Pouze 32 aut pobere tři děti v autosedačkách! Která to jsou?

Na první pohled se situace jeví příznivě: drtivá většina současných aut je pětimístná s tím, že na druhou řadu sedadel se vejdou tři pasažéři. Jenže ouha, jakmile těla usadíte ještě navíc do pevných dětských autosedaček, jež se ve své správné pozici nemají ani hnout, vyvstává nečekaný problém – ani tři školou povinní prckové se v kabině náležitě neuvelebí. Pokud se vůbec vejdou, protože především ten uprostřed je často tísněn natolik, že jakákoli delší cesta je jednoznačně utrpením.
V příčném směru se zkrátka v mnoha případech místa vůbec nedostává a valně nepomůže ani to, že středového otloukánka do zádržného systému neposadíte a necháte ho sedět „jako dospělého“. Náš sesterský časopis Auto Bild z tohoto pohledu vyzkoušel 138 osobních aut a výsledek byl
tristní – pohodlnou instalaci tří dětských sedaček vedle sebe v druhé řadě umožňuje pouze 32 z nich. Přičemž nepřekvapí, že převážnou část této skupiny zajistila kategorie MPV, případně osobní verze užitkových automobilů (Citroën Jumpy atd.).
Komfort bere místo
Ale pozor, nedá se paušálně říci, že velké auto rovná se vstřícnost ke třem dětem vedle sebe. Že v této disciplíně neuspěje třeba 1665 milimetrů široký Nissan Micra, se dá celkem snadno pochopit, ale že pohoří také Audi Q7, jež má přes boky skoro dva metry, to už je k zamyšlení. Ovšem stejně neuspějete ani u Kie Sorento, BMW X5 nebo Škody Superb Combi. Podstatná část potíží také pochází z provedení sedadel jako takových. Ve 186 centimetrů širokém BMW 5 se zdá být místa dost, ale tvarování bohatého polstrování je natolik zaměřeno na boční vedení těla dospělého, že tři autosedačky vedle sebe do bavoráku prostě nedáte.
V tomto směru se mnohem příznivěji jeví ploché sedáky a opěradla, jakými disponuje například Kia Cee´d. V daném voze budou sice tři autosedačky napresovány jako sardinky, ale na krátké vzdálenosti se to tam dá vydržet. Coby jednoznačně nejlepší se ukazuje řešení v podobě samostatných sedadel, jaké nabízí třeba Citroën Grand C4 Picasso. U nich je další výhodou také dobrá přístupnost zámků bezpečnostních pásů. Odepínání potom nezdržuje a děti ho často dokážou samy, což je pro mnohé z nich nadmíru důležité.
Kdo má doma malého pasažéra, jenž bez této činnosti nemůže být, ať si pořádně promyslí nákup automobilu, u kterého v naší tabulce najde hodnocení „těsně“. Toto slovo značí mezní případ, kdy tři sedačky do auta sice naboxujete, ale k zámkům pásů se pak člověk dostává velmi obtížně. Nepříjemné je také jejich lovení z hlubin čalounění, zde potěšil například jejich delší tvar v modelech Dacie, jenž ale zase neumožnil zcela nehybné upevnění zádržných systémů.
Isofix: jednoduchý, ale jenom pro dvě autosedačky
Jednotný systém „bezchybného“ upevňování zádržných systémů je sice geniální, ale v mnoha automobilech při práci s ním poněkud tápete. Západky jsou občas utopené v čalounění, skřípnuté mezi sedák a opěradlo sedadla, jen zřídka je kryje plastový výstupek nebo zip, jež pomáhají přístupu k nim. Nicméně naprostá většina aut má upevňovací body pro tento systém jen v páru, tři isofixy vedle sebe tedy použijete jen zřídka.
Pozor na variabilitu, respektive nastavování
Autosedačky určené pro větší děti mají výškové nastavování opěradla, které „roste“ se svým pasažérem (hlava dítěte by nikdy neměla přečnívat před horní okraj sedačky). Jenže při posouvání se horní část zádržného systému může potkat s opěrkou hlavy, která celou autosedačku nakloní dopředu – a to je riskantní: více se namáhají úchyty sedačky, především hlava dítěte se může snáze vyklonit mimo ochranné límce atd. Proto raději nejdříve všechny hlavové opěrky vymontujte – u všech testovaných modelů to šlo bez problémů.
Nicméně platí, že pokud třetí autosedačku převážíte jen občas, není nutné si hned kupovat MPV. Dostanete ji také do Fordu Mondeo, Toyoty Auris nebo Škody Rapid. Bude to sice jen tak tak, ale pro krátké cesty to stačí. Jak už bylo řečeno, v našem přehledu dostaly tyto vozy slovní hodnocení „těsně“.
Každopádně nekorunovanými králi převozu tří autosedaček vedle sebe jsou velkoprostorové modely a některá SUV. Ovšem u takové Dacie nebodoval jen typ Duster, podmínky testu splnily i další tři její modely!
To Opel se shodil z trůnu sám. Přestože ve velkoprostorové Zafiře Tourer pasují do druhé řady tři dětské sedačky v pohodě, prostřední pozice normě ECE-16 týkající se zádržných systémů neodpovídá. Instalovat je na toto místo je tedy zakázáno…
Přeprava dětí v autě
Pokud v automobilu není ani bezpečnostní pás, ani dětská autosedačka, nesmí v něm být za žádných okolností přepravováno dítě mladší tří let, na místě vedle řidiče pak dítě menší než 150 cm. V ostatních případech musí na všech typech komunikací použít odpovídající zádržný systém dítě lehčí než 36 kg a menší než 150 cm (splněny musejí být obě tyto podmínky). Existuje však jedna výjimka a tou je právě přeprava tří dětí. Zákon k tomu říká toto: Pokud již budou ve vozidle kategorie M1 a N1 umístěny dvě autosedačky a třetí pro nedostatek prostoru nebude možné instalovat, ze přepravovat dítě starší tří let a menší než 150 cm pouze na zadním sedadle a jen je-li připoutáno bezpečnostním pásem.
Za porušení povinnosti použít dětskou autosedačku nebo bezpečnostní pás při přepravě dětí hrozí bloková pokuta 2000 korun a čtyři trestné body.