Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo FH16 700: Nejvýkonnější sériový nákladní vůz na světě

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Volvo Trucks má novou vlajkovou loď, která stojí na vrcholu modelové řady FH16 a zároveň se může pochlubit titulem nejvýkonnějšího sériově vyráběného nákladního vozu na světě.

Společnost Volvo Trucks uvedla 7. ledna na trh nový model FH16 700, který je výsledkem vývoje započatého na jaře roku 2006, kdy inženýři společnosti dostali zadání, požadující zvýšení výkonu pohonné jednotky, snížení emisí a udržení spotřeby paliva na stejné úrovni.

Výsledkem snažení vývojářů je Volvo FH16 700, které pohání motor D16G, což je přeplňovaný vznětový šestiválec o objemu 16 litrů, disponující výkonem 515 kW (700 k) a točivým momentem 3150 Nm. Kromě této nejvýkonnější varianty Volvo Trucks nabízí ještě verze s výkonem 441 kW (600 k) nebo 397 kW (540 k) a točivým momentem 2800 Nm, resp. 2650 Nm.

Nový motor byl vyvinut na základě předchozího motoru Volvo D16 s výkonem 485 kW (660 k). Kromě 30 kW (40 k) navíc a vyššího točivého momentu se nový motor vyznačuje čistšími výfukovými plyny. Jeho emise oxidů dusíku jsou o 40 procent nižší než u předchozího motoru. Nový 16litrový motor splňuje požadavky nové evropské emisní normy Euro 5, která vstoupí v platnost 1. října 2009.

Navzdory vyššímu výkonu zůstává spotřeba pohonných hmot na stejné úrovni jako u předchozí generace motorů. Prostřednictvím řady různých opatření, například nové konstrukce pístů, dosáhli inženýři společnosti Volvo optimálního procesu spalování a zajistili tak vysoký výkon motoru v kombinaci s efektivním využitím pohonných hmot, nízkými emisemi a dlouhou životností.

Hladina hluku při provozu na volnoběh se snížila o 2 dB(A). V kombinaci s předvstřikem, tedy vstříknutím malého množství paliva do válce, je zaručen výsledek v podobě plynulejší spalovací sekvence a výrazného snížení hlučnosti.

Další důležitou změnou u dvou nejvýkonnějších variant motoru je nový a výkonnější systém pro dočišťování výfukových plynů. Systém si dokáže poradit s větším průtokem výfukových plynů, takže dochází ke snížení protitlaku a omezení energetických ztrát. Vyšší kapacita systému také zaručuje účinnější čištění. Stejně jako dříve je použit systém selektivní katalytické redukce SCR (Selective Catalytic Reduction), který se efektivně vypořádá se škodlivými emisemi.

Motor Volvo D16G je standardně vybaven novou, elektronicky ovládanou výfukovou brzdou EPG s výkonem 230 kW. Elektronické ovládání umožňuje snížit počet pohyblivých součástí, takže přináší jednodušší provoz, vyšší spolehlivost a nižší hmotnost. Je také možné použít motorovou brzdu VEB+ (Volvo Engine Brake) s brzdným výkonem 425 kW.

„Volvo FH16 je určeno pro ty nejtěžší a nejnáročnější dopravní zakázky. Představuje také velmi prestižní nákladní vůz pro zákazníky, kteří hledají něco opravdu výjimečného. S výkonem 700 koní pod kapotou model Volvo FH16 vyčnívá nad všechny ostatní vozy své kategorie,“ tvrdí Staffan Jufors, prezident a výkonný ředitel divize Volvo Trucks.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
9. 1. 2009 17:55
Re: beru...
hm dobrá ložnice tam vzadu... tam by se uz vlezlo slusny letiste
Avatar - ZoomZoom
9. 1. 2009 14:05
Re: beru...
Mě by spíš lákal nějakej ten "émirickej" tahač, něco ve stylu tohoto [odkaz] (i když to je tady v Evropě). Ale těch 515kw bude mít nejspíš jen tak 8-nápravová verze
Avatar - Special-line
9. 1. 2009 09:58
Re: .
Samozřejmě šířka vozidla. Zákonem je omezená (bez sklopných zpětných zrcátek, která moho přesahovat) na 2,55 metru. U vozidel s tepelně izolovanou nástavbou se stěnami tlustšími než 45 mm je max. povolená šířka 2,60 m.
9. 1. 2009 08:05
Re: .
tie 2 metre má byť šírka akože čoho?
8. 1. 2009 17:58
Re: beru...
:yes: >:D super, já ho mám stejně rád, asi ho uložim do prostoru kde bývá lůžková úprava nebo spíš ho možná postavim na palubní desku, jako model >:D