Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vespa 400 (1957–1961): Italsko-francouzské mikroauto pro dva a kufr

Karel Haas
Diskuze (2)

Mikroautíčko Vespa 400 navrhl italský výrobce skútrů Piaggio a jeho výrobu zadal do Francie. Zadní kola poháněl dvoudobý, vzduchem chlazený dvouválec 0,4 litru, umístěný vzadu.

Po skončení druhé světové války se v poničené Evropě obnovovala výroba osobních automobilů jen pomalu a s velkými obtížemi, způsobenými hlavně nedostatkem surovin. Proto se až do padesátých let minulého století pohybovaly na evropských silnicích téměř výhradně jen auta z třicátých let. Automobily vyráběné v padesátých letech byly navíc finančně nedostupné pro většinu Evropanů. Hledalo se proto řešení v podobě úsporných malých vozidel, poskytujících proti motocyklu lepší ochranu cestujících před nepříznivým počasím a větší pohodlí.

V Itálii měl v sektoru malých automobilů dominantní postavení Fiat a jeho šéf Gianni Agnelli nestrpěl v Itálii přímou konkurenci. Vozítko Vespa 400 bylo navrženo v Itálii u firmy Piaggio, známého výrobce motocyklů a skútrů. Ve stejné době přišel na domácí trh malý Fiat 500 a proto bylo rozhodnuto vyrábět vozítko Vespa ve Francii. Firma ACMA (Ateliers de Constructions de Motos et Accessoires) byla založena v roce 1950 ve Fourchambaultu (Burgunsko) a od roku 1953 vyráběla skútry Vespa. Výrobu vozítka Vespa 400 zahájila v roce 1957 a veřejnosti jej představila poprvé 26. září 1957 na tiskové prezentaci v Monaku za účasti tří známých automobilových závodníků. I ve Francii však měla tvrdou konkurenci v podobě malých vozů Citroën 2CV a Renault 4.

Ještě menší než Fiat 500

Vespa 400 (foto) byla dvoumístná s prostorem za sedadly, který bylo možné využít pro zavazadla, ale vešly se tam i dvě malé děti. Horní část střechy se dala shrnout dozadu, podobně jako u Fiatu Topolino (1936–1955), kterému se Vespa dosti podobala. Dvoudveřové vozítko s rozvorem 1693 mm a skromnými vnějšími rozměry 2854 x 1271 x 1250 mm mělo samonosnou karoserii a „sebevražedné“ dveře otevírané proti směru pohybu. Okna dveří měla posuvná skla a malá trojúhelníková větrací okénka. Dveře měly plastové vnitřní výplně.

Dvanáctivoltová baterie byla umístěna v přední části vozu a byla přístupná po odstranění poklopu na přídi. Dvanáctivoltová baterie byla umístěna v přední části vozu a byla přístupná po odstranění poklopu na přídi.

Sedadla měla jednoduché trubkové kovové rámy s látkovým čalouněním. Mezi sedadly byly umístěny páka ruční brzdy, startér a sytič. Řadicí páka byla na podlaze. Jednoduchá palubní deska (foto) měla před dvouramenným volantem rychloměr s kontrolkami nízkého stavu paliva, dálkových světel, dobíjení dynama a blinkrů. Před sedadlem spolujezdce byla umístěna schránka s otevíracím víkem. Dvanáctivoltová baterie byla umístěna v přední části vozu a náhradní kolo bylo uloženo pod sedadlem spolujezdce. Vespa 400 se prodávala ve verzích Lusso a Turismo, lišících se úrovní výbavy.

Jednoduchá palubní deska měla před volantem rychloměr s kontrolkami nízkého stavu paliva, dálkových světel, dobíjení dynama a blinkrů. Jednoduchá palubní deska měla před volantem rychloměr s kontrolkami nízkého stavu paliva, dálkových světel, dobíjení dynama a blinkrů.

Dvoutaktní, vzduchem chlazený dvouválec

Zadní kola Vespy 400 poháněl zážehový, dvoudobý, vzduchem chlazený řadový dvouválec (foto) s objemem 393 cm3 (vrtání x zdvih: 63 x 63 mm). S kompresním poměrem 6,4:1 a karburátorem Solex měl nejvyšší výkon 13 k (9,5 kW) při 4350 min-1 a točivý moment 27 Nm při 2200 min-1. Později byla komprese zvýšena na 6,6 a výkon se zvedl na 14 k (10 kW). Motocyklisté byli u dvoudobých motorů zvyklí přimíchávat olej do benzinu k mazání motoru. Od léta 1958 měla Vespa samostatnou nádobku na olej s poloautomatickým dávkováním oleje do benzinu.

Vespa 400 měla všechna kola nezávisle zavěšená (vpředu příčné závěsy se stabilizátorem a vzadu náprava DeDion) a odpérovaná vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči (foto). Ručně ovládaná třístupňová převodovka měla druhý a třetí stupeň synchronizovaný. Na některé evropské trhy se Vespa dodávala se čtyřstupňovou převodovkou. Bubnové brzdy s průměrem 171 mm se ovládaly hydraulicky. Vespa 400 měla pohotovostní hmotnost 360 kg a dosahovala maximální rychlost 80 až 90 km/h. Spotřebovala kolem pěti litrů benzinu na 100 km. Z klidu trvalo dosažení maximální rychlosti 25 sekund.

Vespa 400 měla všechna kola nezávisle zavěšená a odpérovaná vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči. Vespa 400 měla všechna kola nezávisle zavěšená a odpérovaná vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči.

Vespa 400 se ve Francii prodávala za 350.000 „starých“ franků a byla skoro o 25 tisíc levnější než větší Citroën 2CV. Nejvíc se jich prodalo v roce 1958 (12.130), potom pomalu výroba klesala (v roce 1959 na 8717), přestože cena postupně klesla až na 319.500 franků. Pohledné vozítko se totiž potýkalo s některými neduhy, například obtížným řazením, špatným odhlučněním a také vysokou spotřebou paliva (před úpravou karburátoru)..

Do konce roku 1961 bylo ve Fourchambaultu vyrobeno přibližně 34 tisíc vozítek Vespa 400. Firma ACMA ukončila svoji existenci na Silvestra 1962.

Video se připravuje ...

Karel Haas
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
26. 3. 2024 07:43
Sympatické mikroauto
Jezdit bych s tím nechtěl ani po městě do práce (dneska), ale určitě bych se rád svezl.
Avatar - Ja Prvni 123
24. 3. 2024 21:56
No, to uz byl extrem
ale Evrope by prospelo i dnes si priznat ze chudne, a nema suroviny... a vyrabet mala, usporna auta.