Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo 360c ukazuje autonomní budoucnost značky. Konkurovat chce letadlům!

David Bureš
Diskuze (4)
Plně autonomní elektromobil má Volvu otevřít nové obchodní možnosti. Pro zákazníky by mohlo být výhodnější jezdit Volvem než si kupovat letenku.

Automobilový svět má v posledních letech dvě nosná témata, na něž je při vývoji kladen ten nejsilnější důraz. Jednak je to elektrifikace, druhak autonomní pohon. Studie Volvo 360c spojuje oboje, jedná se o elektromobil schopný zcela autonomní jízdy.

„360c zkoumá možnosti toho, co se stane, když odstraníme člověka jako řidiče. Je to pohled na to, jak autonomní pohon změní svět, který dnes známe. Možnosti jsou neskutečné, věříme, že autonomní jízda v mnoha ohledech fundamentálně promění naši společnost,“ odhaluje myšlenku za konceptem Mårten Levenstam, senior viceprezident pro firemní strategii automobilky Volvo.

Autonomní jízda by totiž mohla výrazně ovlivnit život ve městech. Pokud by lidé nemuseli řídit, klidně by se mohli odstěhovat dále od práce – čas strávený jízdou by totiž mohli už efektivněji využít. To by ale mělo vliv na plány na další rozvoj měst a infrastruktury.

Stejně tak by mohlo ovlivnit dálkové cestování. Na co létat na kratší vzdálenosti letadlem, když vás tam Volvo samo odveze a vy se během jízdy můžete věnovat něčemu jinému než řízení? Navíc se nemusíte zdržovat nákupem letenek, jízdou na letiště nebo bezpečnostní kontrolou.

Z toho důvodu Volvo 360c prezentuje různé potenciální možnosti využití autonomního vozidla. Buď byste ve zcela samočinně jezdícím vozidle mohli spát, pracovat nebo trávit čas jiným způsobem. Oproti vlakům, letadlům nebo autobusům navíc Volvo 360c poskytuje více komfortu. Samotný design ovlivnil fakt, že tohle vozidlo nemá spalovací motor a nepotřebuje volant.

Volvo věří, že autonomně jezdící elektromobil přinese uživatelům mnohé benefity. Ať už v otázce bezpečnosti nebo ekologie. Autonomní provoz totiž dokáže zmírnit dopravní zácpy a snížit spotřebu energie, elektrický pohon zase redukuje lokální emise oxidu uhličitého nebo oxidů dusíku na nulu, což zlepší ovzduší ve městech.

„Autonomní koncepty mívají tendenci být jen technickou ukázkou než vizí, jak by je lidé mohli používat. Volvo je ale značka orientovaná na člověka. Zaměřujeme se na denní život našich klientů a na to, jak ho vylepšit,“ shrnuje Robin Page, senior vicepresident designu Volva s tím, že 360c chce hlavně vyvolat diskuzi o budoucnosti autonomního řízení.

Ta se má týkat třeba pomalu se blížícího problému, kdy v jednom prostředí budou jezdit autonomní vozidla a vozidla nadále řízená lidmi. Oční kontakt s jinými řidiči bude ztížen, pokud druhé vozidlo bude autonomní, řidič prvního vozu jen těžce pozná jeho záměry. Volvo proto volá po sjednocení bezpečnostního standardu, aby autonomní vozidla bez ohledu na svého výrobce dávala ostatním účastníkům silničního provozu jasně najevo, co mají v plánu udělat. 360c pro to využívá kombinaci barev, zvuků i pohybů. To bude možná už za pár let klíčové, a tak jsme zvědavi, na kolik se takové sjednocení povede. Na druhou stranu, právě tahle záležitost může být důvodem, proč se zavedení samočinně jezdících aut ještě odsune.

David Bureš
Diskuze (4)
5. 10. 2018 19:15
Když to vidím
Když to vidím, tak mi zůstává rozum stát, jsem zvědav zda se toho dožijeme ... >:D
11. 9. 2018 08:23
volvo
>:D tak to je scifi jak prase
9. 9. 2018 15:34
Scifi
Normální scifi už tohleto >:D
6. 9. 2018 17:00
Kravina
My sa autonómnej budúcnosti (chvalabohu) nedožijeme. Nepoznám, a ani si neviem predstaviť ľudí, ktorí budú s úsmevom sedieť v takomto aute a zveria svoje zdravie a životy do rúk počítača a náhody. Je to kravina.
Mimochodom, tento dizajn tu bol už pred mnohými rokmi, oprášili staré skice?