užitečný nástroj. Na úplný závěr ale dodejme, že se výsledky vztahují k určité velikosti pneumatiky. Při změně rozměrů se tak mohou změnit i výsledky.

Ondřej Mára
Diskuze (41)

Doporučujeme

Avatar - KANKUNEN
25. 9. 2022 08:22
Já točím celoročky tak, že
na užitkových autech mám 6 ráfků a každý druhý rok jsou vepředu funglovky. Nová celoročka je na sněhu lepší než zimní s půlkou vzorku.
22. 9. 2022 08:31
Re: Re: Za mě
no tak pokud nepřezouváš sám doma, měl bys započítat i náklady na tohle.
22. 9. 2022 08:30
Re: Celoroční pneumatika? Jako vážně?
však to také nebylo určeno tobě, ale všeobecně.
Avatar - xxc
21. 9. 2022 19:13
Re: Celoroční pneumatika? Jako vážně?
aspon deti nebudu doma zalovat, ze sme sli rychlo, ked vyrazim s nevhodnymi pneu :-D
Avatar - xxc
21. 9. 2022 19:12
Re: Když občas přezujete až 2.11.,
Tak v takom decembri lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.