Volant v příštích letech nezmizí. Autům bez řidiče nevěří Toyota ani zakladatel Applu
Autonomní vozy jsou vedle elektrifikace dalším velkým tématem. Jenže jak se zdá, bez nutnosti řidiče se ještě pěkných pár let neobejdou.
Automobily, které k pohybu po cestách nepotřebují řidiče, jsou oblíbeným prvkem filmů odehrávajících se v budoucnosti. Podle posledních názorů z několika různých míst se ale zdá, že ani v nejbližších letech se takové stroje nikde jinde neobjeví. Ani velká jména (nejen) automobilového průmyslu totiž plně autonomním vozům příliš nevěří.
Abychom si to ujasnili, hovoříme o autonomním řízení páté úrovně. Definice levelu 5 říká, že stroj zvládá úplně všechny situace, volant není vůbec potřeba. Člověk jen nasedne a zadá cílovou destinaci. I když už hodně automobilek na svém autonomním řízení pracuje a některé mu dokonce nesprávně říkají „autopilot“, ke splnění těchto požadavků mají ještě hodně daleko.
James Kuffner je v Toyotě zodpovědný za divizi výzkumu a přiznává, že nasazení autonomního řízení do vozů je dnes možné, ale s velkými omezeními. „Musíme přidávat omezení. Záleží na poloze vozu, rychlosti, počasí. Můžeme ten systém pustit do světa hned dnes, ale musíme jej ve velkém omezit. Otázkou zůstává, jak moc systém omezit, aby mělo vůbec smysl jej nasadit,“ vysvětluje člověk z řad japonské Toyoty.
Stejný muž byl dříve součástí týmu Google, jenž vyvíjel autonomní řízení. Dnes má to samé na starost u Toyoty a říká, že v příštím roce značka představí nejpokrokovější systém úrovně 2, jenž povede automobil na dálnici od nájezdu až po sjezd bez nutnosti zásahu člověka. Toyota dále věří, že do konce roku 2020 nabídne dokonalou autonomní jízdu po víceproudých silnicích.
Wozniak: Nejspíš se jich nedočkám
Velkým fandou autonomních vozů byl svého času i spoluzakladatel společnosti Apple Steve Wozniak. Věřil, že auta bez řidiče zvládnou křižovat uličky měst sama, přičemž právě Apple mohl být jedním z největších hráčů v této technologické oblasti.
Dnes ale přiznává, že svá očekávání hodně zmírnil. Říká, že na silnicích je příliš mnoho nepředvídatelností, aby se s nimi vůz bez zásahu řidiče zvládl vypořádat. Dnes autonomní technologie chápe spíše jako pomocníka, který řidiči v případě nouze poskytne záchranu.
„Od myšlenky na pátou úroveň autonomní jízdy jsem už ustoupil. Opravdu jsem to vzdal,“ řekl Wozniak během konference v Las Vegas, která se konala minulý týden. „Abych se přiznal, ani nevím, jestli se něčeho takového během svého života dočkám.“
Spoluzakladatel Applu říká, že dnešní systémy neodpovídají očekáváním zákazníků, což ale podle Wozniaka není jejich chyba. „Udělali jsme chybu, když jsme veřejnost uvedli v omyl. Teď si myslí, že tyto vozy budou přemýšlet jako lidský mozek a budou připraveny na nejrůznější scénáře,“ vysvětluje, proč dnes spotřebitelé koukají na autonomní vozy převážně skrz prsty.