Vodíkový Hyundai ix35 Fuel Cell zamíří k prvním zákazníkům
Korejská automobilka Hyundai není na poli alternativních pohonů žádným nováčkem. Prvním jejím automobilem s technologií palivových článků na vodík byl už v roce 2000 model Santa Fe FCEV. Třetí generace vodíkového pohonu byla od roku 2010 testována v prototypech Tucson ix35 FCEV.
V lednu letošního roku byla v jihokorejském podniku v Ulsanu zahájena sériová výroba a Hyundai tu plánuje vyrobit do roku 2015 jeden tisíc vozů ix35 Fuel Cell. Ty budou poskytnuty vozovým parkům veřejných i soukromých institucí, a to zejména v Evropě, kde Evropská unie připravila plán pro zavedení vodíku a podporuje výstavbu sítě vodíkových plnicích stanic. Zástupci dánského města Kodaň a švédského Skåne již objednali 17 prvních vozů.
Palivový článek Hyundai ix35 Fuel Cell poskytuje maximální výkon 100 kW, přičemž do dvou nádrží se vejde 5,6 kg vodíku, který je zde uložen pod tlakem 700 barů. Síla se přenáší na baterii s kapacitou 24 kWh, která napájí elektromotor. Vůz dosahuje maximální rychlosti 160 km/h, akceleruje z 0 na 100 km/h za 12,5 s a jeho dojezd je 588 km.
Hyundai ix35 Fuel Cell - technické údaje | |
Délka | 4410 mm |
Šířka | 1820 mm |
Výška | 1655 mm |
Dojezd | 594 km |
Spotřeba | 0,95 kg H2/100 km |
Nejvyšší rychlost | 160 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 12,5 s |
Výkon sady palivových článků | 100 kW |
Systém pro ukládání energie | Lithium-polymerový akumulátor 24 kW |
Palivo | Vodík (70 MPa, 5,6 kg) |
Výfukové plyny | Vodní pára |