VW zkoumá praktiky čínských plagiátorů
Skutečnost, že čínské společnosti bez svolení kopírují komponenty nebo i celé vozy evropských, amerických a japonských značek není žádnou novinkou. Postižené značky přitom jen ve výjimečných případech toto kopírování přímo napadnou, protože nechtějí narušit rozvoj svých plánů na čínském trhu.
Proti čínským plagiátorům tentokrát podle německého deníku Handelsblatt vyráží německý koncern Volkswagen, který údajně prošetřuje, zda jeho čínský partner FAW Group nelegálně kopíruje a vyrábí převodovky, motory a další komponenty z vývoje VW pro vlastní modely.
Podle neoficiálních informací zástupci koncernu VW odhalili, že FAW Group okopírovala převodovku MQ200, kterou německý koncern montuje do několika modelů značek Audi, Škoda a VW. Tuto převodovku má čínská společnost montovat do svého sedanu Besturn B50 prodávaného v Rusku, kde konkuruje podobně zaměřeným vozům značek Škoda a VW.
Podle deníku Handelsblatt se nejedná o první spor ohledně duševního vlastnictví mezi koncernem VW a jeho čínským partnerem FAW Group. Koncem roku 2010 měli zástupci německé společnosti objevit u FAW Group plány na kopii zážehového motoru EA111 používaného pro celou řadu modelů koncernu VW včetně Pola a Golfu.
V tomto případě mělo dojít k přímé konfrontaci mezi generálním ředitelem Volkswagenu Martinem Winterkornem a jeho protějškem z FAW Group předsedou představenstva Xu Jianyi. Po několikaměsíčním vyšetřování bylo oznámeno, že šlo o chybu inženýra.
S ohledem na spojenectví obou firem byla celá událost utlumena a podle německého deníku má již stát ve městě Čchang-čchun továrna FAW Group na výrobu motorů EA111. Jeden z manažerů koncernu VW, který si přál zůstat v anonymitě, k celému problému uvedl, že motory a s nimi související komponenty vyrobené v Číně mají být vyráběny pouze pro společné projekty VW a FAW Group.
Obvinění ohledně nedovoleného kopírování převodovek přišlo v nepříliš vhodnou dobu, protože Volkswagen již schválil svou investici v hodnotě 14 miliard Eur do roku 2016 na čínském trhu a do roku 2018 chce zvýšit svou roční výrobní kapacitu v Číně na čtyři miliony automobilů.
Důvodem proč si většina zahraničních firem nechá líbit kopírování svých produktů čínským výrobci, je skutečnost, že Čína jim neumožňuje, aby na její půdě působily samostatně a musí zde mít obchodní partnery. S nimi pak sdílejí své projekty, což sebou nese riziko vzniku nelegálních kopií. Nejlepší ochranou je proto v současnosti zajištění co nejvyšší složitosti komponentů, což ovšem nelze vždy využít.