Všechno nejlepší! Vozy Subaru s pohonem všech kol vznikají již 50 let
Japonská automobilka Subaru je dnes známá především pro svůj systém pohonu všech kol. Toto technické řešení přitom v modelech značky letos slaví 50. narozeniny.
Dnes je pohon všech kol ve vozech japonské značky Subaru téměř samozřejmostí, ale vždy tomu tak nebylo. Například Subaru 360, první model značky z roku 1958, mělo motor vzadu a poháněná zadní kola. Vůbec prvním Subaru s pohonem všech kol se stalo Leone 4WD Estate Van, představené v září roku 1972. Zároveň šlo o první japonský sériově vyráběný osobní vůz s pohonem všech kol.
Subaru Corporation letos slaví 50 let svého pohonu všech kol, přičemž za půlstoletí výroby jím bylo vybaveno už 21 milionů vozidel. Dvacetimilionovou hranici přitom značka překonala v červnu loňského roku. V současnosti mají modely s pohonem všech kol na celosvětových prodejích Subaru 98% podíl. Jde o vozy vybavené symetricky uspořádaným pohonem všech kol Subaru Symmetrical AWD kombinovaným s plochými motory Boxer, a to i v rámci hybridní pohonné soustavy.
Slovo „Symmetrical“ v názvu systému odkazuje na jeho symetrické uspořádání kolem podélné osy vozu a jeho spojení s podélně – tedy rovněž symetricky – uloženým plochým motorem typu boxer. Subaru vyzdvihuje, že toto řešení jeho vozům dává vysokou stabilitu a trakci, které jsou výsledkem kombinace nízkého těžiště plochého motoru a dobrého rozložení hmotnosti v podélné i příčné ose vozu.
Subaru pochopitelně svůj pohon všech kol neustále vyvíjí, což je nezbytné i kvůli elektrifikaci automobilového světa. Za tímto účelem také v roce 2005 značka založila vlastní specializované výzkumné a vývojové centrum, které pomohlo i s vývojem pohonu všech kol elektrického SUV Solterra.
Prezident a výkonný ředitel Subaru Corporation, Tomomi Nakamura, k výročí řekl: „Systém pohonu všech kol Subaru, který je jedním z hlavních pilířů značky, byl během více než půl století neustále zdokonalován. I v době směřující k elektrifikaci budeme (…) náš vyspělý systém pohonu všech kol dále zdokonalovat, aby byla zajištěna jedinečnost Subaru spočívající v unikátní kombinaci stability, jízdní dynamiky a ovladatelnosti.“