Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, k čemu je dobrý v pneumatice kevlar? Vyzkoušeli jsme to!

Svět motorů Svět motorů 8. 10. 2017
6
3
Zobrazit náhledy (6)
Kevlar má proti jiným vláknům velmi vysokou odolnost v tahu, ale ztrácí v tlaku
Na německém autodromu Land Roveru jsme dávali za uši speciálním pneumatikám do terénu, které vydrží opravdu brutální zacházení díky velmi silné kevlarové výztuze běhounu.

Kevlarové vlákno dnes slouží ve všem možném jako synonymum pojmů super, special nebo high tech. Jenže jaký má vlastně přínos? Proč se dnes používá jako jedna z pětadvaceti komponent v plášti pneu matiky mezi různými druhy pryže a textilních nebo ocelových výztuh?

Naživo jsme to mohli nedávno vyzkoušet na testovacím polygonu Land Roveru v bývalém dolomitovém lomu na pomezí Lucemburska a Německa. O vyčuhující ostré kameny tady nebyla nouze. Srdce nám krvácelo z otloukání zbrusu nových Discovery Sport. Zejména v případě modelů Discovery a Range Rover Sport se potvrdilo, že i tyto britské luxusní vozy byly stvořeny do off-roadu místo toho, aby postávaly coby ozdoba před butiky

v Pařížské. A nejvíc nás zaujalo, že ačkoliv by se na některých hranách kamenů daly štípat špalky, ani jednou jsme nezaznamenali průraz pneumatiky. Tajemství se totiž skrývá v kevlaru – odolných syntetických vláknech v běhounu pneumatik Goodyear Wrangler All Terrain Adventure, která výrazně zlepšují odolnost. Ne nadarmo se používá v neprůstřelných vestách nebo třeba speciálních otěruvzdorných džínsech pro motorkáře. Naše subjektivní dojmy pak potvrdili inženýři v lucemburském vývojovém centru výrobce pneumatik, kteří nám prakticky předvedli, o kolik lépe odolává takové vlákno tahu. Plášť se tedy promáčkne, ale nepovolí.

Na bočnicích je použita technologie DuraWall, která stojí na vysokém podílu siliky. Ta je známa především ze zimních pneumatik, kterým zaručuje

pružnost a dobrou adhezi na vlhku. Tady zvyšuje odolnost pláště proti bočním průrazům.

Možná se ptáte, nač je vám v praxi taková odolnost, když do terénu autem ani nezabloudíte? Je to proto, že se vědomosti z terénních gum hodí při vývoji obutí zacíleného speciálně na módní SUV. Vždyť jejich prodeje po celém světě rok od roku rostou a v Evropě jde o každý čtvrtý nově prodaný vůz. Přizpůsobují se tomu logicky i výrobci pneumatik – zatímco u běžných osobních aut počítají nárůst prodejů gum v letech 2012 až 2022 jen o 1,3 %, u kategorie SUV je to skoro deset procent! Mimochodem, odstartovalo to zajímavý fenomén – mnozí značkoví výrobci přepouštějí segment pneumatik do 17 palců levnější konkurenci a sami se chtějí soustředit jen na větší rozměry. Vždyť v kategorii SUV jezdí ¾ aut na kolech 17 palců a větších.

Víte, že…

… důležitou vlastností terénních i zimních pneumatik je samočisticí schopnost? Sebelepší design dezénové drážky je pochopitelně k ničemu, pokud je zaplní bláto nebo sníh. Proto má nová pneumatika Goodyear Wrangler otevřené dezénové bloky.

… v lucemburském vývojovém centru Goodyearu pracuje víc než 1000 techniků a inženýrů čtyřiceti národností?

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

To je mi novinka.....
gil54
| 8. 10. 2017
Už je pár let používáš. Stále jsou v nabídce. OK.

Ale proč nám to sděluješ ? Jsi spokojený ? Nebo stojí za hov.no ? Tak řekni svůj názor a nějakou nadhodntu pramenící ze zkušeností. Nic ve zlém.
Jestli je to fakt takové dobré
kalousek
| 8. 10. 2017
proč už dávno nevyrábějí kevlarové pneu pro motokros a enduro ? Tam jsou průrazy na denním pořádku a spolehlivou pneumatiku neumí vyrobit nikdo
Avatar - wladyk
To je mi novinka.....
wladyk
| 8. 10. 2017
Už pár let používám Dunlop SP Sport Maxx TT s kevlarem a směsí s nanočásticemi. Stále jsou v nabídce prodejců.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku