Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vodík chce do pěti let stát na startu 24 hodin Le Mans

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Hybridy i elektromobily s bateriemi se v motoristickém sportu vůči vozům s klasickým pohonem spalovacím motorem již poměrně výrazně prosazují. Vodík se prozatím na svůj vstup na závodní dráhy připravuje.

Za posledních dvacet se ve vytrvalostních závodech odehrálo několik zásadních změn v oblasti pohonných jednotek vozů nejvyšších tříd. Po vítězném tažení vznětových motorů došlo k nástupu hybridních pohonných ústrojí, kombinujících elektromotory se vznětovými nebo zážehovými motory.

Budoucnost mají hybridům ve vytrvalostních závodech minimálně na první polovinu dvacátých let jedenadvacátého století zajistit nová pravidla, která byla zveřejněna koncem loňského roku.

Následně se můžeme dočkat, že se již v roce 2024 na start slavných 24 hodin Le Mans a dalších vytrvalostních závodů postaví závodní speciály s vodíkovými palivovými články. Právě to je cílem projektu Mission H24, za nímž stojí pořadatel slavného závodu Automobile Club de l’Ouest (ACO) a švýcarská společnost GreenGT, která se mimo jiné podílela i na vzniku konceptu Pininfarina H2 Speed z roku 2016.

Mission H24 není pouhou vizí nebo prostým tiskovým prohlášení, ale jedná se o projekt, který se může prezentovat prostřednictvím prototypu závodního speciálu s vodíkovými palivovými články.

GreenGT LMPH2G je tímto plně funkčním prototypem a veřejnost jej měla možnost spatřit již koncem loňského září, když se prezentoval v předváděcích jízdách v rámci doprovodného programu závodu European Le Mans Series (ELMS) na belgickém závodním okruhu Spa-Francorchams.

GreenGT LMPH2G, za jehož volant usedl čtyřnásobný vítěz z Le Mans Yannick Dalmas, tehdy předvedl potenciál závodního vozu s vodíkovými palivovými články svou rychlostí a především ukázkou doplňování vodíku při zastávce v boxech.

Své schopnosti prototyp s vodíkovými palivovými články předvedl naposledy těsně před koncem letošního března přímo v Le Mans. Za jeho volant přitom usedl francouzský profesionální závodník Emmanuel Collard, který měl vedle sebe spolujezdce, jímž byl Bertrand Piccard, lékař a letecký rekordman.

Prototyp závodního vozu s vodíkovými palivovými články i při prezentaci v Le Mans ohromil svou rychlostí a především jednoduchou obsluhou při zastávkách v boxech a doplňování vodíku z nádrží, v nichž je uložen pod tlakem 700 bar.

GreenGT ohledně prototypu LMPH2G uvádí, že vůz s rozvorem náprav 2970 mm, celkovou délkou 4710 mm, šířkou 1970 mm a výškou 1070 mm má hmotnost 1420 kg, rozdělenou mezi přední a zadní nápravu v poměru 39,8:50,2 procent. K pohonu jsou použity čtyři elektromotory, které roztáčí pouze zadní kola a poskytují nejvyšší výkon 480 kW.

Elektromotorům poskytují potřebnou energii čtyři svazky palivových článků s konstantním výkonem 250 kW. Systém pro rekuperaci kinetické energie může po 20 sekund dodávat dalších 250 kW. GreenGT LMPH2G má být schopen akcelerovat z 0 na 100 km/h za 3,4 s a dosahovat maximální rychlosti přes 300 km/h. Doplnění vodíku přitom nemá trvat déle než tři minuty.

Zdroj a foto: ACO, Mission H24, Green GT

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme