Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vozový park jezdící na silnicích v Česku se výrazně mění: je mladší a sází na naftu

Ondřej Láník
Diskuze (35)
Ze studie pro Ředitelství dálnic a silnic ČR vyplývá, že situace ohledně stáří vozového parku je značně optimističtější než uvádí oficiální statistiky z Centrálního registru vozidel.

Jedná se totiž o měření přímo ze silnic, zaznamenány tak jsou vozidla, která skutečně jezdí. Zaregistrované vraky, které se na dopravním proudu podílejí minimálně či vůbec zde statistické výstupy nezatěžují.

Ze statistik, jež si ŘSD nechalo vypracovat společnostmi ATEM a EDIP s využitím databází Centrálního registru vozidel je zřejmé, že postupující obměna vozového parku na našich silnicích a ve městech má setrvalý trend a pomalu se přibližuje běžným evropským standardům.

Dosud se tvrdilo, že na českých silnicích jezdí velmi staré vozy a jejich podíl je nezanedbatelný. "Podle našich průzkumů ale více než 40 % vozů, které na silnicích u nás lze potkat jsou mladší 5 let," řekl Jan Hoření, mluvčí ŘSD. "Dokonce 8,2 % vozů mělo rok výroby uveden jako 2005. Přitom studie pracuje s údaji pořízenými v roce 2005. Vozidla starší 20 let jsou zastoupeny pouze 2,7 %. Rozdíl mezi Českem a starými státy EU není ve skutečnosti tak propastný jak bylo zatím prezentováno. Zajímavý je u nás ale citelný rozdíl mezi venkovem a městy, zvláště pak Prahou a vozidly sledovanými na dálnicích a rychlostních silnicích oproti nižším třídám komunikací," dodal Hoření. Podobně jako v jiných evropských zemích i zde má osobní auto staré rok asi dvojnásobný proběh oproti vozům starým deset let.

Výraznou obměnou procházejí také vozy z pohledu paliva. U osobních automobilů jezdících po našich silnicích dochází k poměrně výrazným změnám v zastoupení benzinu a nafty. Vzrůstá počet vozů, které mají naftové motory (42,3 % v roce 2005 oproti 24,8% v roce 2000) a naopak klesá počet vozů jezdících na bezolovnatý benzín (50,8 % v roce 2005 oproti 60,2% v roce 2000). Tato změna bude mít přitom vliv i na výpočet produkce emisí v Česku v nadcházejícím období. ŘSD dbá rovněž na to, aby se získaná data průběžně promítala do novelizací jednotlivých výpočtových metodik, například pro výpočet hladin hluku z dopravy nebo pro výpočet emisí jednotlivých škodlivin.

Výzkum také potvrdil prvenství tradiční české značky osobních vozů Škoda na českých silnicích - nejenže vozy Škoda Octavia, Škoda Fabia a Škoda Felicia obsadily první místa, ale celkový podíl značky Škoda na českých silnicích je více než 42 %. Druhé místo obsadila značka Ford, dále Volkswagen, Opel a Renault. V nákladních vozech je nejčastějším vozem stále Avia, následována Mercedesem a Renaultem.

Ondřej Láník
Diskuze (35)
5. 2. 2007 21:00
Re: počet dieselů bude mít vliv na výpočet emisí a hlučnosti
J.Watt taky zajímavá osoba. Na jedné straně dobrý konstruktér a na druhé ziskuchtivý podnikatel, který díky patentům na parní stroj(klikový mechanismus,utěsnění...)pozržel jeho vývoj o pěkných pár let.
5. 2. 2007 20:38
Re: Patent z roku 1892
Určitě měl velké zásluhy, ale hlavně pracoval pro firmu, ze které později vznikl MAN. I proto měl jeho motor tak raketový nástup.
5. 2. 2007 20:24
Re: počet dieselů bude mít vliv na výpočet emisí a hlučnosti
Asi tak :-) . Ale aspoň jsme se něco dozvěděli. Od toho je tu právě diskuse ;-) .
5. 2. 2007 20:22
Re: Patent z roku 1892
Proč zrovna se Angličani rozhodli říkat naftě diesel nevím. Asi šli nejjednodušší cestou a pojmenovali to podle jednoho z mnoha konstruktérů, který měl motor na svědomí. Jenže zrovna tak jí mohli pojmenovat podle Stuarta, Bartona,...Co se v motoru spaluje není až tak důležitý. Rozhodující je kdy se dostává palivo do válce a jak je zapáleno. Proto dělení zážehové/vznětové.
5. 2. 2007 20:01
Re: počet dieselů bude mít vliv na výpočet emisí a hlučnosti
Ne :-) . Aspoň vidíš, že máš ještě rezervy ve vzdělání. Okolo vznětových motorů se motalo spousta konstruktérů. Jen ve stručnosti to píšu dole. Ale pokud tě to zajímá budeš muset oprášit svojí angličtinu [odkaz] hlavně čtvrtý odstavec začínající slovy "The modern Diesel engine is..." je důležitý. ;-)