Volvo Buses: Autobus zítřka testován v Göteborgu
V rámci projektu EBSF (European Bus System of the Future) se pracuje na vývoji městských autobusů pro blízkou budoucnost. Na vývoji jednoho z dílčích projektů spolupracují Volvo Buses, Chalmers University of Technology, Västtrafik a dopravce Veolia.
Cílem je vyvinout a otestovat autobus, který přiláká více cestujících a zároveň nabídne efektivní provoz. Prototyp nízkopodlažního kloubového městského autobusu Volvo pro blízkou budoucnost proto bude nasazen po dobu 3 měsíců na nejfrekventovanější lince číslo 16 v Göteborgu.
Design exteriéru i interiéru prototypu, mířícího do linkového provozu, je z velké části výsledkem výzkumu Chalmers University of Technology. Jeho součástí byly i rozhovory s třemi stovkami cestujících, používajícími linku číslo 16. Cílem těchto rozhovorů bylo zjistit co si o městské hromadné dopravě myslí a jaká mají přání.
Výsledkem je kloubový autobus, který se v mnoha ohledech liší od současné produkce. Cílem bylo navrhnout autobus, v němž se budou cestující cítit příjemně a zároveň jim umožní bezpečné a rychlé cestování.
Nejnápadnější rozdíl ve srovnání se současnými městskými autobusy představuje provedení předních partií. Pracoviště řidiče je umístěné v podélné ose nad přední nápravou. Toto řešení přispívá k zvýšení bezpečnosti, protože řidič má lepší výhled do všech stran. Zároveň se podílí i na zvýšení přepravní kapacity, protože podběhy předních kol nezasahují do prostoru pro cestující.
Autobus má mít o 20 % vyšší přepravní kapacitu než srovnatelné současné kloubové autobusy díky nově navrženému uspořádání prostoru pro cestující. K zpříjemnění interiéru má přispět například i harmonika, kryjící střední kloubovou část, vyrobená z průhledného materiálu a propouštějící tak světlo k cestujícím.
K dalším zásadním odlišnostem od současné produkce patří provedení dveří. Ty jsou mnohem širší než u běžných městských autobusů a při otevírání se vysouvání ven podél boků karoserie. Nezasahují tak do prostoru pro cestující a těm je tak i díky širším vstupním otvorům umožněno pohodlnější a rychlejší nastupování a vystupování. Díky tomuto řešení se údajně může zkrátit čas strávený v zastávkách až o 25 %.
Pro dosažení ekonomičtější a zároveň pro cestující příjemnější jízdy jsou všichni řidiči, kteří budou s novým autobusem jezdit na lince číslo 16 důkladně proškolení. K dosažení většího komfortu cestujících má přispět především jemná akcelerace a brzdění.
V průběhu tříměsíčního testovacího provozu budou vědci z Chalmers University of Technology sledovat reakce cestujících i řidičů nového autobusu. V únorů příštího roku má proto probíhat velké množství osobních pohovorů.
Výsledky tohoto testovacího programu mají být zveřejněny na jaře příštího roku.