Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, jak vyměnit kolo? Polovina řidičů neví, jaké nářadí je k tomu potřeba

ČTK ČTK 23. 6. 2020 • 23:53
14
21
Zobrazit náhledy (14)
Prkýnko, ale ne ledajaké Rázový utahovák 20V z Lidlu Šrouby hlavně ne na zem Dosedací plochy čisté, ne mastné Dosedací plochy čisté, ne mastné Čistěte náboje Šrouby zatočte prvních pár závitů ručně Můžete si to ulehčit, ale opatrně Dotáhněte momenťákem

Průzkum zkoumal, jak si čeští řidiči umějí poradit s výměnou kola. Projevily se velké rozdíly mezi řidiči různých věkových skupin, pohlaví, i třeba z jiné části republiky.

Polovina řidičů neví, jaké nářadí je potřeba k výměně kola u auta, 15 procent lidí nemá v kufru rezervu nebo o ní neví. Na 71 procent žen při závadě podle průzkumu zavolá partnera nebo rodiče, ale jen každá druhá zavolá svoji asistenční službu. Ukazují to výsledky průzkumu Instant Research pro ČSOB Pojišťovnu, který zkoumal, jak si Češi dokážou poradit s běžnými poruchami. Zúčastnilo se jej 500 respondentů.

Velké rozdíly jsou mezi řidiči různých věkových skupin, pohlaví, i třeba z jiné části republiky. Například s defektem pneumatiky si podle průzkumu umí Pražáci poradit hůře než ostatní a správné nářadí by k výměně kola použila jen třetina řidičů do 26 let a 24 procent mladých žen.

Na základě výsledků průzkumu sestavila ČSOB Pojišťovna čtyři archetypy řidičů podle řešení krizových situací. Například sváteční řidič, kterým je nejčastěji žena z většího města, většinou málokdy řídí a neví, jestli má auto v pořádku. Na 40 procent pražských řidiček nemají náhradní kolo nebo si tím nejsou jisté. Celkově nemá rezervu desetina lidí, dalších pět procent pak o tom neví.

video

Rezerva je přitom až na výjimečné případy součástí povinné výbavy. „Pokud řidič nemá sadu pro opravu defektu bez sundání kola nebo pneumatiky, které umožňují nouzové dojetí do servisu i s defektem, je jeho povinností mít buď rezervu v autě, nebo sjednanou asistenční službu, která výměnu kola vyřeší,“ upozornil Petr Milata z ČSOB Pojišťovny.

Na povinnou výbavu příliš nedbají ani 'veteráni' silnic, kteří si ale dokážou s menšími poruchami poradit. Takzvaní matadoři obvykle spoléhají jen sami na sebe a na své schopnosti. „Asistenční služba je přitom bezplatnou součástí běžného povinného ručení. Vedle výměny kola běžně zahrnuje třeba i zajištění náhradní dopravy při větší poruše nebo dovoz paliva, pokud na cestě dojde,“ dodal Milata.

Pomoc asistenční služby by nejvíc přišla vhod nejmladší skupině řidičů. Ti se totiž většinou s řidičským průkazem ještě příliš nesžili a neporadí si ani s nejmenšími opravami. Pouze třetina z nich například ví, jaké nářadí se používá pro výměnu kola, u žen do 26 let je to dokonce méně než jedna čtvrtina. Jen čtyři z deseti mladých řidičů ale tuší, s čím vším jim může asistenční služba pomoci, takže se častěji obrací na svoje rodiče. Desetina mladých mužů by při poruše zavolalo rovnou hasiče.

S defektem se podle výsledků průzkumu setkala polovina řidičů, jen 16 procent z nich ale napadlo požádat o pomoc asistenční službu. Ještě méně lidí pak využilo možnosti nechat si dovézt benzin. Palivo na cestě došlo asi čtvrtině řidičů, jen 15 procent z nich pak zavolalo na pomoc asistenční službu. Pomoc s otevřením vozu pak využila dokonce jen desetina řidičů, kteří ztratili klíčky od auta.

