Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vodíková Toyota je nejlevnějším autem Ameriky. Stojí jen 390.000 Kč

Toyota Mirai FCEV
Toyota Mirai FCEV
Toyota Mirai FCEV
Toyota Mirai FCEV
52 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (32)

Toyota už před lety ve velkém vsadila na vodíkovou technologii, které věřila více než bateriovým elektromobilům. Jenže se jí to zatím tak úplně nevyplácí a důkazem je nabídka v Kalifornii, kde to Toyota Mirai dotáhla až na pozici vůbec nejlevnějšího nového auta.

Druhá generace Mirai se na světové trhy dostala v roce 2020 a velmi se odklonila od divokého stylu předchůdce. Téměř pět metrů dlouhý, elegantní sedan s pohonem zadních kol by bez problému zapadnul do nabídky Lexusu, což platí i o kabině a komfortu jízdy.

V jeho útrobách pracuje vodíkový palivový článek, palivo je uskladněno ve třech mohutných nádržích z kompozitních materiálů. Celé fungování vodíkového systému je fascinující a auto s ním je vlastně jedna z nejvyspělejších a nejkomplikovanějších věcí, jaké si může soukromník koupit. Ostatně první komerční použití technologie palivových článků bylo v 60. letech na projektu Gemini, druhém americkém pilotovaném kosmickém projektu organizace NASA.

Proto je překvapivé, že výkladní skříň vodíkové technologie si mohou rezidenti jižní Kalifornie koupit za 16.285 amerických dolarů, neboli v přepočtu za 391.000 Kč. Jde o výprodej skladovek minulého modelového roku 2024 v nejnižší výbavě XLE, která je ale už tak napěchovaná moderní technikou. Jde o slevu 70 % proti původní ceně 51.285 USD (1.234.000 Kč).

To z Mirai dělá nejlevnější nový vůz v celých Spojených státech, po nedávném konci Mitsubishi Mirage je totiž dalším v pořadí Nissan Versa za 17.190 USD, tedy zhruba 413.000 Kč. Pro srovnání, v Česku se Mirai oficiálně prodává také, vyjde však nejméně na 1.809.000 Kč.

Video placeholder
Toyota Mirai: Oficiální prezentace • Zdroj: Toyota Česká republika

Mirai má ale v Kalifornii ještě jednu zásadní výhodu: nový majitel k autu navíc dostane i poukazy na vodík v hodnotě 15.000 USD, tedy v přepočtu 360.000 Kč, což by mělo vydržet na více než 40.000 kilometrů. Kilo vodíku dnes v Kalifornii vyjde na asi 830 Kč, auto na sto kilometrů spotřebuje průměrně právě kolem kila. Celé to zní jako skvělá nabídka, ani tak se ale neočekává, že by se prodeje vodíkové Toyoty zásadně zlepšily. Za celý loňský rok se jich prodalo 499 kusů, a auto tak skončilo na 298. místě v žebříčku; mimochodem je to o 81,8 % méně než rok předtím.

Problém je stejný jako na každém dalším trhu, kde se vodíková auta prodávají – nedostatečná infrastruktura. V celých Spojených státech se Mirai prodává právě jen v Kalifornii, protože zde alespoň existuje základní síť čerpacích stanic. Je ale řídká, zoufale nespolehlivá a navíc provoz na vodík vyjde dráže než jakékoliv jiné palivo. Tedy u lidí, kteří si už musí vodík platit sami, protože palivo zdarma ve statisícových hodnotách dávala Toyota k Mirai automaticky už dříve.

Toyota přesto i nadále věří vodíku a letos dokonce představila novou generaci palivových článků. Ty mají být výkonnější, účinnější a hlavně levnější a kromě Japonců je bude ve svých autech využívat také BMW.

Dalším vytrvalcem je koncern Hyundai, který letos uvede druhou generaci modelu Nexo. Mimo Čínu jsou ale Toyota Mirai, Toyota Crown, Hyundai Nexo a nově uvedená Honda CR-V e:FCEV jediné produkční osobní vodíkové vozy v běžném prodeji.

Vstoupit do diskuze (32)