Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vícečlánkové městské autobusy Van Hool: Dva klouby

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Firma Van Hool kromě standardních deseti- a dvanáctimetrových městských autobusů nabízí unikát dlouhý 24,8 m.

Nizozemský výrobce plachtových, skříňových, cisternových a kontejnerových návěsů se zabývá rovněž městskými autobusy. Van Hool je známý řadou Exquicity určenou pro extrémně namáhané velkokapacitní linky se speciálním provozem dle BRT. K pohonu používá klasické vznětové motory převzaté od automobilky DAF, plynové agregáty, vodík či elektřinu.

Rovnou dva klouby

V segmentu běžných městských autobusů s dieselovým motorem nabízí čtyři délkové typy, z nichž pouze jediný je kloubový. Ten je v evropské autobusové dopravě výjimečný délkou téměř 25 m (24.785 mm). Tři rozvory 5790+7150+6450 mm doplňuje přední převis 2715 mm shodný s dvanáctimetrovými typy A330 a A360. Celá přední část je převzatá, zatímco tu zádní u dvoukloubového typu AGG300 vytvořili konstruktéři originálně. Nepoužili ani zádě z hybridních či plynových pohonů.

182 lidí

Čtyřdveřový nízkopodlažní autobus nabízí nástupní výšku 330 mm u všech dveří. K dispozici se nachází unikátní počet pětasedmdesáti sedadel, z nichž některá jsou umístěna přímo do kloubu. Při celkové hmotnosti 35 tun čtyřnápravového mimořádně dlouhého autobusu činí ofi ciální obsaditelnost „jen“ 182 cestujících (Mercedes-Benz Capacity L převeze 191 pasažérů). Nižší obsaditelnost typu AGG300 vychází z vyšší pohotovostní hmotnosti vlivem dvou kloubů. Tříčlánkový autobus prošel zkušebním provozem na pražské páteřní lince 191 k letišti. Stal se tak historicky nejdelším autobusem nasazeným v českém provozu. 

Druhá hnaná

Ze čtyř náprav je pouze druhá hnaná, protože motor se nachází na levé straně rozvoru. V prostoru připomínajícím u jiných autobusů umístěné palivové nádrže se nachází 9,2litrový šestiválec DAF PX-9. Tento šestiválec je dostupný ve výkonovém rozpětí 191 až 331 kW (720 - 1250 N.m). V autobusu slouží specifi kace 265 kW. Van Hool zvolil tento motor vzhledem k jeho nízké hmotnosti, protože objemnější jednotka MX-11 by ubrala další stovky kilogramů určených pro cestující. Devítilitrový šestiválec však používá lopatky turbodmychadla s variabilní geometrií, takže motor dokáže silně zabírat v širokém rozsahu otáček. Dopravce může u velkokapacitního autobusu volit naftovou nádrž o objemu 300, 400 nebo 500 litrů.

Belgický autobus spojuje šestiválec se šestistupňovou automatickou převodovkou ZF Ecomat II, což je vzhledem k celkové hmotnosti autobusu minimální počet převodových stupňů.

Tři natáčecí

Kromě unikátně zvoleného pohonu druhé nápravy má Van Hool AGG300 všechny ostatní natáčecí. Výbornou manévrovatelnost tak dlouhého vozidla samozřejmě vyvažuje nárůst pohotovostní hmotnosti kvůli třem natáčecím nápravám.

Autobus však má díky nim skvělý průjezd ostrými zatáčkami a minimální valivý odpor. Natáčecí nápravy používají jednoduchou konstrukci pneumatik. S přihlédnutím k jediné poháněné nápravě se tento autobus nejlépe hodí na vozovky s dobrou trakcí i v zimním období, takže jej v Evropě nenajdete v topograficky náročných linkách.

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Doporučujeme