Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen v pondělí zahájí svolávací akci kvůli Dieselgate

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 13. 5. 2016
69
V Německu už svolávací akce kvůli skandálu Dieselgate probíhá od února. Nyní přichází na řadu i Česká republika.

Koncern Volkswagen začne v pondělí v Česku svolávat první vozy se vznětovými motory schopnými obcházet homologační emisní měření do servisů v rámci tzv. aféry Dieselgate. V první vlně půjde o modely Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5 a Q5, a Seat Exeo s motory 2,0 TDI, kterým v servisech budou aktualizovat software. Majitelé aut budou ve spolupráci s ministerstvem dopravy postupně oslovováni dopisy s návodem, jak postupovat. Škodovky přijdou na řadu později. Na dotaz ČTK to uvedl mluvčí dovozce vozů koncernu VW do ČR Jan Klíma.

V Česku se akce bude týkat asi 58.000 vozů VW, Audi a Seat a přibližně 106.000 škodovek. Servisní zásah bude v závislosti na modelu vozidla trvat 30 až 60 minut a bude bezplatný. Důležitou zprávou pro majitele je i fakt, že akce je dobrovolná.

Zahájení a průběh servisní akce je v rámci koncernu Volkswagen koordinovaný mezi jednotlivými značkami. "Pro efektivní průběh servisní akce byly dotčené modely vozidel rozděleny do několika skupin. Po schválení příslušnými homologačními úřady budou následovat další koncernové modely," dodal Klíma.

Škoda Auto, která ve svých vozech motory TDI o objemu 1,2 až 2,0 litru rovněž používala, zahájí kvůli koordinaci v rámci koncernu servisní akci později. "Jakmile budou pro značku Škoda k dispozici schválené aktualizace softwaru, budeme v součinnosti s příslušnými úřady informovat všechny zákazníky a zahájíme servisní akci," řekl ČTK mluvčí pro ČR Vítězslav Pelc.

Pro úsporu času bude možné úkon po dohodě se servisním partnerem spojit s plánovanou pravidelnou inspekcí, nebo jakýmkoliv jiným servisním úkonem. Pokud si zákazník bude přát, bude mu po dobu práce v servisu nabídnut náhradní vůz.

Motorům 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI bude aktualizován software řídící jednotky. U motoru EA 189 o objemu 1,6 litru bude navíc před senzor hmotnosti vzduchu do sacího potrubí dodatečně namontován usměrňovač proudění vzduchu. Cílem těchto technických opatření je, aby po jejich zavedení zůstala spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny.

Celkově je nutné vytvořit kolem tisíce různých verzí softwaru. Liší se totiž pro jednotlivé modely, modelové roky, objemové a výkonové varianty, použitou převodovku a podobně.

Servisní akce nebude povinná, i když podle záměru ministerstva dopravy by mělo do servisů zamířit alespoň 80 procent vozů. "Všechna vozidla jsou nadále po technické stránce bezpečná a plně provozuschopná, a proto mohou být až do provedení technických opatření bez omezení používána v silničním provozu," podotkl Klíma.

Skandál vypukl loni v září, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin.

Vozy s motorem typu EA 189 plnícím Euro 5 se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale problematické motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

VW Dieselgate
jurus
| 20. 5. 2016
Pomaly tomu prestávam rozumieť. V apríli 2015 som kúpil VW Tiguan 2.0 TDI,a následne prepukla aféra, ktorá sa ma samozrejme týka. Nakoľko som kúpil nové vozidlo u predajcu v Bratislave, domáham sa v zmysle Občianskeho zákonníka o odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí, nakoľko tovar, v tomto prípade vozidlo nemá vlastnosti "vymienené" /tak hovorí zákon/ mnou ako kupujúcim, čo v tomto prípade znamená, že nespĺňa normu pre vylučovanie emisíí EURO 5. V tomto prípade ma nezaujíma čo na to VW pre mňa, ako kupujúceho je partnerom v zmysle OZ predávajúci a u neho si teda uplatňujem svoje práva. Samozrejme krútia sa ako had a teda nezostáva nič iné, len súdna cesta. Pri návšteve showroomu pri kúpe tohto auta by ma nosili na rukách, pri uplatňovaní reklamácie sa pomaly cítite ako zločinec, ktorým každý pohŕda. Nové vozidlá typu Touran, Tiguan, Tuareg a pod. majú už nainštalované nalievace hrdlo na močovinu, avšak napr. golf to nemá. tak som sa spýtal predajcu ako je to možné. Odpoveď bola taká, že väčšie vozidlá to musia mať, menšie nie, lebo to vyriešili štart-stop systémom, čo sa mi zdá choré. Že je celá kauza nafúknutý americký "darček" pre Europu je mi jasné, ale že naše kompetentné orgány k tomu nevedia zaujať rozumné stanovisko je zlé.
Preto som navrhol predajcovi, ako možnosť mimosúdneho riešenia výmenu za také isté vozidlo, ktoré však bude splnať normu Euro6. Lebo mnohí ľudia v súčasnosti nedomýšľajú o čo vlastne ide. V prvom rade VW zvolá na základe dobrovolnosti postihnuté vozidlá do servisu, kde nejakým zázračným zásahom urobia to, že auto bude splnať normu pre vylučovanie NOx. Nemýlme si však, že keď idete na STK a prejdete tzv. emisnou kontrolou, splnate aj normu pre vylučovaniu NOx. To vám totiž nekontrolujú, lebo nie sú na to vybavení. Ak však dobrovoľne nepodstúpite zásah, doporučený VW, nebudete do budúcna túto normu splnať. Potom nastane to, že VW odovzdá ministerstvu dopravy databázu vozidiel, ktoré úpravou prešli, teda vyhovujú a ktoré úpravou neprešli a teda norme nevyhovujú a následne túto databázu dostanú STK. Čo asi nastane potom ? Pri najbližšej STK, EK vaše vozidlo síce prejde EK, avšak nebude splňať normu pre vylučovanie NOx. To zistia len z podkladov, lebo reálne sú nie schopní to zmerať. A teraz dať si urobiť zásah do vozidla, pričom sa môže zmeniť spotreba a výkon, alebo si ho nedať urobiť a čakať až vozidlo neprejde STK. Ja ako majiteľ som v to nevinne. Predstav si, že si kúpiš farebný televízor, prídeš domov, zapneš ho a on je čiernobiely. Čo urobíš? Necháš si ho ?
Avatar - AUDIRS6
Jak jsem
AUDIRS6
| 16. 5. 2016
lubi sa mi kopec aut, Audi patri medzi ne. Myslim, ze tych buzno-cyklosov sa asi tiez par najde, ked si tu hned buzny vytiahol - ono to: Podla seba sudim teba niekedy tak genialne zafunguje... >:-[]
Pozor na kakač, aby ta nejaky buzna-bublo-cyklo kolega niekedy neprekvapil s dučalou v tebe. >:-[]
Avatar - WinNatural
Jak jsem
WinNatural
| 16. 5. 2016
Od někoho, komu se líbí buzna-audí pochopení skutečně nečekám :no:
Avatar - AUDIRS6
Jak jsem
AUDIRS6
| 15. 5. 2016
no pokial budes obhajovat tie 2V bublu-bublu traktory, tak nemozem si pomoct >:D
Avatar - WinNatural
Jak jsem
WinNatural
| 15. 5. 2016
Já bych to nedělal, pokud nechceš vypadat jako pubertální pab.b >:-[]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku