Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Passat CC - Nové spojení

Volkswagen svůj nový model Passat CC spojuje s heslem, které se dá přeložit jako „za mainstreamem“. Faktem je, že čtyřdveřové kupé rozšiřuje řadu Passat směrem k luxusu a částečně zaceluje mezeru mezi Passatem a Phaetonem.

Passat je už několik generací spojen výhradně s karoserií sedan a také s kombi označovaným Variant. Současná generace se vyrábí od roku 2005. Nyní, s třetí karosářskou verzí, se Volkswagen pouští do atraktivního segmentu tzv. čtyřdveřových kupé, ve kterém zatím působil osamoceně Mercedes-Benz CLS.

Sportovně laděný sedan podle Volkswagenu

Passat CC na jednu stranu nezapře svůj původ, zároveň ale přináší svěží a dynamický design, který se se sedanem shoduje pouze v základních rysech. Vnější rozměry doznaly drobných změn. Passat CC je o 31 mm delší a o 36 mm širší než sedan, ale nejdůležitější je snížení výšky o 50 mm. Díky širší masce chladiče působí z čelního pohledu robustněji. Na rozdíl od běžného Passatu má CC chromovaný pouze okraj masky a na ní umístěné dvě vodorovné lišty. Celý nárazník je tak vyvedený v barvě karoserie. Prolisy mezi světlomety a samostatně umístěnými směrovkami jsou protaženy až do blatníků a vizuálně navazují na boční linie. Dynamické tvary podporuje hrana kapoty ve tvaru písmene U a vyvýšená střední část kapoty.

vw passat design predstavujeme continental vw passat design predstavujeme continental
 

Boky jsou tvořeny ostře tvarovanými rovnými liniemi, které směrem dozadu mírně stoupají. Hlavní prolis, který prochází nad dveřními klikami pokračuje od předního kola, přes dveře až k horní hraně zadních světel. Střecha tvoří od A po C sloupek mírně vyklenutou část elipsy. Boční bezrámová okna jsou díky tomu nízká, podobně jako u Mercedesu CLS. Robustní, avšak stále elegantní záď má zcela nový design s velkými dvoudílnými světly. Spoiler integrovaný do horní hrany víka zavazadlového prostoru snižuje aerodynamické turbulence. Velké vypouklé zadní okno působí díky černému rámu, který imituje vzhled skla, ještě větším dojmem. Nové elektricky ovládané panoramatické střešní okno má rozměry 750x1120 mm, zabírá tak prakticky celou plochu mezi čelní sklem a B sloupky.

Uvnitř je CC stále Passatem. Přesto má nový přístrojový štít inspirovaný Phaetonem. Proti zvyklostem Volkswagenu není jeho podsvícení modré, ale bílé na kontrastním černém pozadí. Stejně tak středový panel je podsvícen bíle a ne červeně, jako u ostatních modelů VW. Jen pro CC jsou určeny tři sportovní volanty potažené kůží. Tlačítky na volantu lze ovládat palubní počítač, audiosystém, telefon a v případě automatické převodovky je možné řadit pádly pod vodorovnými rameny. Na výběr je dekor z broušeného hliníku nebo dva druhy dřevěného obložení.

Volkswagen Passat CC - srovnání s verzí sedan
Model Passat CC Passat sedan rozdíl
Délka [mm] 4796 4765 +31
Šířka [mm] 1856 1820 +36
Výška [mm] 1422 1472 -50
Rozvor [mm] 2710 2709 +1
Rozchod vpředu [mm] 1553 1552 +1
Rozchod vzadu [mm] 1557 1551 +6
Objem zav. prostoru [l] 532 485 +47

Nová sportovní elektricky nastavitelná sedadla – standardně v 6 směrech, volitelně ve 12 – mají za příplatek možnost odvětrávání. Vzadu jsou místa pouze pro dva cestující, kteří tak mají více prostoru a pohodlí. Skla v zadních dveřích a zadní okno jsou zatmavené, pohlcují 65 % světla. Zadní sedadla mají posílené boční vedení a uprostřed se nachází loketní opěrka s odkládacím prostorem. Za opěrkou je otvor pro protažení lyží nebo jiných dlouhých předmětů ze zavazadlového prostoru. Objem zavazadlového prostoru má hodnotu 532 litrů, což je o 47 l více než v případě sedanu. Navíc je možné objednat zadní dělená sedadla v poměru 1:2.

vw passat design predstavujeme continental vw passat design predstavujeme continental
 

Na rozdíl od sedanu a kombi se bude Passat CC, stejně jako Phaeton a Touareg, nabízet v jediném stupni výbavy s možností individuálně volených příplatků.

Pokročilé bezpečnostní systémy

Volkswagen nachystal pro Passat CC hned několik moderních elektronických systémů. Lane Assist, používaný ve vozech Audi, se tak poprvé objevuje i v autě se znakem VW. Tento systém drobnými korekcemi řízení pomáhá řidiči udržet vozidlo v jízdním pruhu. Úmyslné opuštění pruhu rozezná podle signálu směrovkou a nereaguje na něj. Tento systém funguje pouze při rychlostech nad 65 km/h i v noci, ale pouze pokud jsou čáry na silnici dobře rozeznatelné. Aktivní činnost je indikovaná zelenou kontrolkou na přístrojové desce a projevuje se mírným protipohybem volantu při vybočování z pruhu. Lane Assist ale nemůže řídit auto samostatně – pokud řidič pustí volant, upozorní ho varovným signálem.

