Volvo se letos vrátilo mezi krále kamionů v Česku
Na trhu tahačů v Česku došlo letos k drobné změně. Na první příčce po čtyřech letech není DAF. Tuto pozici, alespoň za první tři čtvrtletí, po dlouhých deseti letech obsadilo Volvo.
Trh s tahači návěsů je v Česku už přes čtvrt století ovládán pěticí automobilek. Abecedně jde o DAF, MAN, Mercedes-Benz, Scanii a Volvo. Společně mají drtivou většinu trhu. Jen občas na ně zezadu dotírá třeba Renault. Dávno jsou samozřejmě pryč doby, kde měla alespoň nějaký podíl česká dvojice LIAZ a Tatra.
Letos to vypadá zatím dobře pro Volvo. Za prvních devět měsíců o 7 tahačů překonalo Scanii. Naopak loňská jednička DAF ustoupil až na čtvrtou pozici.
Umístění značek na trhu s tahači návěsů | ||||||||
1-9/2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2004 | 1999 | |
DAF | 4. | 1. | 1. | 1. | 1. | 2. | 4. | 2. |
MAN | 5. | 5. | 5. | 5. | 5. | 5. | 5. | 5. |
Mercedes-Benz | 3. | 3. | 3. | 3. | 2. | 3. | 3. | 1. |
Scania | 2. | 4. | 4. | 4. | 4. | 1. | 1. | 4. |
Volvo | 1. | 2. | 2. | 2. | 3. | 4. | 2. | 3. |
Ze zmíněné pětice je dlouhodobě posledním MAN. Jako jediný si nikdy nesáhl na první pozici. Je ale třeba dodat, že firma patří společně se Scanií do koncernu Volkswagen. Z pohledu byznysu je tak důležité, jak se jim daří dohromady. MAN je například po Ivecu dvojkou na trhu podvozků pro nástavby a dobrou pozici má dlouhodobě i ve skříňových vozech.
Z dostupných údajů Svazu dovozců automobilů nelze rozlišit, jak se prodávají jednotlivé typy kabin. Oslovení importéři na dotazy Auto.cz neodpověděli nebo uvedli, že dané informace nemají k dispozici.
Bylo by chybou podle prodejů usuzovat, která značka je lepší. V tomto segmentu není důležitá jen vnímaná kvalita produktu a samozřejmě klíčová spotřeba, svou roli hraje i cena a nabízené servisní služby, výběr ovlivňuje i konkrétní financování. Ti, kteří vozy kupují, velmi pečlivě počítají, kolik je bude provoz stát, kamion má hlavně vydělávat.
Tahač s vyšší spotřebou se obvykle pojí s vyšší slevou nebo s nabídkou výhodnějšího leasingu. Pokud by se zase o nějakém modelu objevily pochyby o spolehlivosti, prodejce pravidla nabídne záruky a garance, které zákazníkům dodají potřebnou jistotu. Na prodejních číslech se také projevují dlouhodobé kontrakty a to, který velký zákazník zrovna modernizuje flotilu.
Rozhodují i zkušenosti s prodejcem, servisem a uživatelský komfort tahače a samozřejmě i dlouhodobé vztahy. V registru vozidel je ale vidět, že řada dopravců nakupuje tahače od více značek. K takovému postupu je hned několika motivací, tou první je racionální volba auta podle konkrétního nasazení, druhou je snaha mít možnost dát řidičům vybrat, co preferují. To je důležité v době, kdy se řidiči pro kamionovou dopravu jen obtížně shání. V neposlední řadě pak může jít o vyjednávací pozici o ceně.