Volkswagen chce zaujmout v Africe. Zvažuje továrnu v Etiopii
Automobiloví výrobci vždy hledali cesty, kam expandovat. V minulých letech přišly na řadu hlavně Čína a Indie, v nichž automobilky dodnes vidí obří potenciál, byť dlouholetý růst čínského trhu se loni zastavil. Na těchto trzích už koncern Volkswagen působí, a tak hledá další možnosti expanze. V jeho hledáčku je nyní Afrika.
Prostřednictvím Seatu se již dříve koncern zaměřil na severní Afriku, přičemž nyní prostřednictvím mateřského Volkswagenu chce zaujmout i v subsaharském regionu. Dokonce chystá vybudovat továrnu v Etiopii.
Automobilka již za přítomnosti německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera podepsala s etiopskou vládou memorandum o porozumění, v rámci něhož bude hledat cesty, jak expandovat v této části černého kontinentu. Volkswagen se přitom chce zaměřit na čtyři klíčové pilíře, možnost vybudování montážního závodu, lokalizaci produkce automobilových komponentů, zavedení nových mobilních služeb jako sdílení aut a otevření tréninkového centra. Automobilka chce spolupracovat hlavně s etiopskými školami a dalšími institucemi, aby využila místní talenty.
Etiopie jako místo nového závodu byla vybrána pro svůj ekonomický potenciál. V posledních letech míra růstu HDP v Etiopii přesahovala osm procent, šlo tak o jeden z vůbec největších růstů na světě. S tím jak roste místní ekonomika, roste i počet zákazníků, kteří si mohou koupit nové auto. A toho by Volkswagen chtěl logicky využít.
Afrika je totiž posledním obydleným kontinentem, který není pořádně motorizován. Přestože je zatím tamější trh malý, má do budoucna velký potenciál, a tak je pro automobilky hodně zajímavý. Vždyť kdo jej obsadí první, bude mít konkurenční výhodu.
Země na východě Afriky je mimochodem už třetím státem tohoto regionu, v němž Volkswagen zvažuje lokální výrobu. Již loni automobilka podepsala memorandum o spolupráci s vládami v Ghaně a Nigérii. V první zemi zahájila montáž svých aut loni a zkouší zavést nové mobilní služby, zatímco v druhé by dokonce díky novému montážnímu závodu mohl vzniknout automobilový hub pro celou západní Afriku.
Dobývání Afriky Volkswagenem začalo již v roce 1951, kdy automobilka otevřela továrnu v Jižní Africe. Od té doby se i s ohledem na ekonomickou situaci kontinentu tolik nezměnilo, v posledních letech tu však byly otevřeny montážní závody v Keni, Rwandě nebo Alžírsku. V poslední zmíněné se mimochodem montují i modely Škoda, konkrétně dnes Fabia, Rapid a Octavia.