Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo má nový aerodynamický tunel

Václav Pavlečka
Diskuze (1)
Švédská automobilka se může pochlubit novým aerodynamickým tunelem, který realisticky simuluje obtékání vzduchu kolem vozidla i pod ním. Vývojáři Volva využívají pohyblivé vozovky, aby simulovali podmínky skutečné jízdy.

Aerodynamický tunel Volva umí lopatkami své turbíny o průměru více než osm metrů vyvinout proud vzduchu o rychlosti až 250 km/h. To odpovídá čtvrtému stupni na Saffir-Simpsonově stupnici hurikánů (stupňů je pět a pátý je nejničivější).

Tunel přišel automobilku na 20 milionů eur. Tim Walker, expert Volva na aerodynamiku tvrdí, že investice už se začíná vracet: “Díky využití nového tunelu se nám podařilo snížit odpor vzduchu Volva C30 DRIVe o více než 10 %.” To odpovídá snížení spotřeby o více než 0,1 l/100 km.

Volvo využívalo starší generaci větrného tunelu už od roku 1986 a o dvacet let později se jej rozhodlo vedení automobilky plně modernizovat. V klasických aerodynamických tunelech zůstává auto stát a jeho kola se neotáčejí, a proto mohou být měření z klasických větrných tunelů méně přesná. Volvo simuluje pohyblivou vozovkou skutečnou jízdu. Proudění pod vozidlem a kolem kol je dnes již důležitým zdrojem možných úspor, které lze díky pohyblivé silnici v tunelu laboratorně zkoumat.

Václav Pavlečka
Diskuze (1)