Volvo se už 50 let stará o bezpečnost dětí
Automobilka Volvo je pověstná snahou o co největší bezpečnost svých vozů. Letos je to 50 let, co tento výrobce začal myslet také na bezpečí dětských pasažérů. Při této příležitosti Volvo připomíná své největší úspěchy na tomto poli.
Právě před půlstoletím, v roce 1964 automobilka poprvé testovala prototyp dětské bezpečnostní sedačky orientované proti směru jízdy. Toto řešení bylo natolik bezpečné, že je používáno dodnes. „Ty nejmenší děti musejí až do věku tří až čtyř let vždy cestovat proti směru jízdy,“ říká Lotta Jakobssonová, technická specialistka v oddělení pro bezpečnost v automobilce Volvo.
Zajímavá je inspirace pro toto řešení. Autor této sedačky – lékař a následně i profesor přednášející dopravní bezpečnost Bertil Aldman – se při její tvorbě inspiroval astronauty amerického programu Gemini, kteří při letu do vesmíru seděli proti směru letu. Aldman při vývoji sedačky úzce spolupracoval s Volvem, poprvé sedačka byla testována v modelu PV544.
První dětskou sedačku dodalo Volvo na trh v roce 1967, kdy ji nabídlo jakožto příplatkové příslušenství pro model Amazon. Na dnešní poměry to bylo nezvyklé řešení – jednalo se totiž o přední sedadlo spolujezdce, které bylo možné otočit dozadu. Bezpečná poloha dítěte sedícího proti směru jízdy byla zajištěna polstrováním zádové opěrky a pásy.
Opravdovou dětskou sedačku začalo Volvo prodávat o pět let později. Dětská sedačka orientovaná proti směru jízdy byla navržena tak, aby podporovala krk dítěte a pomohla rozložit síly působící při čelním nárazu do větší plochy. Takto fungují i dnešní dětské sedačky, ve kterých dítě sedí proti směru jízdy.
Zatímco pro nejmenší děti jsou určeny speciální dětské sedačky, pro větší děti jsou určeny podsedáky. Volvo doporučuje, aby je používaly děti do výšky 140 centimetrů, tedy asi do 10 let. Jeho použití výrazně snižuje riziko zranění dítěte při nehodě. První takový podsedák Volvo představilo v roce 1976.
První integrovaný podsedák Volvo použilo v roce 1990, v modelu 960, vyklápěn byl z prostředního sedadla zadní lavice. O pět let později následovaly integrované sedáky ve dvou krajních zadních sedadlech, představené v sedanu S40.
V roce 2007 pak Volvo uvedlo v kombi V70 dvoustupňový podsedák, který lze nastavit ve dvou úrovních podle výšky dítěte. Podsedák byl doplněn bezpečnostními pásy s předpínači uzpůsobenými dětskému tělu.
Letošní novinkou Volva na poli bezpečnosti dětí je koncept nafukovací dětské sedačky. Její výhodou je snadná instalace a možnost jejího složení do malé tašky, je tak možné ji lehce přenášet mezi vozy. Potěší i rychlé nafouknutí trvající méně než 40 sekund. V současnosti je tato sedačka nadále ve fázi vývoje.