Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo v Ženevě 2010

Aleš Jungmann
Týden před předloňskými Vánocemi dostali příznivci automobilky Volvo krásný dárek - studii nového Volva střední třídy. Sama automobilka jasně řekla, že kdo si chce udělat představu o podobě příštího S60, je na správné adrese.

A že nelhala jsme měli možnost vidět na letošním autosalonu v Ženevě, kde byla představena produkční verze tohoto modelu.

S60

Automobilová střední třída to neměla v posledních měsících zrovna snadné. Odbyt neprémiových modelů převážně klesal a poptávka po prémiových modelech na tom taky není právě růžově. Někam mezi se bude snažit švédské Volvo umístit každý rok 90 tisíc svých nových sedanů S60. Třetina produkce zůstane v Evropě (včetně Ruska), třetina zamíří do USA a zbytek odeberou zákazníci ve zbytku světa. Výroba je situována do belgického Gentu, první vozy budou dodány v létě 2010.

Nový švédský design

Desetiletý životní cyklus první generace Volva S60 byl na dnešní tempo generačních obměn nezvykle dlouhý, a tak pohled na tvary druhé generace bude nejen pro Volvisty malým šokem. Zcela nový automobil připomíná předchůdce jen velmi vzdáleně svou siluetou, která ctí původní myšlenku splývavých linií, evokujících tvary dvoudveřových kupé. Poslední část karoserie se opticky ještě více napojila na dlouhou střechu a mírně klesající zadní okno.

Příď menších modelů Volva (C30, C70, XC60) se v poslední době radikálně změnila, ale teď je jasné, že se vše připravovalo na příchod nové es-šedesátky. Z nové šestiúhelníkové masky nevídané šířky se stává výrazný poznávací znak.

Ještě nedávno přísně horizontální uspořádání předních světlometů znenadání mění obrysy i prostorové rozvržení. Vedle očekávaného ústupu do stran, rostou světlomety i do výšky. Oddělená světla pro denní svícení po stranách masky se stávají dalším poznávacím znakem nových Volv. Světelných diod je ostatně v exteriéru využíváno poměrně hodně. V nabídce je 15 různých odstínů laku.

Záď 463 centimetrů dlouhého tříprostorového sedanu končí přísně useknutou zádí, jejíž obrysy lemují bumerangová světla komplikovaného tvaru, která zasahují do boků.

Myšlenkovou proměnou prošel taky interiér. Místo přísně symetrické přístrojové desky je v novém Volvu zřejmá výrazná orientace na řidiče, středová konzole s povědomým uspořádáním je k němu o několik stupňů natočena. Nad ní je prostor pro 5palcový nebo 7palcový displej palubního informačního systému a teprve vedle něj vpravo našel své místo druhý prostřední výdech ventilace. Přístrojový štít tvoří pouze dva kruhové přístroje s integrovanými displeji uprostřed výsečí. I nadále je pro Volvo charakteristické využití pečlivě vybraných a barevně sladěných materiálů v interiéru s důrazem na maximální využití přírodního dřeva nebo pravé kůže.

Nejdynamičtější Volvo všech dob

Šéfové automobilky slibují, že dynamice vnějších tvarů bude odpovídat taky to, jak nová S60 jezdí. Volvo připravilo dvě nastavení podvozku: Evropa dostane tužší nastavení, USA, Asie a zbytek světa pak bude standardně zásobován komfortnějším naladěním s možností volby sportovního podvozku. Odlišnosti mezi nimi jsou nejen v tuhosti tlumičů, ale taky v předním a zadním pomocném rámu. Rozvor 278 centimetrů zůstává pochopitelně nezměněn.

Modely s pohonem všech kol dostaly nový software elektronického řízení distribuce hnacích sil, který umožní naplno využít možností podvozku. Pohon všech kol (Haldex) je standardem pro šestiválcový model T6 a jako příplatková položka je k dispozici pro turbodiesely D5. Všechny motorizace mohou být objednány s adaptivním podvozkem FOUR-C.

Volvo S60 dostane vylepšený stabilizační systém Advanced Stability Control, který využívá vedle obvyklých snímačů, navíc taky senzor náklonu karoserie, což umožňuje identifikovat potenciálně nebezpečnou situaci dříve a přesněji. Přesnost identifikace kritického dynamického stavu na druhou stranu dovoluje uvolnit hranice aktivního zásahu do řízení vozidla při dynamické jízdě.

Pro Volvo S60 nový systém Corner Traction Control je schopen selektivně přibrzďovat vnitřní přední kolo v zatáčce, což způsobí redistribuci hnací síly na kolech ve prospěch vnějšího kola a zmenší vrozenou nedotáčivost vozidla s předním pohonem.

Zážehové motory T3, T4, T5, T6: Šestiválec chybět nebude

Volvo vybaví nový sedan očekávanými přeplňovanými čtyřválci GTDi, překvapením je ale řadový přeplňovaný šestiválec s objemem 3,0 l (224 kW, 440 Nm) pro vrcholný model T6.

