Toyota vyvinula nové palivové články na vodík. Jsou úspornější a vydrží jako diesely
Japonci vyvinuli již třetí generací palivových článků, které jsou mezigeneračně efektivně, výkonnější a trvanlivější.
Vodíkový pohon v osobních automobilech zatím naráží na spoustu překážek. Vodík, jakožto nejmenší molekula, je totiž velmi obtížné skladovat a přepravovat. Jeho výroba je navíc energeticky dost nákladná, takže ve výsledku se mu jeví budoucnost spíše ve větších a těžších strojích typu nákladních aut, vlaků, lodí a možná i letadel.
Toyota se přesto nevzdává a pokračuje ve vývoji i v případě osobních vozů. Tuhle kategorii v jejím případě aktuálně reprezentuje model Mirai, který na českém trhu startuje na 1.809.000 Kč. Loni však u nás nebyl registrován ani jeden exemplář. V roce 2023 to přitom bylo 12 vozů.
Nový systém palivových článků třetí generace ovšem japonská automobilka nevyvíjí pouze pro osobáky. Využití najdou též v těžkých užitkových vozidlech a jeho uvedení na trhy především v Japonsku, Evropě, Severní Americe a Číně se plánuje nejdříve po roce 2026.
Největšími přednostmi novinky je až dvakrát vyšší životnost ve srovnání s dosavadní generací. Podle Toyoty se systém tudíž může rovnat s moderními vznětovými motory. V takovém případě mluvíme o stovkách tisíc kilometrů, tedy celkové životnosti automobilu. Třetí generace je navíc o 20 % úspornější, což při vysokých cenách vodíku, kdy jeden kilogram vyjde klidně na 500 a více korun, je nesmírně důležité. Spolu s tím osobní vozy s tímto systémem ujedou delší vzdálenost.

Využití nové palivové články najdou též ve stacionárních zařízeních, jako jsou třeba generátory elektřiny. S vyšším počtem hůře řiditelných obnovitelných zdrojů se totiž vodík nabízí jako další alternativa uskladnění přebytečně energie.
Toyota od roku 2014 po celém světě prodala více než 28 tisíc elektrických sedanů Mirai. O pět let později navíc Japonci začali dodávat systémy palivových článků pro použití v dalších aplikacích, jako jsou autobusy, železnice a stacionární generátory energie, a dodala více než 2 700 jednotek více než 100 zákazníkům po celém světě.