Dalším pomocníkem je Park Assist, který automaticky zaparkuje auto do řady podélně stojících vozidel. Řidič pouze přidává plyn nebo brzdí, zbytek manévru proběhne automaticky. Adaptivní tempomat udržuje rychlost nastavenou řidičem a zároveň udržuje bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel. Tato funkce je dostupná v rozpětí 0 až 210 km/h. Podobný účel má systém Front Assist, který řidiče upozorní vizuálním a akustickým signálem na nebezpečně malou vzdálenost od vpředu jedoucího automobilu. V kritické situaci tento systém také sám začne brzdit, a to i do úplného zastavení.

Adaptivní podvozek a nová generace 4Motion

Adaptivní řízení podvozku DCC je standardem pro vrcholný model V6 4Motion. DCC znamená elektronicky ovládanou charakteristiku tlumičů a posilovače řízení. Jeden ze tří režimů – Normal, Comfort a Sport – se volí tlačítky na řadící páce. V závislosti na režimu se liší zásahy systému, vždy však reaguje na stav silnice a jízdní situaci, bere také v potaz intenzitu akcelerace, brzdění a signály z řízení. Podvozek tak může být sportovní i komfortní. Režim Sport značí tvrdé tlumiče, slabší zásahy posilovače řízení a řízení má navodit pocit přímější odezvy. Comfort je přesným opakem a chování vozu má blíže k luxusnímu Phaetonu.

Pro motor 3,6 V6 je určena nejnovější generace pohonu všech kol 4Motion, která se od dřívějších značně liší. Funkce systému už totiž nezávisí na rozdílu otáček mezi předními a zadními koly. Jádrem je elektro-hydraulická spojka v olejové lázni, která se nachází u zadního diferenciálu. Tlak ve spojce je vytvářen elektrickou pumpou, která udržuje v zásobníku olej pod tlakem 30 bar. Odtud je podle signálu z řídící jednotky motoru ventilem olej propouštěn na lamely spojky. Protože tlak vytváří čerpadlo, je účinek systému k dispozici kdykoliv. Například při rozjezdu tak díky součinnosti s ECU nedochází vůbec k prokluzu kol.

vw passat design predstavujeme continental vw passat design predstavujeme continental
 

Podvozek využívá přední nápravu se vzpěrami McPherson. Využití hliníkových komponent znamená úsporu 4,5 kg proti klasické ocelové konstrukci. Další kilogramy neodpružených hmot byly ušetřeny aplikací hliníkové slitiny na podélných ramenech a částech stabilizátorů. V celkovém součtu je náprava lehčí o 13,3 kg. Zároveň je její uložení na pomocném rámu optimalizováno z hlediska bezpečnosti při nárazu. Zadní víceprvková náprava je uzpůsobena komfortnímu odpružení a minimalizaci hluku. Přední i zadní kola mají o několik mm rozšířený rozchod.

Pro Passat CC jsou standardně určeny speciální pneumatiky od firmy Continental. Jejich výhoda spočívá v technologii nazvané ContiSeal. Pod pláštěm se nachází ochranná vrstva, která při propíchnutí pneumatiky okamžitě zacelí otvor. Nedojde tak k poklesu tlaku. Tento systém funguje téměř pro všechny druhy poškození do velikosti 5 mm. Podle Volkswagenu se tak předejde 85 % případů, kdy z pneumatiky unikne vzduch.

Pět motorů s přímým vstřikováním

Motorová paleta Passatu CC pokrývá pásmo od 103 do 220 kW. Základní benzinovou pohonnou jednotkou je přeplňovaný 1,8 TSI. Motor o výkonu 118 kW při 5000 ot./min se vyznačuje nízkou kombinovanou spotřebou 7,6 l/100 km. Na výběr je šestistupňová manuální převodovka nebo nová sedmistupňová dvouspojková DSG. Podobný motor 2,0 TSI dosahuje výkonu 147 kW a kombinované spotřeby 7,9 l/100 km. Kromě šestistupňového manuálu se bude vyrábět s automatickou převodovkou o shodném počtu stupňů. Oba motory TSI se vyznačují maximem točivého momentu dostupným od nízkých otáček.

Vrcholem spalovacích motorů je 3,6 V6. S výkonem 220 kW zrychlí na 100 km/h za 5,6 s a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Tento motor se nabízí výhradně v kombinaci pohonu 4Motion a převodovky DSG. Turbodiesely zastupuje 2,0 TDI s technikou vstřikování Common-rail ve verzích 103 a 125 kW. Oba už nyní splňují emisní normu Euro 5, která vstoupí v platnost v roce 2009. Budou se prodávat jak s manuální převodovkou tak s DSG.

Volkswagen Passat CC - přehled motorů
Motor 1,8 TSI 2,0 TSI 3,6 V6 4MOTION 2,0 TDI (103 kW) 2,0 TDI (125 kW)
Zdvihový objem [cm3] 1798 1984 3580 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 118/5000 147/5100 220/6600 103/4200 125/4200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 250/1500-4200 280/1700-2800 350/2400-5300 320/1750-2500 350/1750-2500
Max. rychlost [km/h] 222 237 250 213 227
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,6 7,6 5,6 9,8 8,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,6 7,9 10,1 5,8 5,8
Pohotovostní hmotnost [kg] 1430 - 1632 1466 -

Všech pět motorů je vybaveno přímým vstřikováním paliva. V době zahájení prodeje v Evropě budou k dispozici motorizace 1,8 TSI, 3,2 V6 a 2,0 TDI 103 kW. Passat CC není určen jen pro evropské trhy, ale od konce roku se bude prodávat také v USA, Kanadě a Japonsku. Výroba probíhá v rodišti ostatních Passatů – automobilce v severoněmeckém Emdenu.