Standardem pro Volvo S60 T6 bude druhá generace šestistupňové automatické převodovky Geartronic a pohon všech kol. Špičkový model bude schopen zrychlovat z 0 na 100 km/h za 6,5 s, nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h, kombinovaná spotřeba činí 10,2 l/100km.

I méně výkonné verze, které bude automobilka dodávat s mírným odstupem po uvedení na trh, přijaly kódové označení s písmenem T. Základní 1,6 GTDi (110 kW, 240 Nm) ponese označení T3, druhý stupeň 1,6 GTDi (132 kW, 240 Nm) pak T4, větší čtyřválec 2,0 GTDi (176 kW, 320 Nm) dostane název T5.

Prvními dvěma motory, které Volvo zákazníkům nabídne, bude šestiválec T6 a přeplňovaný čtyřválec 2,0 GTDi (149 kW, 300 Nm od 1750 min-1). Dvoulitr bude dodáván s manuální nebo automatickou převodovkou, S60 s ním zrychluje z klidu na 100 km/h za 7,7 s (resp. 8,2 s), nejvíce jede 235 km/h (resp. 230 km/h) a s manuální převodovkou má kombinovanou spotřebu 7,9 l/100 km.

Všechny motory GTDi budou kombinovány se šestistupňovými převodovkami (manuální případně automatické).

Volvo S60 - Přehled zážehových motorů při uvedení na trh
Motor 2,0 T T6 AWD
Převodovka 6M/6A 6A
Zdvihový objem [cm3] 1999 2953
Válce/ventily 4/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 149/6000 224/5600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 300 (320)/1750-4000 440/2100-4200
Max. rychlost [km/h] 235 (230) 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,7 (8,2) 6,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,9 (8,0) 9,9

Vznětové motory: Nový pětiválec D3

Vrcholem naftové nabídky Volva S60 bude pětiválec D5 přeplňovaný dvěma různě velkými turbodmychadly, který dává z objemu 2,4 l maximální výkon 150 kW a točivý moment 420 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 7,8 s (jak s manuální, tak s automatickou převodovkou), nejvyšší rychlost činí 235 km/h (resp. 230 km/h s automatem). S manuální převodovkou byla motorizace D5 homologována s kombinovanou spotřebou 5,9 l/100 km.

Novinkou v nabídce bude pětiválec D3 (120 kW, 400 Nm), který vznikl z většího 2.4D zmenšením objemu na 2,0 l cestou menšího zdvihu. Standardní akcelerace této motorizaci trvá 9,2 s (s man. i aut. převodovkou), nejvyšší rychlost činí 220 km/h, resp. 215 km/h. Kombinovaná spotřeba s manuální převodovou skříní činí jen 5,2 l/100 km.

Během prvního roku výroby bude na trh uvedena motorizace 1,6 D DRIVe (85 kW, 270 Nm) s manuální šestistupňovou převodovkou a s kombinovanou spotřebou 4,3 l/100 km.

Oba naftové pětiválce budou kombinovány se šestistupňovými převodovkami (manuální případně automatické). D5 je dodáván na přání s pohonem všech kol.

Volvo S60 - Přehled vznětových motorů při uvedení na trh
Motor D3 D5 D5 AWD
Převodovka 6M/6A 6M/6A 6A
Zdvihový objem [cm3] 1984 2400 2400
Válce/ventily 5/4 5/4 5/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 120/3000 151/4000 151/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 400/1250 420/1500-3250 420/1500-3250
Max. rychlost [km/h] 220 (215) 235 (230) 225
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,2 (9,2) 7,8 (7,8) 8,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1 (5,8) 5,4 (6,4) 7,0

Detekce chodců jako novinka, City Safety jako standard

Systém rozpoznávání chodců (Pedestrian Detection) je zřejmě největší technickou novinkou nového Volva S60. Zařízení je schopno rozpoznat chodce (s výškou alespoň 80 cm), který vstoupil náhle do vozovky, varovat řidiče a samočinně aktivovat plné brzdění, pokud řidič na varování nereaguje včas.

V krizové situaci řidič nejprve dostává zvukový varovný signál kombinovaný s blikajícím světlem v průhledovém head-up displeji. Už v této chvíli je brzdová soustava připravována na odvedení plného brzdného výkonu. Pokud řidič nereaguje a kolize se stává nevyhnutelnou, je automaticky aktivováno plné brzdění. Tento systém je schopen zcela vyloučit kolize s chodci do rychlosti 35 km/h. Ve vyšších rychlostech je cílem maximální zpomalení jízdy vozidla před nevyhnutelnou kolizí, což významně zvyšuje šanci chodce na přežití a minimalizuje riziko poranění. Při rychlosti jízdy 50 km/h tak například dojde ke zpomalení na 25 km/h, kdy se riziko smrtelného zranění chodce snižuje nejméně o 20 % a v některých případech dokonce až o 85 %.

Standardem pro všechna Volva S60 bude systém City Safety. Ten známe z modelu XC60, a stejně jako v malém SUV, bude i v S60 zajišťovat automatické brzdění kdykoli hrozí kolize se stojícím vozidlem, tedy například při popojíždění v městské koloně.


Aleš Jungmann