Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vozidla MAN pro stavbu: Změny vně i uvnitř

Ladislav Černý Ladislav Černý 14. 7. 2017
17
Zobrazit náhledy (17)
Dvě řiditelné nápravy ze tří zajišťují skvělou manévrovatelnost. Vozidlo na obrázku má navíc zadní natáčecí nápravu zároveň zvedací. Dvě řiditelné nápravy ze tří zajišťují skvělou manévrovatelnost. Vozidlo na obrázku má navíc zadní natáčecí nápravu Nejmenší model TGL s osmitunovou celkovou hmotností vyniká manévrovatelností, ale nesmí se to s nákladem přehánět zároveň zvedací. Vozidla MAN pro stavbu: Změny vně i uvnitř Vozidla MAN pro stavbu: Změny vně i uvnitř Vozidla MAN pro stavbu: Změny vně i uvnitř Vozidla MAN pro stavbu: Změny vně i uvnitř Vozidla MAN pro stavbu: Změny vně i uvnitř Hydrodrive dokáže po dobu přibližně desítek sekund zvýšit trakci vozu Automatizovanou převodovku Tipmatic lze již kombinovat s pohonem Hydrodrive Vozidla MAN pro stavbu: Změny vně i uvnitř Vozidla MAN pro stavbu: Změny vně i uvnitř
Automobilka MAN upravila své modely pro zlepšení efektivity provozu i pohodlí řidiče. Nejmenší řada začíná osmi tunami.

Vedle speciální těžké stavební řady TGS se od automobilky MAN uplatňují v lehkém terénu také řady TGL a TGM. Nejmenší model TGL s celkovou hmotností 8-12 tun se spíše hodí na převoz lehčího materiálu. Střední typ TGM s celkovou hmotností dvanáct až šestadvacet tun disponuje nabídkou běžných vozidel s pohonem 4x2, 4x4, 6x4 a případně 6x2. Nejširší uplatnění nachází speciální stavební řada TGS se dvěma až čtyřmi nápravami a celkovou hmotností mezi osmnácti a čtyřiačtyřiceti tunami. Existuje i verze pro nadrozměrné náklady s hmotností soupravy až 250 tun.

Úpravy motorů

S letošním příchodem emisního požadavku Euro VI c šla ruku v ruce modernizace motorů MAN. Agregáty získaly větší výkon, nižší spotřebu AdBlue a maximem točivého momentu u některých specifikací již od 900 min-1. Změny se také dotýkají řidiče díky standardně dodávanému multifunkčnímu volantu a barevným úpravám v interiéru.

Hlavní model

Pro řadu TGS jsou určeny užší a subtilnější kabiny s menší prostorovou nabídkou, protože jde o vozidla s předpokladem denního používání bez přespávání. Kabiny silniční řady TGX jsou naopak řešeny s ohledem na nutnost častého přenocování posádky ve vozidle. I kabiny řady TGS však mohou být dodávány s jedním či dokonce dvěma lůžky typu XL, XLX a XXL, a širokým spektrem konfigurací náprav.

Stavební řada TGS zahrnuje prakticky veškeré představitelné kombinace pohonů hnacích náprav. Německý výrobce má v této oblasti dlouhodobou tradici a přináší často jako první nová řešení jako například hydrostatický pohon předních kol Hydrodrive.

Konfigurace náprav začíná standardními provedeními 4x2, 4x4, 6x4 či 6x6 a pokračuje speciálními podvozky s pohony 6x4 s hnanou první a třetí nápravou. Nechybí ani možnost hnané první a druhé nápravy s třetí osou vlečenou. Manévrovatelnost těchto třínápravových podvozků s možností řiditelné poslední nápravy vykazuje extrém odpovídající dvouosému podvozku, což je důležité například pro pohyb v omezeném prostoru menších staveb či při svozu kontejnerů.

Těžké varianty

Stálý pohon všech kol zajišťuje maximální trakci a vysoký stupeň stability vozidla při jízdě po nezpevněných komunikacích. Tento systém je ideální do těžkých podmínek stavebních děl a při komunálním provozu, je třeba samozřejmě počítat s nárůstem spotřeby paliva.

Plně pohonná vozidla modelových řad TGM a TGS se uplatňují především tam, kde je třeba optimální trakce. Tato vozidla mohou využívat trvalý pohon přední nápravy či již zmíněný hydrostatický Hydrodrive.

Pohon jen kol zadní jednoduché či tandemové nápravy na zpevněné komunikaci je výhodný pro úsporu paliva, opotřebení pneumatik i většího rejdu předních kol. Při vjezdu do méně příznivých podmínek přichází na řadu připojitelný pohon přední nápravy pomocí spojky. Vozidlo však musí zastavit. Připojitelný pohon kol další nápravy je výhodný pro vozidla provozovaná na zpevněných vozovkách i v terénu.

Posílený motor

Hlavní pohonnou jednotku u řady TGS tvoří šestiválec D26 o objemu válců 12,4 litru. Díky zvýšenému tlaku vstřikování common rail, úpravě hlavy válců, turbodmychadla a chlazení motoru došlo k navýšení točivého momentu o 200 N.m i výkonu. Ten nově dosahuje úrovní 309, 338 a 368 kW (420, 460 a 500) s maximem točivého momentu 1900, 2100 a 2300 N.m. Nejsilnější verze musí kvůli vysoké spalovací teplotě používat ocelové písty.

Zájemci o největší užitečné zatížení mohou volit menší šestiválec D20 o objemu 10,5 litru. Výkon dosahuje 265 kW, ale točivý moment 1800 N.m je pro tuto jednotku mimořádný.

Skvělý Hydrodrive

Německá značka MAN přišla s hydrostatickým pohonem předních kol jako první. Řešení na krátkodobé zvýšení trakce má proti konvenčnímu pohonu předních kol spoustu výhod v nižší hmotnosti o stovky kilogramů, větším rejdu kol a nižšímu nároku na naftu.

Příležitostný záběr

Pohon více či dokonce všech kol má u fi rmy MAN dlouhou tradici, kterou v roce 2006 korunovala odhalením unikátního pohonu předních kol pomocí tlaku oleje. Tzv. Hydrodrive pracující s olejovým čerpadlem a hydromotory v kolech je ve srovnání s klasickým pohonem předních kol o několik stovek kilogramů lehčí, neomezuje rejd předních kol a v době odpojení nezvyšuje nároky na naftu.

Systém krátkodobé pomoci při trakci či brzdění přináší vyšší míru bezpečnosti provozu při příležitostné jízdě terénem. Hydrostatický pohon kol přední nápravy se zapojuje pomocí spojky v okamžiku, kdy je třeba překonat terénní překážky. Děje se tak při nájezdu do terénu či při jízdě v něm, vozidlo nemusí zastavit. Hydrodrive pomáhá rovněž při sjíždění prudkých klesání s potřebou velké brzdného účinku bez namáhání provozních brzd. Na rozdíl od konvenčního pohonu nepůsobí po vypnutí odpory v pohonu a nezvyšuje tedy spotřebu paliva.

Další výhodu tvoří možnost kombinace pohonu Hydrodrive se všemi druhy převodovek včetně nejpoužívanější automatizované se softwarem pro jízdu v terénu.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku