Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Passat

Pavel Tilšer
Již několik let zaujímá model Passat automobilky Volkswagen přední postavení v počtu prodaných vozů po celé Evropě. Stejné výsledky se očekávají také od nového modelu, který byl nedávno představen veřejnosti. Představitelé automobilky předpokládají,...

S těmito prodejními výsledky bude chtít navázat na úspěchy svého předchůdce, který zaznamenával velice dobré prodejní výsledky také u nás v České republice a v Evropě byl dokonce nejlépe prodávaným vozem ve své třídě. Na hlavních evropských trzích (Německo, Velká Británie, Francie, Itálie) dosahují objemy prodeje každoročně cca. 80.000 kusů a v USA se ročně prodá okolo 100.000 dalších kusů. V každé zemi jsou důvody pro koupi modelu Passat jiné, ale společnými znaky jsou "bezpečnost", "kvalita", "prostor" a "design". V příštím roce počítá automobilka také s prodejem 30.000 vozů v Asii, jejich výrobu bude mít na starosti dceřiná společnost automobilky, China Volkswagen.

Nový model Passat patří na vrchol segmentu střední třídy. Přestože vybavení a kvalita vozu opět stoupla, cena zůstala na úrovni jeho předchůdce. Passat pokrývá neobvykle široké spektrum ve střední třídě. Jako příklad může sloužit základní model, který v Německu stojí DM 40.000 a patří ke klasickým vozům své třídy, oproti tomu Passat s nejlepší výbavou a silnějšími motory patří do vyšší střední třídy a to i cenou.

Obě karosářské varianty Passatu, sedan a kombi, se vyznačují vysokou kvalitou zpracování, bezpečnosti a komfortu, nezávisle na velikosti použitého motoru a výbavy.

Díky použití nových motorů, rozšířené výbavy a vylepšené karosérii, automobilka předpokládá, že model Passat ještě více upevní svou pozici, zejména ve vyšší střední třídě. Průzkumy zjistily, že modely Passat řídí 3 skupiny řidičů, bez rozdílu na národnosti.

Jedná se o:

- Zaměstnance středního managementu, kteří používají Passat jako služební vozidlo

- Podnikatelé, kteří používají Passat pro služební i soukromé účely

- Rodiny

Průzkumy dále ukázaly rozdílnosti při výběru karosérie. Zatímco sedan je upřednostňován zákazníky věkové skupiny 40 - 55 let, průměrný věk řidičů kombi je 35 - 45 let. Poměr v prodeji mezi oběma karosářskými variantami je 66% ve prospěch sedanu.

Design

Kromě dveří a střešního panelu, byly veškeré komponenty karosérie přepracovány. Největší změnu zaznamenala přední část vozu. Designérům se podařilo vytvořit dvě úrovně v oblasti chladiče a předních světel. Chromový kryt chladiče byl posunut vpřed a v dolní části se setkává s nárazníkem nového tvaru, se kterým tvoří jeden celek. V horní části přechází do kapoty s výrazným prolisem ve tvaru písmene V. Oproti stávajícímu modelu vypadá nový model dynamičtěji. Zadní část vozu byla prodloužena o 2,8 centimetru oproti svému předchůdci a zároveň byl také vzhledově upravena. Nové jsou také zadní svítilny, jejichž hlavní dominantou jsou "čočky" pro brzdové světla. U vozů s úrovní výbavy Highline a s motory V6 jsou nárazníky a boční ochranné lišty lemovány chromovými pruhy. U všech čtyř úrovní výbavy najdeme chromové okenní lišty, které vozu dodávají nádech luxusu. Stejně jako u předchůdce, tak i nový model se vyznačuje velice kvalitním zpracováním interiéru, použitím kvalitních plastů a v závislosti na stupni výbavy také použitím kůže, dřeva, nebo hliníku. Ergonomie pracoviště řidiče byla také vylepšena, jako např. nový kruhový tvar přístrojů s chromovým rámem.

Uvnitř byla přepracována celá středová konzole mezi sedadly. Všechny vozy (kromě základní vozů se základní výbavou) jsou nyní vybaveny polohovatelnou středovou loketní opěrkou mezi předními sedadly. V zájmu zlepšení ergonomie byla rukojeť ruční brzdy lehce posunuta do strany. Po této úpravě bylo možno začlenit dva nové držáky pohárků do středové konzoly.

