Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Virtus
Volkswagen Virtus
Volkswagen Virtus
Volkswagen Virtus
51 Fotogalerie

Volkswagen žaluje Indii. Té přišla rozebraná auta málo rozebraná

Roman Šitner

Indie vyměřila Volkswagenu daňový doplatek 1,4 miliardy dolarů. Podle ní německý koncern obcházel cla, ten to ale považuje za nesmysl a brání se u soudu.

Do řady zemí se kvůli clům vozy dovážejí částečně rozebrané. Dohromady se dávají až v tamních výrobních závodech. Důvodem jsou výrazně nižší cla na automobilové díly než na hotová auta. Stejný případ je i v Indii.

Koncern Volkswagen ale podle tamních úřadů vozy, včetně škodovek, rozebíral málo a dovážel tak z pohledu cel hotová auta. Indie tak požaduje doplatit 1,4 miliardy dolarů.

Volkswagen to pochopitelně zaskočilo, protože postupy automobilky vždy kopírují legální možnosti v konkrétní zemi. Vozy se rozebírají přesně tak, aby to uspokojilo celníky, ale zároveň s co nejmenšími náklady. Tady to ale zjevně nestačilo.

Koncern se proto podle zjištění agentury Reuters brání u soudu. Vedle argumentace, že vozy byly rozebrané dostatečně, se věnuje i tomu, že pokuta ohrožuje další investice v Indii ve výši 1,5 miliardy dolarů.

Indové mají za to, že Volkswagen dovážel „téměř celé“ auto a měl by platit clo 30 až 35 procent, místo toho ale vše vykazoval jako díly a odváděl clo 5 až 10 procent.

Spor je o takzvané CKD – tedy completely knocked down – kdy se vůz vyváží jako soubor dílů. V některých zemích postačuje i SKD – tedy částečně rozebrané, kdy stačí oddělit pohonný agregát a zadní nápravu a lze se dostat na nižší cla.

Video placeholder
Škoda Kylaq • Škoda

Volkswagen v žalobě tvrdí, že o konkrétní podobě dovozu rozebraných aut indickou vládu informoval a v roce 2011 pro to získal souhlas. Dodává, že vyměřená daň snižuje důvěru v indické právní prostředí.

Indický trh má za koncern Volkswagen ohledně výroby i prodejů na starosti Škoda Auto. Získat si významnější podíl mají pomoci modely určené pouze pro Indii. Jde o škodovky Kylaq, Kushaq a Slavia a od nich odvozené sesterské volkswageny. Významnější pozici se ale zatím získat nepodařilo. V Indii vládnou tamní automobilky, kterým sekundují ty japonské a korejské.