Volkswagen žaluje Indii. Té přišla rozebraná auta málo rozebraná
Indie vyměřila Volkswagenu daňový doplatek 1,4 miliardy dolarů. Podle ní německý koncern obcházel cla, ten to ale považuje za nesmysl a brání se u soudu.
Do řady zemí se kvůli clům vozy dovážejí částečně rozebrané. Dohromady se dávají až v tamních výrobních závodech. Důvodem jsou výrazně nižší cla na automobilové díly než na hotová auta. Stejný případ je i v Indii.
Koncern Volkswagen ale podle tamních úřadů vozy, včetně škodovek, rozebíral málo a dovážel tak z pohledu cel hotová auta. Indie tak požaduje doplatit 1,4 miliardy dolarů.
Volkswagen to pochopitelně zaskočilo, protože postupy automobilky vždy kopírují legální možnosti v konkrétní zemi. Vozy se rozebírají přesně tak, aby to uspokojilo celníky, ale zároveň s co nejmenšími náklady. Tady to ale zjevně nestačilo.
Koncern se proto podle zjištění agentury Reuters brání u soudu. Vedle argumentace, že vozy byly rozebrané dostatečně, se věnuje i tomu, že pokuta ohrožuje další investice v Indii ve výši 1,5 miliardy dolarů.
Indové mají za to, že Volkswagen dovážel „téměř celé“ auto a měl by platit clo 30 až 35 procent, místo toho ale vše vykazoval jako díly a odváděl clo 5 až 10 procent.
Spor je o takzvané CKD – tedy completely knocked down – kdy se vůz vyváží jako soubor dílů. V některých zemích postačuje i SKD – tedy částečně rozebrané, kdy stačí oddělit pohonný agregát a zadní nápravu a lze se dostat na nižší cla.

Volkswagen v žalobě tvrdí, že o konkrétní podobě dovozu rozebraných aut indickou vládu informoval a v roce 2011 pro to získal souhlas. Dodává, že vyměřená daň snižuje důvěru v indické právní prostředí.
Indický trh má za koncern Volkswagen ohledně výroby i prodejů na starosti Škoda Auto. Získat si významnější podíl mají pomoci modely určené pouze pro Indii. Jde o škodovky Kylaq, Kushaq a Slavia a od nich odvozené sesterské volkswageny. Významnější pozici se ale zatím získat nepodařilo. V Indii vládnou tamní automobilky, kterým sekundují ty japonské a korejské.