Karosérie

Dynamičtěji vypadající nárazníky, chromovaný chladič, nové hlavní světlomety, robustní, ale elegantní ochranné lišty, chromované boční okenní lišty a přepracovaná zadní část jsou jednoznačným krokem vpřed.

Méně viditelnou, ale neméně důležitou změnou je zlepšení aerodynamiky a statické a dynamické tuhosti karosérie. Statická tuhost karosérie je velice důležitým kritériem pro úroveň pasivní bezpečnosti. Dynamická tuhost ovlivňuje komfort vozidla. V zájmu zpevnění byly optimalizovány výztuhy karosérie v oblasti prahů, B sloupků, centrálních střešních dílů mezi B sloupky, ale také v oblasti bočních výztuh ve dveřích.

Vysoká úroveň pasivní bezpečnosti není pouze záležitostí designu karosérie, ale také závisí na dalších bezpečnostních prvcích. Již v základní výbavě nalezneme čtyři airbagy (přední a boční) a na přání je možno dodat okenní airbagy, které chrání hlavu cestujících při bočním nárazu. Celý systém napínačů bezpečnostních pásů a airbagů byl přepracován a dále snižuje teoretické riziko zranění. Dalším bezpečnostním prvkem je palubní systém, řízený přes BUS sběrnici, mající za úkol přerušení přívodu paliva a otevření zámků centrálního zamykání v případě nehody. V disciplíně komfort patří nový Passat k tomu nejlepšímu ve své třídě. Zároveň je jedním z největších automobilů ve své třídě. Celkové rozměry vozu povyrostly u obou karosářských variant. Sedan je nyní dlouhý 4,70 m (+2,8 cm), kombi 4,68 m (+1,3 cm). Rozvor o délce 2,70 m zůstal nezměněn. Tyto rozměry spolu s prostorově nenáročným uložením náprav zajišťují nadprůměrně prostorný interiér.

Interiér

Interiér nového Passatu má základ ve svém úspěšném předchůdci, ale přichází s mnoha inovacemi. U vozů s úrovní výbavy Basic, Comfortline a Trendline byl použitý nový design potahů sedadel. Vozy s výbavou Highline mají opět sedadla v kombinaci kůže/Alcantara s rozšířenou nabídkou barev. Jak již bylo zmiňováno, úplně novým designem se může pochlubit středová konzola. K pohodlnému cestování přispívají i takové maličkosti, jakým je odkládací prostor pro brýle ve střeše nad sedadlem řidiče. Tlačítko otevírání palivové nádrže dostalo své nové místo vedle tlačítka otevírání zavazadlového prostoru, které je umístěno v řidičových dveřích.

Také přístrojová deska byla přepracována, včetně ukazatelů. Chromované rámečky můžeme nalézt na otáčkoměru i rychloměru a nově také na kruhovém palivoměru a ukazatele teploty chladící kapaliny. Digitální displej byl přemístěn mezi otáčkoměr a rychloměr. Tento displej ukazuje v závislosti na úrovni výbavy např. zvolenou stanici rádia, hlášení o správné funkčnosti jednotlivých systémů, ujetou vzdálenost a čas a doplňující informace přijaté z navigačního systému. Zákazník si může za příplatek objednat systém RNS poslední generace umístěný ve středové konzole. Systém obsahuje barevný LCD displej a je schopný pomocí dat vysílaných jednotlivými radio stanicemi zjistit např. nehodu, nebo dopravní zácpu a vypočítat alternativní cestu. Tento systém rozpozná data o dopravě ve 14 zemích západní Evropy. Tento systém je možno doplnit o TV přijímač, který je z bezpečnostních důvodů možno sledovat pouze v případě, že je automobil v klidu.

Velikost zavazadlového prostoru je 475 litrů u verze sedan a 495 litrů u verze kombi. Při sklopení zadních sedadel je možné rozšířit velikost zavazadlového prostoru na 800 litrů u sedanu, resp. 1600 litrů u verze kombi.

Všechny vozy Passat jsou vybaveny úchyty dětských sedaček Isofix. Na přání lze dodat integrované dětské sedačky, které lze vytvořit po úpravě zadních sedadel.

Motory

Nový Passatu nebyl pouze vizuálně změněn, ale také byl zlepšen po technické stránce, zejména po motorové stránce. Zákazníci si budou moci vybrat z 5 benzínových motorů a 3 přeplňovaných dieselových motorů. Benzínové motory pokrývají výkonovou škálu od 75 kW (102 koní) až po 142 kW (193 koní) při splnění emisních limitu Euro 4 (Tato norma vejde v platnost v roce 2005). Dieselové motory mají výkon od 74 kW (100 koní) až po 110 kW (150 koní) a splňují emisní limity Euro 3. Pět motorů z osmi, které budou nabízeny pro model Passat bylo přepracováno, nebo se pod kapotou objevují poprvé. Všechny motory budou nabízeny pro verzi sedan i pro verzi kombi.

Passat 1.6 Základní motor o objemu 1,6 litru dosahuje výkonu 75 kW (102 koní). S tímto motorem dosahuje sedan nejvyšší rychlosti 192 km/h (kombi 185 km/h) s průměrnou kombinovanou spotřebou 7,7 litru na 100 km. Oproti stávající verzi to znamená snížení spotřeby o 0,3 litru na 100 km. Ve městě činí rozdíl dokonce 0,7 litru na 100 km. Stejně jako ve všech modelech Passatu, je i u verze 1,6 litru použit přenos pozice plynového pedálu na škrtící klapku pomocí elektroniky. Tato technologie v kombinaci s ESP umožňuje redukci snížení výkonu v kombinaci s použitím brzd v kritických jízdních situacích.

Passat 2.0 Dalším benzínovým motorem je čtyřválec o objemu 2,0 litru. Tento motor se objevuje v modelu Passat poprvé a dosahuje maximálního výkonu 85 kW (115 koní) a točivý moment vrcholí hodnotou 172 Nm při 3.500 ot/min. a může být kombinován s pohonem všech kol, již tradičně označovaném 4Motion. S tímto motorem dosahuje salon max. rychlosti 200 km/h (kombi 194 km/h). Přenos výkonu zajišťuje manuální 5stupňová převodovka, nebo 4stupňová automatická převodovka. V kombinovaném cyklu dosahuje verze s manuální převodovkou průměrné spotřeby 8,3 litru na 100 km u verze sedan a 8,5 litru u verze kombi.

Passat 1,8T Tento čtyřválcový přeplňovaný motor zůstává bez změn i nové generaci Passatu. Tento pětiventilový motor dosahuje max. točivého momentu 210 Nm při pouhých 1.750 ot/min. Nejvyššího výkonu 110 kW (150 koní) dosahuje motor při 5.750 ot/min. Sedan s tímto motorem zrychluje z 0-100 km/h za 9,2 sekundy (kombi 9,4 sek.) a dosahuje max. rychlosti 221 km/h (kombi 214 km/h) při kombinované spotřebě 8,2 litru (kombi 8,4 litru) na 100 km. Charakteristika motoru se výborně hodí pro použití příplatkové pětistupňové automatické převodovky Tiptronic, která umožňuje také manuální řazení.

Passat V5 Tento motor o objemu 2.324 ccm byl pro použití v nové generaci úplně přestavěn. Motor dostal čtyřventilový rozvod, čímž bylo dosaženo zvýšení výkonu ze 110 kW (150 koní) na 125 kW (170 koní). Motor dosahuje max. točivého momentu 220 Nm a nejvyšší rychlost činí 228 km/h u sedanu (kombi 221 km/h). I přes zvýšení výkonu bylo dosaženo snížení spotřeby o 0,3 litru na 100 km. Passat V5 může být za příplatek vybaven pohonem všech kol 4Motion.

Passat V6 Nejvýše v nabídce stojí šestiválcový motor o objemu 2.771 ccm s výkonem 142 kW (193 koní) a točivým momentem 280 Nm při 3.200 ot/min. Modely vybavené motorem V6 jsou standardně dodávány s pohonem všech čtyř kol 4Motion. Za příplatek je pětistupňová automatická převodovka Tiptronic. Sedan s tímto motorem dosahuje max. rychlosti 238 km/h (kombi 232 km/h). Průměrná kombinovaná spotřeba u sedanu činí 10,5 litru na 100 km. Kombi spotřebuje na stejnou vzdálenost v průměru o 0,2 litru více.

Passat 1,9 TDI/74 kW Stejně jako v ostatních modelech, i v Passatu bude k dispozici turbodieselový motor o objemu 1,9 litru s výkonem 74 kW (101 koní). Točivý moment dosahuje své max. hodnoty 250 Nm při pouhých 1.900 ot/min. Průměrná spotřeba činí u sedanu 5,4 litru a u kombi 5,5 litru nafty na 100 km. Mimo město klesne spotřeba na 4,5 litru, respektive 4,6 litru u kombi. Tato nízká spotřeba ovšem nešla na úkor dynamiky: Max. rychlost činí 191 km/h (sedan) a 184 km/h (kombi). Těchto výborných výsledků bylo dosaženo použitím vysokotlaké vstřikovací jednotky, která je schopna vyvinout tlak až 2050 bar a turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek.

Passat 1,9 TDI/96 kW Tato výkonnější varianta předchozího motoru s výkonem 96 kW (130 koní) nahrazuje motor TDI o výkonu 85 kW (115 koní). Motor dosahuje max. točivého momentu 310 Nm při 1.900 ot/min. S tímto motorem může sedan jet max. rychlosti 208 km/h (kombi 201 km/h). I s těmito vynikajícími výkony činí spotřeba 5,6 litru nafty na 100 km u sedanu a 5,7 litru u verze kombi. Motor může být kombinován s pohonem všech čtyř kol, pětistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic (mimo 4Motion), nebo šestistupňovou manuálně řazenou převodovkou (s pohonem 4Motion).

Passat V6 TDI Nejsilnější dieselovou variantou je model s šestiválcovým motorem s max. výkonem 110 kW (150 koní) a zrychlením pod 10 sekund. Průměrná spotřeba činí 6,9 litru nafty na 100 km/h. Přenos výkonu je standardně přenášen přes šestistupňovou ručně řazenou převodovku. Vůz s tímto agregátem dosahuje max. rychlosti 220 km/h. Na přání je možno dodat motor V6 TDI i s automatickou převodovkou Tiptronic.

Výbava

Všechny modely Passat jsou standardně vybaveny elektronickým stabilizačním systémem ESP. Ten je dále doplněn systémem ABS, elektronickým uzávěrem diferenciálu EDL, protiprokluzovým systémem TCS a elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku EBPD. Kombinace těchto systémů společně s kotoučovými brzdami na všech kolech zajišťuje bezpečnou jízdu i za stížených podmínek. Všechny vozy jezdí na pneumatikách o rozměru 195/65 R 15. Rezervní kolo je plnohodnotné. modely V5 a V6 jsou standardně vybaveny 16palcovými hliníkovými koly designu "Road America" obutých do pneumatik o šířce 205 mm. Všechny modely nezávisle na použitém motoru mají posilovač řízení.

Na přání je možno vybavit automobil navigačním systémem, autotelefonem, měničem CD, TV přijímačem, parkovací systém PDC, hliníkovými koly o velikosti 15" až 17" palců, automatickou klimatizací, atd.

Ještě je nutno dodat, že byly významně prodlouženy intervaly pravidelných kontrol, které se automobil automaticky vypočítává podle zátěže automobilu (podíl jízdy ve městě, sportovní jízda, atd.). U benzínových motorů a motoru V6 TDI může být doba mezi jednotlivými prohlídkami až 24 měsíců(!!). Verze s benzínovými motory musí navštívit servis minimálně po 30.000 km a verze s motorem V6 TDI dokonce až po 35.000 km.

Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4703
Šířka (mm) 1746
Výška (mm) 1462
Rozvor (mm) 2703
Rozchod vpředu (mm) 1515
Rozchod vzadu (mm) 1515
Objem zav. prostoru (l) 475/800
Pohotovostní hmotnost (kg) 1307-1622
Rozměr pneu 195/65 R15-205/55 R16
Pavel Tilšer