Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Passat 2.0 TDI – naše jízdní dojmy

Libor Zezulka
Diskuze (443)
Volkswagen Passat je bezpochyby jednou z nevýznamnějších novinek letošního roku. Není divu, že jsme čekali na chvíli, kdy ji budeme moci pořádně proklepnout. Vyzkoušeli jsme verzi 2.0 TDI s výbavou Sportline.

Na úvod dovolte malé vysvětlení. Důvod, proč zveřejňujeme první jízdní dojmy s novým passatem až nyní, nemá co dočinění s leností redakce, poruchou redakčního fotoaparátu ani chřipkovou epidemií, ale skutečností, že jsme chtěli strávit za volantem důležité novinky více času, než poskytují hromadné prezentace. Nakonec jsme se svezli verzí s motorem 2.0 TDI a výbavou Sportline.

Volkswagen do toho, jak se říká, praštil. Nejenže přivedl v posledních měsících na svět několik nových modelů, ale další, a to dosti netradiční, chystá. Designérské oddělení, jemuž vládne pevnou rukou Marat Gunak navíc namíchalo odvážnější křivky, které nahradily konzervativní tvary a oznamovaly nejen příchod čerstvé designérské krve, ale příchod nových volkswagenů.

První náznaky new edge po wolfsburgsku přinesla už pátá generace golfu, ale to pravé překvapení mělo teprve přijít. Studie Concept C a Concept R obletěly celý svět, a tak se čekalo na chvíli, kdy se světlomety a další naznačené prvky nastěhují do sériového vozu. Nafouknutý Golf Plus novou realitu přiblížil, ale teprve odhalení šesté generace passatu změnu designérského stylu potvrdilo.

Co se změnilo?

Nemá jistě smysl podrobně vypočítávat nové části, neb passat zaplavil nejen česká motoristická média, ale také billboardy, citylighty či televizi a stal se veřejně známou tváří. Jen pro úplnost doplňme, že moderní podobu passatu osvěžily na konzervativní automobilku odvážné světlomety a maska do V evidentně inspirovaná dravým obličejem audi, jakož i zakulacená zadní část se světlomety z LED diod.

Nápad nahradit klasické žárovky LED diodami umožnil vykouzlit zajímavé kreace, ale o praktičnosti tohoto řešení zatím pochybujeme. Pokud sledujete blikající směrovku přímo zezadu, budete spokojeni. Oranžové světlo nedráždí oči a směrovka svítí dostatečně jasně. Zkuste ovšem ustoupit trochu stranou a intenzita světla se sníží o 70 procent. V provozu to funguje úplně stejně. (prohlédněte si to na fotografiích)

Směrová světla se Volkswagenu u passatu vůbec jaksi nepovedla. Místo integrace směrovky do předních světel, přesunuli designéři či konstruktéři směrové světlo na přední nárazník. Směrovka ovšem nemá podobu klasické svítilny, byť zmenšené a třeba efektně tvarované, ale úzkého proužku, jehož viditelnost není úplně ideální.

Na první pohled zvláštně působící záď nevypadá v reálu špatně, ale trpí klasickými neduhy sedanu. Složitý systém zvedání víka (paralelogram) nahradily vzpěry á la Mercedes-Benz, ale jistě pozitivní změnu bohužel trochu znevažuje fakt, že pro zavření musíte použít daleko více síly než například u zmíněného Mercedesu. Objem zavazadlového prostorou omezila v České republice plnohodnotná rezerva na 485 litrů.

Jen škoda, že vstupní otvor nepřekročil stín průměrnosti a omezuje nakládaní větších předmětů.

Nový, přesto stále stejný

Interiér zpřístupní vpředu i vzadu doširoka otevřené dveře a dostatečně rozměrný vstupní otvor. Pravda, rovná hrana zadních dveří nevypadá nejlépe, ale praktická stránka tímto neutrpěla. Dovnitř se nesouká, ale skutečně nastupuje. Otevření předních dveří odhalí další praktickou věc – hlubokou přihrádku na deštník. Už těchto několik detailů naznačuje, v čem je Volkswagen skutečný mistr.

Když se zaměříte na odkládací plochy, naleznete jich tolik, kolik potřebujete, včetně hluboké kapsy na dveřích schopné pojmout 1.5 litrovou láhev. Další přihrádky jsou ve středovém tunelu, pod loketní opěrkou, před spolujezdcem atd. Vnitřním prostorem nový passat nevyrazí dech, to by musel ještě pár centimetrů přidat, ale na nedostatek místa si nemohou stěžovat ani mírně přerostlí pasažéři.

Zejména v oblasti kolen převyšuje nabídka prostoru poptávku, v oblasti hlavy a ramen se situace srovnává, ale 185 cm pasažérovi zbývá nad hlavou značná rezerva. Na zadních sedadlech se můžete skutečně uvolnit, k čemuž přispívá i příznivé tvarování sedáku a opěradel. Přední sedadla sportovní výbavy Highline podrží tělo v zatáčkách, ale výrazné boční vedení sedáku může rozložitějším pasažérům vadit.

Sedadla výbavy Comfortline jsou o poznání měkčí a boční vedení sedáku slabší. Zatímco urostlý řidič bude taková sedadla velebit, řidič menší postavy naopak nostalgicky vzpomínat na sportovní alternativu. Je to zkrátka něco za něco. Stejnou větou bychom mohli charakterizovat palubní desku. Proti předchozí generaci vypadá honosněji, ale zároveň si zachovala typickou přehlednost a stále jistou dávku strohosti.

Netradiční jsou ostré hrany a dramatické přechody, předchozí generaci charakterizovala spíše boubelatost, ale uspořádání ovladačů na středové konzole a středovém tunelu odpovídá tradicím VW. Zkrátka a jednoduše Volkswagen vsadil na osvědčené postupy, které oblékl do nového hávu. Má to své kouzlo. Palubní deska vypadá moderně, ale ovladače naleznete na starých místech. Jen středová konzola mohla být útlejší.

Mezi jednotlivými variantami výbavy očekávejte značené rozdíly. Nikoliv v ergonomii, ale v provedení. Zatímco sportovní Sportline i luxusní Highline vypadají skutečně luxusně, kov nebo dřevo dodává interiéru potřebný luxusní nádech, nejlevnější varianta s plastovou dělící lištou vypadá až příliš lacině. K tomu se přidává i volant s optimálním průměrem, ale méně hodnotným provedením a tenkým věncem.

Z technologických novinek, jež se v passatu představily, stojí za zmínku elektronická parkovací brzda, která pomáhá s rozjezdem v kopcích a dokáže přenést až 60 procent maximálního brzdného účinku na všechna kola a pomoci s řešením krizové situace (prostě stisknete tlačítko brzdy a automobil začne okamžitě brzdit, přičemž všechny systémy včetně ABS fungují), např. při problémech s brzdovým pedálem. Zajímavá funkce elektronické brzdy spočívá v tom, že neumožní rozjetí vozidla bez zapnutého bezpečnostního pásu.

To znamená, že nebudete moci uvést vozidlo do pohybu, pokud brzdu ručně nedeaktivujete, nebo si nezapnete pás. Potom se brzda automaticky uvolní.

Motor a jízda

Motor stejný, uložení jiné. Tak lze jednoduše charakterizovat situaci pod kapotou. Testovaný vznětový agregát s objemem 2.0 litry, výkonem 103 kW při 4000 ot./min. a točivým momentem 320 Nm při 1750 ot./min. známe dobře z ostatních vozů koncernů Volkswagen, na Auto.cz jsme s tímto motorem otestovali například Octavii, Audi A4 a Audi A3, takže ho není třeba zvláště představovat.

V novém Volkswagenu passat se proti minulé generaci odehrála jedna významná změna. Motory už nejsou uloženy podélně, jako v koncernových příbuzných audi, ale napříč. Tím se passat vrátil na stejnou kolej jako sourozenci, a to se vším všudy. Změna uložení se projevila pozitivně například na vibracích pronikajících do interiéru a celkovém odhlučnění motoru. Zatímco v předchozím modelu o sobě dávala TDI hlasitě vědět, v novém passatu se pořádně uklidnila. Už po nastartování, které probíhá zatlačením klíčku do škvíry vedle volantu, je patrná minimální úroveň vibrací.

Téměř benzínový projev vám sice slíbit nemůžeme, ale o třídu kultivovanější projev v nízkých, středních i vysokých otáčkách ano. Důležitou vlastností motoru je, že v oblasti 2000 otáček na rozdíl od některých koncernových sourozenců neduní. Síla motoru narůstá plynule, bez nepříjemného (někomu možná příjemného) „nakopnutí“ v oblasti nástupu maxima točivého momentu.

Syrovost motoru ovlivnila dynamiku, ale dvoulitrové TDI dokázalo přesto passat slušně rozhýbat. Aerodynamické odhlučnění dosahuje dobré úrovně, jen ve vysokých rychlostech i přes několik těsnění profukoval vzduch u dveří řidiče. Je to škoda, protože jinak panovalo uvnitř příjemné ticho. Jízdní vlastnosti odpovídají komfortní limuzíně, kombinací vzpěr McPherson vpředu a čtyřprvkové zadní nápravy získal passat na jistotě.

S nerovnostmi se dokáže vypořádat s elegancí posledním volkswagenům vlastní, nenechá se rozhodit ani příčnými nerovnostmi. V zatáčkách se passat naklání minimálně, ve vyšších rychlostech o sobě dává vědět lehčí záď. S držením příčeného směru nemá automobil problémy, ale ve vyšších rychlostech se projevuje zvýšená citlivost na boční vítr. Na zakroucených cestách znepříjemňuje život široký A sloupek, který dokáže zakrýt téměř celý vůz.

K účinku brzd jsme neměli námitek, nemají sklon k vadnutí, brzdný účinek nastupuje optimálně. Řadící páka se ohlásila krátkým chodem s přesnými drahami, řízení s elektrickým posilovačem neposkytuje ideální zpětnou vazbu, ale na komfortní limuzínu není výsledek špatný.

Libor Zezulka
Diskuze (443)
10. 5. 2005 08:21
Re: PAŠÍK=PA-*
U Passata, Guru, věrozvěsta, to žel prohrál Radio skrzevá své nenaplněné představy
10. 5. 2005 08:20
Re: JE ROZUM A ROZUM
Ti s Meganem mají přesně originální jako ti s Golfem. Asi jsi si neuvědimil, že nahoře reaguješ na článek, kde kolega uváděl jako prioritní zájem, že jezdí v autě, kterých je na silnici málo, tedy v autě originálním. Megane je zrovna tak originální jako Golf nebo Alfa 147. Tedy alespoň podle mě.A v kontextu k tvému slovníku, to cítím stejně. Neopakovatelný Megane, je neopakovatelný jako Golf nebo Alfa 147. Pohana Passata, jak vidím, tě hezky zaměstnala Cením tvé nasazení.
9. 5. 2005 18:17
Re: Koncime.
8. 5. 2005 22:04
DVANÁCT TAKTU
Dvanáctý den. Dvanáct roků, dvanáct světelnejch let. Dvanáct taktů bluesové rozkoše co duši halí do oblaku passátní touhy. Dvanáctiletá, destilovaná přes tři metry dřevěného uhlí. Chutná skvěle, má říz, a láme nádherně světlo. Jantarem rozkoše proskočil passátně do dalšího dne. Tohle je premiéra. Jo, premiéra, co nikdy nekončí. Prodejte oponu, potlesk je věčný...
8. 5. 2005 10:10
Re: GTI - POZDNÍ SBĚR - DÍL 2.
To víš, Caddy není zatím EUROGURU