Volvo Buses: Hybridní autobusy jsou stále úspornější

Když společnost Volvo Buses zahájila předběžné testování hybridních autobusů v roce 2007, počítala firma se snížením spotřeby paliva v městském provozu o 25 procent ve srovnání s odpovídajícím dieselovým autobusem.
Když byly o dva roky později uvedeny první komerčně stavěné autobusy s hybridním pohonem, byla jejich spotřeba paliva o 35 % nižší než u konvenčních autobusů. Od té doby spotřeba nových hybridních autobusů klesla ještě více, v neposlední řadě díky snížení hmotnosti a elektrickému pohonu pro několik pomocných systémů.
Údaje získané z 260 hybridních autobusů Volvo provozovaných po celém světě jsou důkazem toho, že realita předčila původní výpočty.
Salez-Lentz, jedna z největších dopravních společností v Lucembursku, převzala svůj první hybridní autobus Volvo v roce 2009 a v současnosti jich provozuje celkem jedenáct na městských i příměstských linkách.
Společnost má důkladné záznamy o provozních nákladech svých autobusů a uvádí, že právě ty s hybridním pohonem překonaly původní očekávání. Spotřeba paliva hybridních autobusů Volvo u Salez-Lentz je v průměru 25,7 litru nafty na 100 km, což je nejen podle zástupců společnosti velmi dobrý výsledek.
Hybridní autobusy Volvo kombinují čtyřválcový vznětový motor s elektromotorem a ovládáním elektronickou řídící jednotkou. V provozu má elektromotor vozidlu sloužit v rychlostech do 20 km/h, potom roli pohonu přebírá vznětový motor. Při zpomalování a zastavení je diesel odstaven a pohybové energie vozidla je využito k dobíjení akumulátorů (po pracovní směně se akumulátory dobíjejí v garážích).
Volvo 7700 Hybrid bus: Městský autobus s hybridním pohonem
Nejnovější verze hybridních autobusů Volvo váží zhruba o 500 kg méně než jejich předchůdci. Díky tomu se jejich kapacita může zvýšit o dalších sedm cestujících a produktivita vozidla se tak zvyšuje o osm procent. To znamená, že například 112 hybridních autobusů Volvo uveze stejný počet cestujících jako 130 konvenčních autobusů.
Dosavadní zkušenosti s hybridními autobusy ukazují, že vedle hospodárnějšího zacházení s pohonnými hmotami, vypouštějí ve srovnání se vznětovými motory poháněnými autobusy o 30 až 40 % méně emisí oxidu uhličitého a pouze polovinu oxidů dusíku a pevných částic.
Vedle dalšího zdokonalování současných hybridních autobusů pracuje společnost Volvo Buses i na dalším vývoji a testování plug-in hybridního autobusu s novým typem baterií a nabíjecím zařízením umožňujícím dobíjení z elektrické sítě. Pomocí tohoto systému má být možné dosáhnout úspory paliva okolo 60 % ve srovnání s dieselovými autobusy.
Od roku 2010 do současnosti prodala společnost Volvo Buses více než 650 autobusů s hybridním pohonem zákazníkům v 18 zemích a je tak jedním z největších dodavatelů hybridních autobusů v Evropě.