Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Buses: Autobus zítřka testován v Göteborgu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (14)
Snadnější nastupování, kratší doba jízdy a pohodlnější cestování. To jsou cíle projektu městského autobusu budoucnosti testovaného v Göteborgu.

V rámci projektu EBSF (European Bus System of the Future) se pracuje na vývoji městských autobusů pro blízkou budoucnost. Na vývoji jednoho z dílčích projektů spolupracují Volvo Buses, Chalmers University of Technology, Västtrafik a dopravce Veolia.

Cílem je vyvinout a otestovat autobus, který přiláká více cestujících a zároveň nabídne efektivní provoz. Prototyp nízkopodlažního kloubového městského autobusu Volvo pro blízkou budoucnost proto bude nasazen po dobu 3 měsíců na nejfrekventovanější lince číslo 16 v Göteborgu.

Design exteriéru i interiéru prototypu, mířícího do linkového provozu, je z velké části výsledkem výzkumu Chalmers University of Technology. Jeho součástí byly i rozhovory s třemi stovkami cestujících, používajícími linku číslo 16. Cílem těchto rozhovorů bylo zjistit co si o městské hromadné dopravě myslí a jaká mají přání.

Výsledkem je kloubový autobus, který se v mnoha ohledech liší od současné produkce. Cílem bylo navrhnout autobus, v němž se budou cestující cítit příjemně a zároveň jim umožní bezpečné a rychlé cestování.

Nejnápadnější rozdíl ve srovnání se současnými městskými autobusy představuje provedení předních partií. Pracoviště řidiče je umístěné v podélné ose nad přední nápravou. Toto řešení přispívá k zvýšení bezpečnosti, protože řidič má lepší výhled do všech stran. Zároveň se podílí i na zvýšení přepravní kapacity, protože podběhy předních kol nezasahují do prostoru pro cestující.

Autobus má mít o 20 % vyšší přepravní kapacitu než srovnatelné současné kloubové autobusy díky nově navrženému uspořádání prostoru pro cestující. K zpříjemnění interiéru má přispět například i harmonika, kryjící střední kloubovou část, vyrobená z průhledného materiálu a propouštějící tak světlo k cestujícím.

K dalším zásadním odlišnostem od současné produkce patří provedení dveří. Ty jsou mnohem širší než u běžných městských autobusů a při otevírání se vysouvání ven podél boků karoserie. Nezasahují tak do prostoru pro cestující a těm je tak i díky širším vstupním otvorům umožněno pohodlnější a rychlejší nastupování a vystupování. Díky tomuto řešení se údajně může zkrátit čas strávený v zastávkách až o 25 %.

Pro dosažení ekonomičtější a zároveň pro cestující příjemnější jízdy jsou všichni řidiči, kteří budou s novým autobusem jezdit na lince číslo 16 důkladně proškolení. K dosažení většího komfortu cestujících má přispět především jemná akcelerace a brzdění.

V průběhu tříměsíčního testovacího provozu budou vědci z Chalmers University of Technology sledovat reakce cestujících i řidičů nového autobusu. V únorů příštího roku má proto probíhat velké množství osobních pohovorů.

Výsledky tohoto testovacího programu mají být zveřejněny na jaře příštího roku.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (14)
9. 12. 2011 18:18
Re: Větší kapacita?
Tak co plkáš, když nevíš?
Avatar - Loptos
9. 12. 2011 17:58
Re: Větší kapacita?
Nejak netusim co riesite. vzdy vam v mhd povie sofer aby ste isli dalej do vozu lebo nevidi, ked je vela ludi a stoja pri kabine. Takto sa tomu zabrani a bude to fungovat ako v tramvaji skoda co beha po prahe.
9. 12. 2011 17:48
Re: Větší kapacita?
Co takhle pŕední náhon? I autobusy můžou jít s dobou.
9. 12. 2011 15:49
Neřekl bych
Posunutím přední nápravy dopředu nemohli získat vůbec nic, protože v normálním busu jsou nad předními koly sedadla. Posunutím řidiče doprostřed tímto bus přišel o místo pro dveře, které se musely posunout dozadu na místo, kde mohli sedět lidi. Velký rozvor bude velký problém při projíždění zatáček, kde si bude muset řidič hodně najíždět.
Avatar - Wen Věčněžasnoucí
9. 12. 2011 10:17
Re: Větší kapacita?
Autobus jsem nikdy neřídil, takže nevím (ale zeptám se švagra, který s autobusem po Brně jezdí ;-) ), ale z těch málo obrázků je jasně vidět, že přední náprava je o dost posunutá dopředu oproti konvenčním autobusům (odhadem o metr). To má asi příznivý vliv na prostor pro cestující; je otázkou, jakou to má manévrovatelnost - toť otázka...