Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW New Small Family: Šest Up!-konceptů

David Bureš
Diskuze (6)
Volkswagen na IAA prezentuje, co všechno je možné postavit na základech miniauta VW Up!.

Volkswagen přivezl na letošní IAA šest konceptů, jejichž základ je shodný s miniautem Up!.

Volkswagen GT Up!

Mezi šestici těchto aut patří rychlé provedení GT Up!, dvojice verzí spalujících alternativní paliva (Eco Up! na CNG a elektrický e-Up!) ale i Up! Azzurra Sailing Team, na kterém se podílel Giorgetto Giugiaro.

Miniauto Up! je určeno především do městského prostředí, jeho nejvyšší výkon bude v sériové verzi prozatím 55 kW, studií GT Up! ale automobilka ukazuje, že se automobil může poprat i s výkonem vyšším. Litrový motor totiž může být naladěn až na 74 kW (100 k). Díky kombinaci nízké hmotnosti (pohotovostní hmotnost sériového Upu je 929 kg) s vysokým výkonem se Volkswagen nebojí GT Up! srovnávat s legendárním Golfem GTI první generace.

Přední nárazník GT Up! byl oproti ostatním variantám tohoto miniauta přepracován a obdržel uprostřed umístěný výrazný nasávací otvor s dvěma dalšími po stranách, do kterých jsou integrována diodová denní světla. Na zádi se objevily dvě chromové koncovky výfuku a přítlačný spoiler zakončující linii střechy.

Bílý perleťový lak VW nazývá Oryx, sportovní vzhled umocňují černá vnější zpětná zrcátka. Kola z lehkých slitin jsou 17palcová, pneumatiky jsou široké 195 mm.

Volkswagen Eco Up!

Ochutnávkou chystané varianty Upu spalující stlačený zemní plyn (CNG) je studie Eco Up!. Upravený litrový tříválec spalující CNG dosahuje výkonu 50 kW, do dvou plynových nádržích umístěných u zadní nápravy se dohromady vejde 11 kg CNG.

Prodej Upu na CNG začne v průběhu příštího roku, jeho kombinovaná spotřeba CNG se má pohybovat okolo 3,2 kg/100 km, což odpovídá 86 g CO2 vypouštěným na 1 km jízdy.

Koncept představený na IAA je na rozdíl od produkční verze vybaven balíčkem BlueMotion Technology (start-stop systém a rekuperace brzdné energie), díky kterému klesly jeho emise CO2 na 79 g/km při kombinované spotřebě CNG činící 2,5 kg/100 km.

Volkswagen e-Up!

Elektrický e-Up! se začne prodávat v roce 2013. Studie tohoto automobilu je poháněna elektromotorem, který v trvalém provozu nabízí 40 kW, jeho maximální výkon činí 60 kW. Točivý moment je 210 Nm.

Dojezd e-Upu se díky bateriím o kapacitě 18 kWh pohyuje okolo hodnoty 130 km. Elektrické miniauto může jet až rychlostí 135 km/h.

Volkswagen Up! Azzurra Sailing Team

Studie Up! Azzurra Sailing Team vznikla spoluprácí dvou světoznámých italských designérů, Giorgetto Giugiara a Waltera de Silvy. Ti se při tvorbě auta inspirovali námořní technikou, což dokazuje i jeho název odkazující na jachtařský klub ze Smaragdového pobřeží na Sardinii.

Automobilu chybí střecha i dveře, což má posádce dodávat pocit, že je na palubě lodi. Uvnitř použité materiály, jako je modrobílá kůže na sedadlech, chromové doplňky a dřevo z javoru, jsou tak jako na skutečné luxusní jachtě vodotěsné.

Doplňme, že Giugiarem založené designérské studio Italdesign je od loňského roku prostřednictvím automobilky Lamborghini ve vlastnictví koncernu VW Group.

Pátým a šestým prezentovaným konceptem je pětidveřový Cross Up! s terénním vzhledem a lifestylová bugina Buggy Up!.

David Bureš
Diskuze (6)
16. 9. 2011 12:14
Re: Termín výsadby jahodníku
Nic, překvapuje tě to? :-)
16. 9. 2011 10:46
Re: Termín výsadby jahodníku
Co to má společného s UPem ?
Avatar - twistedTSD
16. 9. 2011 10:37
Re: Termín výsadby jahodníku
>:D
16. 9. 2011 10:06
Re: Termín výsadby jahodníku
Mám rád jahody! >:D >:-[] :yes:
16. 9. 2011 08:38
Re: Termín výsadby jahodníku
Vysazovat můžeme jahodník buď na jaře (duben, květen) nebo na podzim (srpen, září). Výhodou jarní výsadby je skutečnost, že na podzim téhož roku vytvoří rostliny další sazenice, které je možno buď dále rozsadit, nebo se jimi zahustí porost, takže výnos v příštím roce je již maximální. Navíc při jarní výsadbě docílíme ještě ten samý rok (tj. např. 2 měsíce po výsadbě) určitou menší sklizeň, např. 100 gramů z jedné rostliny. Výhodou jarní výsadby je také fakt, že rostliny využívají zimní vláhy, dobře se přijímají (není takové horko jako např. v srpnu).

Pokud sázíme jahodník na podzim, je nutno počítat s tím, že příští rok bude výnos oproti jarní výsadbě činit jen asi 20-40%. Čím později je jahodník vysázen, tím nižší výnos je příští rok dosažen. Výsadbu v říjnu již nelze doporučit, protože nejenže je výnos příští rok nízký, ale hrozí i nebezpečí odumření rostlin v důsledku nedostatečného zakořenění. Pokud sázíme sazenice na začátku srpna, lze docílit příští rok slušnou sklizeň (ale nikdy ne tak vysokou jako při jarní výsadbě).

Problémem je, že počátkem srpna nebývají sazenice jahodníku k dispozici, jsou příliš slabé. Pokud vysázíme slabou sadbu počátkem srpna a po výsadbě nastanou vysoké teploty (25-30 °C), pak může velká část sazenic uhynout. Nepomůže ani zalévání několikrát denně. Jahody totiž uschnou ne proto, že by měly málo vody, ale proto, že při vysoké teplotě rostliny nejsou schopny vodu přijímat. Pomoci může jedině zastínění, např. pomocí dřevěné desky nebo papírové krabice umístěné na jižní straně. Výhodnější je však sázet jahodník koncem srpna, kdy je k dispozici silnější sadba a teploty nebývají už tak vysoké. ... :yes: