Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen ustupuje od teslizace svých modelů. Zjistil, že lidé nechtějí ufo

Volkswagen ID.3 GTX
Volkswagen ID.3 GTX
Volkswagen ID.3 GTX
Volkswagen ID.3 GTX
58 Fotogalerie
Roman Šitner
Diskuze (71)

Předpokládalo se, že elektromobil musí vypadat jinak než auto se spalovacím motorem. Mělo všem ukazovat, že je jiné. Jenže tento přístup na masové publikum nefunguje. Volkswagen proto míří ke konzervativnějším designům.

Volkswagen postupně mění přístup k designu svých elektromobilů. V průzkumech zjistil, že to, co pomáhalo získat část technologických nadšenců, už tolik nepomáhá u běžných zákazníků. Elektromobily totiž nejdříve oslovovaly hlavně specifickou skupinu lidí: takovou, která preferuje technologie a má od auta jiná očekávání než průměrný uživatel. S tím, jak se auta do zásuvky mají stát masovou záležitostí, musí se tomu uzpůsobit i jejich tvorba.

„Designéři se dlouho snažili vymezovat vůči modelům se spalovacími motory. Chtěli, aby bylo na první pohled patrné, co jejich automobil pohání," říká pro Volkswagen Magazín šéfdesigner značky Andreas Mindt.

S tím ale vznikla i řada potíží. Jednou z nich je snaha o co nejkratší kapotu a větší vnitřní prostor. Ten ale vedl ke zkosenějšímu čelnímu sklu a v důsledku k přehřívání interiéru a  k energeticky náročnějšímu letnímu chlazení. Touto cestou šla nejen Tesla ale i elektrické modely Volkswagenu.

„Jsem rád že tento trend opouštíme, protože auto je prostě auto. Jeho podoba by měla sloužit účelu, a ne křičet do světa, jaký motor se skrývá pod kapotou." dodává Mindt. 

Další problém byl v tom, že zákazníků, kteří chtěli „iphone na kolech" a pohon na elektřinu, je bylo jen pár. Dokud automobilky bojovaly právě o ně, mělo smysl soustředit se na jiný design, velký tablet v interiéru a spoustu technických funkcionalit, protože to všechno na cílovou skupinu fungovalo. 

Video placeholder
Volkswagen ID.3 a první videodojmy • Zdroj: Auto.cz

Jenže teď se automobilky snaží přesvědčit i obyčejné lidi. Ti chtějí hlavně vzhledově normální auto, byť třeba i s elektrickým pohonem. Že na tom něco bude, ukazují například prodeje Škody Enyaq, která proti sesterským ID.4 a ID.5 sází na konzervativnější design. Škoda s Enyaqem v Evropě dýchá volkswagenům na záda, byť síla značky a obecně pozice na klíčových západních trzích je výrazně slabší. 

Volkswagen dostal velkou lekci i kvůli skokové změně v interiérech. Šéf automobilky Thomas Schäfer loni uznal, že třeba haptická tlačítka na volantu a dotykové ovládání klimatizace způsobilo „spoustu škod". Tou největší bylo, že Volkswagen, který se tradičně těšil velké loajalitě zákazníků o část z nich skokovou změnou ergonomie prostě přišel. Nyní hledá cestu, jak být moderní pro technologické nadšence a přitom i uživatelsky přívětivý pro normální lidi. 

Vstoupit do diskuze (71)