Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vybité baterie? Kamiony na německých dálnicích budou dobíjet troleje

Stanislav Kolman
Diskuze (20)
Po úspěšném pokusu ve Švédsku se do stavby dálnice s trolejemi pouští také Němci. Kamiony půjde zpočátku dobíjet na desetikilometrovém úseku.

Video se připravuje ...

Není to tak dávno, co jsme vás informovali o přípravě elektrického tahače Tesly. Kromě osobních aut míří baterky také do vyšších sfér dopravního průmyslu, konkrétně kamionové dopravy. Takový krok však vyžaduje nejen hodně elektřiny, ale i více času na úplné dobití.

Kamionům mají bezemisní dálniční putování usnadnit troleje, které nahrazují běžné nabíječky. Řidič tak může vůz nabít během jízdy. První dvoukilometrový úsek byl před více než rokem otevřen ve Švédsku. Stejná myšlenka se líbí také Němcům, kteří nyní plánují ještě rozsáhlejší stavbu – desetikilometrovou část dálnice, na které půjde kamiony nabíjet.

Stavbou byla pověřena společnost Siemens a instalace proběhne na úseku dálnice A5. Byť se deset kilometrů může zdát jako dlouhá vzdálenost, v praxi to není příliš. Kamion jedoucí rychlostí 90 km/h (kterou stanovil přímo Siemens) má na dobití baterek jen pár minut. Takový supercharger Tesly zvládne dobít přibližně 1,7 kWh elektřiny za minutu. To znamená, že tvůrci musí přijít s mnohem efektivnějším řešením, nebo vzdálenost elektrické dálnice značně protáhnout.

profi elektromobil video nakladni siemens redakcnivideo profi elektromobil video nakladni siemens redakcnivideo

Pokud by popularita bezemisních kamionů rostla, časem by to mohlo prospět i plynulosti provozu. Zatímco nákladní vozy se budou dobíjet za sebou v pro ně vyhrazeném pruhu, ostatní účastníci dopravy budou mít volnou cestu.

Siemens další řešení v oblasti elektromobility aplikoval už na mnoha místech ve světě. Celkově ale infrastruktura elektrických dálnic roste velmi pomalu. Je to dané i tím, že tato společnost je jediná, která se do podobných staveb v tak velkém měřítku pouští. Zatím.

Stanislav Kolman
Diskuze (20)
15. 8. 2017 09:42
Re: Dobíjecí výkon z trolejí
Ty troleje by musely být v podstatě kontinuelně nad celou dálniční sítí, aby to mělo nějaký efekt.
15. 8. 2017 09:41
Re: spotreba
Hmm, ty soláry by mohli živit elektroniku v kabině, topení, klimu.... To neni možná až tak špatnej nápad při zvažování cena/výkon.

Ohledně TESLy spíš myslim, že budou cílit na autonomní nákladní dopravu. Nebo minimálně automatizovanou dálniční jízdu (která jim už funguje pěkně). Což by umožnilo řidičům odpočívat za jízdy. Už jenom tohle by celou nákladní dopravu citelně zefektivnilo.
15. 8. 2017 09:30
Re: Vlak
Ty gumy má proto, že když vyjede na povrch, přes most, aby nedělalo rámus. Ale stejně sem to nepochopil, když provoz končej v 11 večer 8-s
15. 8. 2017 09:25
Re: Nefunkční
Jenže to byla povinnost v době, kdy nákladní auta jezdila 30km/hod.... Doba se změnila.
14. 8. 2017 21:21
Dobíjecí výkon z trolejí
Dobíjecí výkon z trolejí může odpovídat příkonu do trolejové sítě, u trolejbusů a tramvají je uváděn 150 kW.h na km, u trolejového vedení ve vlakové dopravě až 300 kW.h na km. Pokud tedy trať bude dlouhá 10 km a rychlost na ní bude 90 km/h, pak maximální dodaný výkon za ujetí této vzdálenosti touto rychlostí odpovídá 15 resp. 30 kW.h, které jsou schoony se za tak krátkou dobu do baterií dostat. Což osobně považuji v nákladní kamionové dopravě za nedostatečné. Samozřejmě pokud by byla rychlost pouze třetinová tj. 30 km/h, pak dodaný výkon může být 3 násobný. Tj. až 90 kW.h a to už je pro kamion zajímavější hodnota. Ta by dle mého odhadu mohla u aerodynamického a moderního kamionu vystačit na cca 150-200 km trasu jízdy pouze na baterie....