Související články

Témata
24. 6. 2020 09:26
Re: Koleso
No a teraz is vezmi ze sa ti to stane na dialnici - inu moznost ako zavolat asistenciu alebo aspon policajtov lebo asistencke to bude trvat 4 hodiny ani nemas. Dalsia vec napriklad je, ze ja rezervu mam zospodu auta a musim cez kufor povolovat navijak aby mi ju zlozil - hladam akurat nejake riesenie cim to prekryt aby si neuzila vsetky poveternostne vplyvy. Totizto ocakavam, ze ked ju budem potrebovat tak ju odtial bude problem dostat a ked ju odtial dostanem, tak budem tak zadrbany, ze si poveim, ze to bolo prvy a posledny krat.
Avatar - palix
24. 6. 2020 08:39
Re: Polovina
Tak to ja mám len lepiaci sadu, ale pozeral som už po knotoch na opravu. Funguje to? Ak áno, je dobrá akákoľvek, alebo nejaká konkrétna sada? Predsa je to lepšie ako sa babrať s opravnou sadou.
Kedysi som vozil na dlhšie cesty aj pumpu. Po rokoch a tisíckach najazdených km v zahraničí bez defektu to už nerobím. Vlastne dnes mám kompresor, ktorý som ešte chvála Bohu ani nevyskúšal - je súčasťou lepiacej sady.
24. 6. 2020 08:37
Koleso
Naposledy som chytil defekt asi pol roka dozadu - večer okolo desiatej, teda tma, dážď, teplota okolo nuly. niekde na polceste medzi dedinami mimo hlavný ťah... Nič príjemné. Dnes by to asi viacerí riešili taxíkom a na druhý deň volali servisáka.
Avatar - palix
24. 6. 2020 08:35
Re: kolo
Mám lepiacu sadu a tiež by som si radšej prial plnohodnotnú rezervu. Pri kúpe auta u mňa rozhoduje kadečo, ale aby som ešte pozeral aj na to, či má aj plnohodnotnú rezervu "tak to teda nie" ;). Čo ak ju bude mať už len Dacia Logan? To už radšej pri probléme zavolám asistenčnú službu ;)
Na starom aute som mal defekt 2x za 10 rokov, aj to vždy taký, že cudzie teleso (1x klinec, 1x skrutka) zostali zapichnuté v diere, takže vzduch nejako veľmi neunikal. Vlastne som to zistil len kontrolou tlaku pred jazdou na nejakú dlhšiu cestu. Kľudne by som s tým došiel do nejakého servisu (aj som došiel). Alebo ďalšie 2 týždne v pohode jazdil po meste.
Vlastne aj na novom aute som pri prezúvaní zistil v pneumatike kliniec. Bol zapichnutý tak, že ani sa neznižoval tlak v pneumatike. Nechal som koleso "bokom" na opravu, stálo tam celé leto, jeseň a potom som ho dal opraviť. Pokles vzduchu bol minimálny. Ak by som nekontroloval kolesá po zime a neošetroval ich (umytie, odstránenie kamienkov z dezénu...), tak to ani nezistím.
Ak človek dostane poriadny defekt, tak lepiaca sada väčšinou nepomôže. Pokiaľ tam predmet ostane tesne "uviaznutý", tak sa vodič teoreticky dokáže dostať do servisu (ak na to vôbec príde) - len aby to mal čím dofúknuť.
Niekedy mám taký pocit, že ľudia aj tak nevnímajú správanie sa autá a rôzne zvuky upozorňujúce na problém. Už viac krát som videl hlavne ženy, ako si veselo jazdili po ceste s úplne vyfučaným kolesom. Ak sa dalo upozornil som ich na to. Možno tie autá nemali pri mestských rýchlostiach veľmi zmenené jazdné vlastnosti. Skôr to asi bude tým, že poniektorí vodiči neriešia auto, pokým ide - keď prestane, potom riešia údržbu :).
Avatar - Beefcake
24. 6. 2020 08:24
Re: Polovina
Vozim dojazdovku, knoty aj kompresor. Ale tiez by som musel pozriet, ako ich spravne pouzit. Ale ten lepiaci sajrajt mi do gumy a tpms nesmie.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud