Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Passat GTE
Volkswagen Passat GTE
Volkswagen Passat GTE
Volkswagen Passat GTE
38 Fotogalerie

TEST Volkswagen Passat Limousine GTE – Jak to jde bez nafty?

Že koncern Volkswagen vidí budoucnost v elektromobilitě, je známá věc. A i když ta hlavní elektrická vlna teprve dorazí, už teď v nabídce jeho značek najdeme řadu aut, která k pohybu využívají právě elektřinu.

Design, interiér

Platí to samozřejmě už o samotné značce Volkswagen, u níž si můžete koupit třeba plně elektrický Golf a již brzy i fungl nový hatchback ID.3. Kromě toho však VW nabízí také plug-in hybridní verzi legendy střední třídy – modelu Passat. Dobíjecí hybridy přitom můžeme považovat za jakýsi mezistupeň k elektromobilitě, spojují totiž výhody čistě elektrických vozidel a aut se spalovacím motorem.

Nechci opakovat všechny ty dostatečně známé trable, které se vznášejí okolo elektromobilů, však víte: nedostatečná infrastruktura, omezený dojezd, doba nabíjení, životnost baterií, neekologická výroba elektřiny, vysoké pořizovací ceny a tak dále. Jasně, i tyhle problémy se pomalu a částečně daří řešit, ale pořád ne tak rychle, aby elektrická budoucnost nevyvolávala pochybnosti a skepsi.

Vezměte si třeba nové superrychlé nabíječky Ionity, které sice umí nabít elektrické auto relativně rychle, ale jedna kWh vás vyjde na 20 Kč. Každý ujetý kilometr vás pak bude stát skoro stejně, jako byste jeli s osmiválcem. Elektromobilita zkrátka dnes není (a troufnu si říct, že ještě dlouho nebude) masovou záležitostí. Omezení je pořád hromada.

Jenže na druhou stranu automobilky, které samozřejmě musejí vyrábět a především prodávat, drží pod krkem nejrůznější regulace týkající se emisí, nehledě na snahu (nejen) evropských států a měst omezit provoz vozů se spalovacími motory. Řešením by teoreticky mohly být právě plug-in hybridy, tedy vozy, které sice dovedou fungovat jako elektromobily, ale současně nejsou závislé na elektřině, pod kapotou totiž mají také tradiční pohonné ústrojí.

Hlavní novinka je schovaná

Plug-in hybridní Volkswagen Passat GTE automobilka sice představila už před více než pěti lety, nedávno však tahle elektrifikovaná verze ikony střední třídy prošla modernizací, která se dotkla právě elektrické části pohonu. Auto totiž dostalo větší baterii, jejíž kapacita narostla z 9,9 na 13 kWh.

Tím se zvýšil elektrický dojezd, ve starším testovacím režimu měření NEDC se posunul z původních 50 km na zhruba 70 km. Podle novějšího měření WLTP, bližšího reálným podmínkám, se pak bavíme o čistě elektrickém dojezdu okolo 56 km. Ale k tomu se ještě dostaneme.

Facelift samozřejmě přinesl také drobné úpravy vzhledu, jde o tradiční záležitosti jako přepracované nárazníky, odlišnou masku chladiče či upravené světlomety s diodovou technologií. Naše auto dokonce dostalo příplatkové LED světlomety High Matrix s dynamickou regulací dálkových světel a dynamickými ukazateli směru (za 55.300 Kč), které si zaslouží pochvalu. Zvlášť automatické dálkové svícení funguje moc hezky, podobně jako u podobně řešených světlometů totiž dokáže samočinně zastínit vozy před vámi, takže neoslňuje jejich řidiče. Až na tenhle prostor ale svítí naplno – a moc dobře.

Volkswagen se také snažil, abyste hybridní GTE rozeznali od toho běžného. Tím nejnápadnějším poznávacím znamením představují LED světla pro denní svícení ve tvaru písmene "C" v nárazníku. Doplňují je plakety GTE vpředu, po stranách vozu a vzadu nebo modré detaily. Bližší zkoumání odhalí zvláštní masku chladiče – její součástí je víčko konektoru pro nabíjení. No a jestli vás zajímá můj subjektivní názor na to, jak Passat GTE vypadá, pak říkám, že mně se líbí.

Konstruktéři se během modernizace samozřejmě vrhnuli také na interiér, zvolili však spíš decentní přístup. V kabině se objevují nové ozdobné prvky a materiály, nově navržené výplně dveří či nový multifunkční volant. Zvláštní je nahrazení analogových hodin na středu palubky osvětleným nápisem Passat. Těžko říct, proč se výrobce rozhodl hodiny s klasickým ciferníkem z kabiny odstranit, možná mu nesedí do vize moderního, digitálního kokpitu.

Volkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTE | Zdroj: auto.cz/Ondřej Kroutil

A moderní opravdu je, v Passatu můžete mít digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 11,7“ s různými možnostmi zobrazení a hezkou čitelností, nejvyspělejší infotainment Discover Pro (za 49.100 Kč) přidává další 9,2“ displej na středovém panelu. Standardem pro GTE je jinak osmipalcová obrazovka. Příplatkový infotainment každopádně funguje výborně, je svižný a přehledný.

Osobně oceňuji, že Volkswagen v autě ponechal fyzické ovladače. Sice v podstatě jen pro klimatizaci a příbuzné funkce (jako vyhřívání sedadel nebo čelního okna), ale i to pomůže.

Hybridní Passat samozřejmě stále nabízí spoustu místa vpředu i vzadu, kvůli přítomnosti baterie se však změnil objem zavazadlového prostoru. Nabízí 402 litrů, konvenční spalovací verze umí 586 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti

Za kolik jezdí?

Plug-in hybridní Passat i po faceliftu spoléhá na pohonné ústrojí, které tvoří 1,4litrový přeplňovaný čtyřválec TSI o výkonu 115 kW (156 k), kterému sekunduje elektromotor o výkonu 85 kW (115 k). Nejvyšší kombinovaný výkon pak podle automobilky dosahuje 160 kW (218 k) a točivý moment 400 N.m.

Hybridní ústrojí může fungovat několika různými způsoby. Zajímavé na tom je, že Volkswagen v rámci modernizace ubral jízdní režimy – místo pěti teď Passat GTE nabídne už jen tři. Po této změně automobilka sáhla s cílem usnadnit používání vozu.

A je to fakt jednoduché. Režim "EV" znamená využití pouze elektromotoru, takže z auta udělá čistý elektromobil. S výkonem 85 kW samozřejmě od elektrického sedanu nelze očekávat omračující dynamiku, ale popojíždění ve městě je naprosto v pohodě – i díky tomu, že elektromotor hezky reaguje na "plyn".

Volkswagen však myslel i na případy, kdy vám síla elektrického pohonu nestačí. Když totiž prošlápnete plynový pedál až přes pojistku, okamžitě naskočí spalovací motor, který se hned zapojí do práce.

Čistě na elektřinu Passat GTE umí jet do 140 km/h, po překročení této rychlosti se automaticky aktivuje zážehový čtyřválec. Elektromotor pak funguje jen v roli pomocníka, který je schopen přispět k lepší akceleraci a dynamice.

Mód "GTE" pak řidiči poskytuje výhradně veškerý potenciál vozu, auto tedy využívá oba motory a nabízí zmíněných 218 koní a 400 newtonmetrů. Výsledkem je příjemně svižný vůz s pružným projevem, pohotově reagující na pohyby pravé nohy. Jen pro zajímavost jsem si zkusil na mobilu změřit akceleraci z 50 km/h na 150 km/h a vyšlo mně zhruba 11 sekund.

A třetím režimem je "Hybrid", v němž se o všechna stará samotný vůz. Elektromotor pouští ke slovu například při rozjezdech, po dosažení určité rychlosti pak startuje i spalovací motor. Ten však Passat GTE také často odpojuje, kupříkladu při plachtění. Přepínání mezi pohony přitom probíhá poměrně decentně a hladce.

Volkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTE | Zdroj: auto.cz/Ondřej Kroutil

Pokud se však nechcete spoléhat výhradně na inteligenci automobilu, můžete si s hybridním režimem trochu hrát. Pomocí dotykového displeje infotainmentu totiž lze vozu například přikázat, že má během jízdy dobít baterii (čímž samozřejmě trochu stoupne spotřeba). Nebo že má uchovat určitou kapacitu na později.

A teď to nejdůležitější. Za kolik Passat GTE jezdí?

Jednoduchá odpověď neexistuje, vždy záleží na tom, jak ho používáte. Plug-in hybrid samozřejmě dává největší smysl v případě, že ho máte kde dobíjet. To mimochodem není úplně rychlý proces, relativně malý akumulátor v externě nabíjitelných hybridech totiž neumožňuje výkonné nabíjení stejnosměrným proudem, nezvládl by to.

Takže plné nabití prázdné baterie zabere několik hodin, z běžné zásuvky pět až šest hodin. Pořídit si ale můžete výkonnější wallbox, s nímž se dobíjení zkrátí na přibližně 4 hodiny.

Elektrický dojezd pak závisí na klimatických podmínkách, činnosti klimatizace a pochopitelně i způsobu jízdy. Čtyřicet až padesát kilometrů je však rozhodně reálných, pokud se tedy váš denní nájezd pohybuje okolo této hodnoty, mohl by pro vás Passat GTE být zajímavý. Ale opět zdůrazňuji, v případě, že ho máte kde nabíjet.

A spotřeba? Náklady? S dojezdem 50 kilometrů se pak dostaneme na spotřebu 26 kW/h na 100 km. A když vezmeme přibližnou cenu jedné kWh na úrovni 4 korun, zjistíme, že v elektrickém režimu se dá jezdit za korunu na kilometr.

Passat GTE je však úsporný i jako benzinové auto. Schválně jsem zkusil vytlouct baterii a jezdit chvíli s nulovým elektrickým dojezdem. Mezi městy jsem při klidné jízdě dosáhl na výtečných 5,4 l/100 km.

Jinak ale spotřeba kolísá právě podle úrovně nabití baterie a toho, jak často můžete využít elektrický pohon. Jen pro ilustraci přidávám údaj o dlouhodobé spotřebě z palubního počítače, který zahrnoval posledních 877 kilometrů – Passat GTE během nich spolykal v průměru 6,2 l/100 km. A to je pořád velice zajímavá hodnota.

Prostě Passat

Kdybych měl Volkswagen Passat definovat jedním slovem, asi bych použil výraz "vyváženost". Platí to i o hybridu, který jezdí jako... No prostě jako Passat.

To znamená skvělý komfort, podpořený mimo jiné rozumným rozměrem kol a pneumatik (215/55 R17). Zajímavé je, že sedan k plavné jízdě nepotřebuje adaptivní tlumiče, testovaný kousek hezky žehlil nerovnosti i bez tohoto příplatkového prvku.

A i když plug-in hybrid samozřejmě vzhledem k přítomnosti elektromotoru a baterie není zrovna muší váhou, na silnici nepůsobí neohrabaně a zatáčkami se dovede proplést sympaticky svižně. Volkswagen u sedanu GTE uvádí pohotovostní hmotnost 1.730 kg, což je srovnatelné s verzí, kterou pohání dvěma turbodmychadly přeplňovaný dvoulitrový diesel.

Volkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTE | Zdroj: auto.cz/Ondřej Kroutil

Na zakroucené silnici pochopitelně ona masa cítit je, ale musíte jet opravdu rychle. Pak zaznamenáte i sklony k lehké nedotáčivosti, která ovšem nastupuje pomalu a čitelně. A přestože řízení nedává mnoho zpětné vazby, je poměrně přesné. Mix vyvážených jízdních vlastností doplňuje výborná stabilita či skvěle odhlučněná kabina.

Ve výsledku Passat GTE možná nejezdí tak, že byste o tom někomu nadšeně vyprávěli, ale řídit ho budete rádi. Právě proto, že je tak všestranný.

Závěr

Co za to?

Volkswagen Passat jsem vždy vnímal jako automobil, jehož úspěchy byly spojeny s turbodieselovými motory. Chvíli to tak asi ještě zůstane, nicméně vývoj v posledních letech naznačuje, že tahle stálice střední třídy musí najít způsob, jak se bez nafty, z níž se stal veřejný nepřítel, obejít.

Plug-in hybrid ukazuje, že by se to mohlo povést právě s pomocí elektřiny. Na rozdíl od elektromobilů totiž nejste tolik spoutaní problémy, které elektromobilitu v současné podobě trápí. Přitom umí jezdit úsporně, takže náklady na provoz by se od těch dieselových nemusely tak moc lišit.

Na druhou stranu nelze pominout, že také u GTE přetrvávají některé nevýhody známé z elektrických aut – zejména nutnost mít kde dobíjet. Jako potenciální negativum můžeme brát i komplikované pohonné ústrojí, které vzhledem k přítomnosti spalovacího motoru vyžaduje podobný servis jako běžný "neelektromobil". A otázkou je také životnost baterie.

Plug-in prostě spojuje výhody i nevýhody obou "platforem". A pak je tu cena, která je pořád poměrně vysoká. Passat GTE startuje na 1.126.900 Kč, podobná částka vám přitom bude stačit na koupi sedanu s nejvýkonnějším turbodieselem.

Nejlevnější verze modelu1.126.900 Kč (Volkswagen Passat Limousine GTE)
Základ s testovaným motorem1.126.900 Kč (Volkswagen Passat Limousine GTE)
Testovaný vůz bez příplatků1.126.900 Kč (Volkswagen Passat Limousine GTE)
Testovaný vůz s výbavou1.291.300 Kč (Volkswagen Passat Limousine GTE)

Plusy

  • Úsporné hybridní ústrojí
  • Povedený interiér
  • Vyvážené jízdní vlastnosti

Minusy

  • Vyšší cena
  • Omezený dojezd na elektřinu
  • Smysl dává, když máte kde nabíjet

Volkswagen Passat Limousine GTE
Cena základní sestavy
1 126 900 Kč
Výbava základní sestavy
17" kola z lehkých slitin, bezklíčové odemykání Keyless Access včetně bezklíčového zamykání a startování, dobíjecí zásuvka vozu pro nabíjení střídavým proudem, multifunkční 3ramenný volant v kůži R-Line s pádly pro řazení převodovky DSG, nabíjecí kabel pro připojení vozidla k nabíjecí stanici, nabíjecí kabel pro připojení k zásuvce, vnější zpětná zrcátka el. sklopná nastavitelná, vyhřívaná, zpětná kamera, komfortně sportovní sedadla vpředu, navigace Discover Media s 8" barevným dotykovým displejem, palubní počítač s barevným multifunkčním ukazatelem, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, parkovací senzory vpředu i vzadu, automatická klimatizace, dešťový senzor, LED světlomety a další
Cena testované sestavy
1 291 300 Kč
Výbava testované sestavy
: boční skla vzadu a zadní sklo zatmavená (7.700 Kč), Easy Open bez alarmu (17.800 Kč), LED světlomety High Matrix s DLA (55.300 Kč), multifunkční 3ramenný volant v kůži, vyhřívaný (3.900 Kč), navigace Discover Pro (49.100 Kč), Paket Ambiente (6.100 Kč), Travel Assist High s Park a Side Assist (20.500 Kč)
Motor
Typ motoru:
zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
115 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
250 / 1500 - 3500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
400 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
85 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
160
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
7.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 1.5
Emise CO2:
34
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
402 / 0
Objem nádrže (l):
50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1730 / 0
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4873
b) šířka (mm):
1832
c) výška (mm):
1741
d) rozvor (mm):
2786
e) rozchod vpředu (mm):
1585
f) rozchod vzadu (mm):
1565
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
1000 / 1300
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
590 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
960
k) šířka vpředu (mm):
1510
l) šířka vzadu (mm):
0
délka sedáku vpředu (mm):
525
délka sedáku vzadu (mm):
480
výška opěradla vpředu (mm):
630
výška opěradla vzadu (mm):
690
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano