Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Passat 1,8T – Nadšení z lidového vozu

Tomáš Zajíček Tomáš Zajíček 19. 2. 1998 • 18:07
12
19
Zobrazit náhledy (12)
Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat

Po testu nejmenšího Volkswagenu jsme se rozhodli podívat "na zoubek" naopak největšímu z rodiny VW, novináři opěvovanému Passatu poslední generace.

Ten byl veřejnosti poprvé oficiálně představen v Paříži 1996, přesto ještě dnes nestačí uspokojovat poptávku zákazníků. Čekací lhůty na Passat u nás překračují několik měsíců. Na špičkový šestiválec 2,8 (142 kW) se čeká dokonce déle než půl roku!

Karoserie Passatu má decentní, vyvážený design, který nemá nic společného s jeho, tvarově nepříliš povedeným předchůdcem. Zvláště zaujme "kulatá" střecha a krátký kufr, což novému Passatu dodává mírně sportovní nádech. Mimořádně nízká je hodnota aerodynamického odporu vzduchu Cx = 0,27. Za pěkný design však Passat "zaplatil" daň v podobě malého otvoru zavazadlového prostoru, který je sice poměrně velký (475 l), ale větší předmět, který by dokázal pojmout, tam prostě nezasunete (viz foto). Naopak je nutno pochválit uchycení víka na plynových vzpěrách, které nezasahují do zavazadlového prostoru. Podobně i přední kapotu pomáhají zvednout plynové vzpěry. Jednotlivé díly karoserie jsou velmi pečlivě slícovány a ani při pozorném hledání jsme nenalezli vady.

Interiér testovaného Passatu byl "dvoubarevný" s horní částí černou a spodní světle béžovou včetně sedadel (viz foto). Tato barevná kombinace s imitací dřeva na částech interiéru je přímo pastí na zákazníky v autosalónech, ale v zimním období bláta a břečky asi utrpí nejeden flek.

Jinak je velmi těžké hledat na interiéru chyby, jelikož vše je zpracováno v kvalitě honosnější koncernové sestry VW - Audi. A přece jen se dá něco najít, např. malé pravé zpětné zrcátko, nebo velmi omezený výhled vzad. Občas se také leskne přístrojová deska v předním okně a přední sedadla by mohla mít lepší boční vedení. Uznání zaslouží velký prostor pro nohy na zadních sedadlech. Není se čemu divit, pokud uvážíte, že rozvor náprav Passatu je větší než rozvor předchozí generace Audi A6!

Výbava vozu je celkově velkorysá a pod názvem Comfortline se skrývá např.: plně pozinkovaná karoserie, zelené determální prosklení, nárazníky v barvě vozu, 2x airbag, ABS, el. nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka, přičemž na straně řidiče s eliminací mrtvého úhlu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce s nastavitelnou bederní opěrkou, střední loketní opěrka ve předu i vzadu, imobilizér, posilovač řízení, výškově i podélně stavitelný volant, centrální zamykání, el. ovládání př. i zadních oken, kterou ještě za příplatek doplňovala automatická klimatizace "Climatronic" (+54.800 Kč), vyhřívaná př. sedadla, vyhřívané trysky ostřikovačů a již zmíněná dřevěná dekorace.

Motor (viz foto) podporovaný turbodmychadlem s objemem 1781 cm3 a pětiventilovou technikou podává slušný výkon 110 kW. Toto však není ten hlavní parametr, kterého chtěli konstruktéři dosáhnout. Důležité je, že křivka točivého momentu dosahuje vrcholu 210 N.m již při 1750 otáčkách a na stejné hodnotě se drží až do 4600 otáček. Tento motor je výborným kompromisem mezi slušným výkonem a rozumnou spotřebou. Ta se během testu pohybovala kolem 10 litrů naturalu, což je tak akorát, vezmeme-li v úvahu, že nejvyšší rychlost je 223 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/n zvládne tento Passat pod 9 sekund. Velmi příjemný je zátah motoru z nízkých otáček a pokračující akcelerace až do oblasti nejvyššího výkonu, bez jakéhokoli náznaku slabin. Dobře je také vyřešeno potlačení hluku a vibrací, takže přesto že jde o čtyřválec je vše v pořádku.

Podvozek Passatu hodně připomíná Audi A4 (viz test). Je komfortně naladěn, ale i když se jede sportovně nedostává se do úzkých. Naklánění v zatáčkách je malé. Účinnost brzd je výborná. Ze stokilometrové rychlosti zastaví Passat s přehledem do 40 metrů.

Passat ve většině parametrů přesvědčil i nás, proč je o něj takový zájem. Jde o kvalitní automobil s výborným poměrem kvalita/cena. Vždyť za podobně vybavený automobil prestižní trojky Mercedes, Audi, BMW byste dali přes milión. Samozřejmě že jejich pověsti značka VW ještě nedosahuje.

Témata
Cena základní sestavy 770 000 Kč
Cena testované sestavy 770 000 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 5
Zdvihový objem (ccm): 1781
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 1750 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 223
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 6.3 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 475 / 745
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1355 / 475
Rozměr pneu: 195
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4675
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1459
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Avatar - iudex
19. 4. 2021 08:50
Re: Zmeny
Tak je pravda, že dnešným údajom o hmotnosti sa aspoň dá veriť (keď sa udávajú údaje pre danú verziu); v minulosti to platilo len pre základ a vybavené verzie boli niekde inde. každopádne je nesporný fakt, že autá dramaticky priberajú, kvôli zväčšujúcim sa rozmerom, ale hlavne kvôli komfortnej výbave a v poslednej dobe aj emisným nutnostiam typu GPF, mild hybridy a i. Takže kým priemerné auto strednej triedy pred 20 rokmi vážilo povedzme 1400 kg, dnes váži bežne o štvrť tony viac.
Avatar - iudex
19. 4. 2021 08:39
Re: Zmeny
Viem, prečo som to písal, bavorácke benzíny sú veľmi úsporné, dokonca aj 540i s 333k dnes jazdí pod 10: https://www.spritmonitor.de/…-BMW/38-5er.html?… Ale to platí aj pre súčasné TSI, veď rovnako výkonný 1,5TSI 110 kW dnes jazdí v Passate v priemere za 6,9l. Skrátka tá poznámka v texte, že spotreba 110 kW motora okolo 10 litrov je v pohode je v dnešnej dobe absurdná. Dnes dostávame síce pridusenejšie motory s kopou zložitej techniky, ale ten prínos k spotrebe je neodškriepiteľný.
19. 4. 2021 07:57
Re: Zmeny
Ona ta udávaná hmotnost v katalogu není žádná normovaná hodnota. Dřív se uváděly hmotnosti základních verzí bez výbavy.
Relevantní by bylo dát auto na váhu - tehdejší a současné při podobné výbavě.
19. 4. 2021 00:29
Re: Zmeny
Rozmýšľam, akú spotrebu by súčasné autá dnes mali, keby z nich neboli stále ťažšie a ťažšie tanky.
Avatar - trapid
18. 4. 2021 21:58
Re: Zmeny
Dle Spritmonitoru má 1,8T průměr 9,2 a M340i 9,6.
Původně jsem to hledal, abych Tvůj příspěvek roztrhal na kusy, ale ze spotřeby Báwa mi fakt spadla brada :-O .

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku