Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo v Ženevě 2009

Aleš Jungmann
Diskuze (0)
Kromě konceptu S60 (mimochodem, i díky použité barvě z určitých úhlů podobnému konceptu BMW 5 GT), ekologickým verzím a premiéry lehkého faceliftu modelu S80 se na stánku Volva slavilo velmi důležité 50leté výročí.

Právě před 50 lety totiž vynalezl inženýr Nils Bohlin tříbodový bezpečností pás, který se v automobilech značky Volvo stal ještě ten samý rok standardem. Se zapnutým bezpečnostním pásem rapidně roste šance na přežití při těžších nehodách, což je věc, kterou mohou potvrdit mnozí z nás. Díky Volvo, díky Nilsi!

S80

Volvo na letošní autosalon v Ženevě přichystalo facelift modelu S80. Cílem je dodat autu "drsnější" vzhled a zvýšit úroveň zpracování interiéru. Kromě omlazeného vzhledu dostala vlajková loď Volva nové pětiválcové turbodiesely.

Cílem decentních úprav exteriéru je, aby auto vypadalo větší a elegantnější a přitom mělo agresivnější příď. Nová maska chladiče obsahuje větší logo automobilky a inspirovala se modelem XC60. Luxusnější dojem autu dodávají nové chromované doplňky na vstupech vzduchu, ve spodní části dveří a na zádi. V interiéru se nacházejí nové kovové prvky dekoru - například na nově tvarovaném volantu a kolem řadicí páky. Výhradně pro S80 je určen design přístrojového štítu s rámečky a čísly z hliníku. Volvo se soustředilo také na sedadla, která byla upravena podle názorů získaných průzkumem mezi zákazníky, při zachování typického severského přístupu k jejich konstrukci.

V nabídce se poprvé objeví také sportovní podvozek, S80 tak bude mít co nabídnout komfortně i sportovněji založeným řidičům. Zkrácením pružin došlo ke snížení světlé výšky vpředu o 20 mm a vzadu o 15 mm. Stabilitě v zatáčkách dále pomáhají tvrdší silentbloky a tužší stabilizátory. Sportovní podvozek je navíc standardně osazen automatickou regulací světlé výšky.

Pod kapotu S80 se dostanou dva nové vznětové motory se známými obchodními názvy - D5 a 2,4D. Výkonnější D5 je vybaven dvěma turbodmychadly, dosahuje výkonu 151 kW a nejvyššího točivého momentu 420 Nm. S80 s ním má kombinovanou spotřebu 6,2 l/100 km. Slabší a úspornější variantou bude 2,4D se 129 kW a 420 Nm. Tento motor má jedno turbodmychadlo a vykazuje kombinovanou spotřebu 5,8 l/100 km.

S60 Concept

Na začátku ledna 2009 se na Detroit Motor Show (a následně i nyní v Ženevě) představila studie, jejíž název říká mnohé. Mělo by jít o komplexní indicii, která naznačí směr, kterým se příští S60 vydá. Sériová verze by se měla, podle oficiálních informací, představit v roce 2010.

Šéf Volva Stephen Odell slibuje, že nová S60 bude patřit k nejdůležitějším představitelům prémiové střední třídy, bude pokračovat v tradici maximalistické bezpečnosti pro posádku i okolí, ale hodlá patřit k vozům, které budou kupovat lidé, obdivující inovativní designérská řešení.

Už první model S60, který se prodává nepřetržitě od léta 2000, měl funkci průkopníka směřování designu Volva. Siluety ostatních Volv tehdy patřily k nejvíce konzervativním na trhu, ale S60 přišla s krátkou střechou a téměř splývavou zádí. Cestující na zadních sedadlech možná byli trochu omezeni, ale sportovní střih nové karoserie se stal silným prodejním argumentem, podobně jako futuristicky působící boční prolis, končící až charakteristickým profilem na zadním čele.

Nástupce odhodil poslední zbytky přímých linií a přidal vlny, které mají korespondovat s dynamikou tohoto Volva. Šéf Volva potvrzuje, že půjde o nejsportovnější model v historii firmy. Vpředu je jedno z mála dědictví minulosti - firemní maska. Ovšem i z jejích hran už nový design slevuje, když se od XC60 ve spodní části objevují složitější obrysy než dosavadní obdélník. Silueta připomíná sedan jen vzdáleně...

Uvnitř studie se nachází 1,6 m dlouhá středová konzola zhotovená ze skla. Při jejím vývoji a výrobě Volvo spolupracovalo se slavnou švédskou sklárnou Orrefors. Šéf oddělení designu společnosti Volvo Cars Steve Mattin k tomu řekl: Sklo se v sériovém modelu určitě neobjeví, možná v budoucnu a v menším měřítku. Chceme vědět, jak na tuto novinku budou reagovat naši zákazníci.Zajímavě je řešeno otevírání zadních dveří, kde nejsou použity tradiční pevné panty, nýbrž jeden pohyblivý, přibližně 30 cm dlouhý závěs - B sloupek není tedy nutný. Zajímavý je také systém ochrany chodců, který doplňuje dnes již ve Volvu XC60 fungující City-Safety. Ten by měl vozidlo v případě hrozícího nárazu s chodcem až do rychlosti 20 km/h bezpečně před srážkou zastavit, při rychlostech vyšších pak radikálně snížit nárazovou rychlost. O pohon konceptu se stará benzinový přeplňovaný čtyřválec GTDi o objemu 1,6 litru a výkonu 132 kW. Ten má podle automobilky dosahovat kombinované spotřeby 5 litrů Naturalu na 100 km (119 g CO2 na km).

Nová generace zástupce značky ve střední třídě bude postavena na platformě současného Fordu Mondeo a veřejnost ji poprvé spatří v roce 2010.

S80 DRIVe, V70 DRIVe, XC70 DRIVe, XC60 DRIVe

Volvo na autosalonu v Ženevě znatelně rozšířilo rodinu ekologicky šetrnějších vozů, které pohání úsporný vznětový čtyřválec o objemu 1,6 litru o modely V70 a S80, v roce 2010 pak přijde na trh verze DRIVe stojící na základě modelů XC60 a XC70 s upraveným motorem 2,4D.

Snížení spotřeby u modelů DRIVe dosáhlo Volvo obvyklými způsoby. Všechny modely mají zaslepené otvory v masce chladiče, spojlery, deflektory před předními koly, Start-Stop systém a sníženou světlou výšku sníženou. Dále mají modely DRIVe pneumatiky Michelin se sníženým valivým odporem. Obuty jsou na speciální originálně tvarované 15, 16 nebo 17palcové disky z lehké slitiny. Převodovka má prodloužený třetí, čtvrtý a pátý rychlostní stupeň. Upravena byla také řídicí jednotka motoru. Chladicí systém, klimatizace a posilovač řízení jsou optimalizovány, aby odebíraly méně energie.

Výsledkem je špičková kombinovaná spotřeba 4,9 l/100 km u S80 a V70 (129 g CO2 na 1 km), v případě XC70 a XC60 je to 6,0 l/100 km (159g CO2 na km). V tomto roce chce Volvo prodat 20 tisíc modelů DRIVe. Největšími odbytišti by měly být Francie, Španělsko a domácí Švédsko. Prodej nejmenších zástupců rodiny, modelů C30 DRIVe, S40 DRIVe, V50 DRIVe již probíhá v zemích, kde platí zvýhodnění pro auta s emisemi CO2 do 120 g/km. Příplatek za verzi DRIVe má být v závislosti na konkrétním modelu mezi 150 a 450 Euro.


Aleš Jungmann
Diskuze (0)