Volkswagen Gol: Premiéra novodobého Brouka v Sao Paulu
První generace byla navržena jako nenáročné auto. Dostala jasnou úlohu – nahradit model „Brouk“. O pohon se staral ten samý motor s protiběžnými písty jako v Brouku, ale uložený podélně vpředu. Později se v nabídce objevily modernější vodou chlazené motory z Passatu a také dvoulitrový Gol GTi, první brazilské auto se vstřikováním paliva. Druhá generace, stavějící však na základech té první, přišla v roce 1994, v situaci, kdy byl Gol na brazilském trhu už zavedeným modelem. Na její úspěchy má navázat současná, v pořadí třetí generace dostupného auta, které ale v Jižní Americe dokáže dobře splnit i představu o rodinném voze.
Slavnostního představení v Sao Paulo se zúčastnilo asi 10 tisíc lidí. Mezi hosty byl i brazilský prezident Luiz Inácio Lula da Silva, který při premiéře Gol také řídil. Prezident da Silva osobně pochválil pohonné jednotky TotalFlex, které jsou schopny provozu na libovolnou směs benzinu a etanolu, který se v Brazílii vyrábí z cukrové třtiny. Na výběr jsou dva motory o objemu 1,0 a 1,6 litru, nyní již konečně uložené napříč.
Nový Gol využívá, stejně jako například první generace Fabie nebo současné VW Polo, podvozkovou platformu PQ24. Gol měří na délku 3,90 metru, šířka je 1,66 m a výška 1,46 m. Rozvor je dlouhý 2,46 m. Díky nízké pohotovostní hmotnosti 944 kg dosahuje s motorem 1,6 výborných hodnot nejvyšší rychlosti (192 km/h) a zrychlení z 0 na 100 km/h (9,6 s).
O možnosti dovozu do Evropy se Volkswagen zatím nezmiňuje. Otázkou je, zda by Gol splňoval homologační požadavky evropských zemí na bezpečnost, emise apod.
Volkswagen Gol - technické údaje | ||
Motor | 1,0 | 1,6 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 53 (56)/5250 | 74 (76)/5250 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 95 (104)/3850 | 152 (153)/2500 |
Max. rychlost [km/h] | 167 (169) | 190 (192) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,4 (12,9) | 9,8 (9,6) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 934 | 944 |
Údaje v závorkách platí při provozu na čistý etanol.
Volkswagen v Brazílii působí od roku 1953 a od 70. let zde vyvíjí auta určená přímo pro jihoamerické trhy. Za 55 let bylo v Brazílii vyrobeno celkem 18 milionu Volkswagenů. Brazílie je po Číně druhý nejdůležitější zahraniční trh VW a zároveň základnou aktivit v Jižní Americe.
Nabídka na brazilském trhu se skládá ze 17 modelů, které se prodávají prostřednictvím sítě 600 dealerů. Vedle klasických vozů, které by se směle mohly z výrobních linek vydávat na srazy youngtimerů (viz první Volkswagen Transporter „Bulliwagen“, alias Kombi), se v Brazílii prodávají také moderní Volkswageny, které neznáme. Patří k nim například tříprostorové Polo Sedan, módní crossover CrossFox nebo kombi SpaceFox, které by v Evropě představovalo prostornou pětidveřovou alternativu malým kombi.
Loni dosáhl VW v Brazílii růst prodejů o 32 %, když zde prodal 581.300 aut. Celý region Jižní Ameriky tvoří se 744.200 prodanými kusy 12 % celosvětového odbytu Volkswagenu.