Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výkyvy v síti kvůli nabíjení elektromobilů? Švédsko má prý řešení

Ondřej Mára
Diskuze (19)

S rostoucím počtem elektromobilů budou narůstat i nároky na rozvodnou síť, která si bude muset poradit s řadou výkyvů. Společnost Northvolt však připravuje první nasazení svého nového systému, který by měl zmenšit výkyvy i v těch největších nabíjecích špičkách.

V současnosti jsou elektromobily na silnicích jen minoritou, představme si ale situaci, kdy jejich podíl výrazněji stoupne a lidé s nimi skutečně začnou jezdit třeba do práce. Jakmile však pracovní doba skončí, tisíce lidí pojedou domů a krátce po příjezdu dají svůj vůz na vlastní či nejbližší veřejnou nabíječku, což pravděpodobně povede k výkyvům v rozvodné síti.

Tomu by však mělo zabránit první komerční nasazení speciálního energetického úložného systému společnosti Northvolt, který by se měl stát již od léta příštího roku součástí rychlonabíječek společnosti Rocklunda ve švédském městě Västerås. Na projektu se navíc podílí i místní poskytovatel elektrické energie, městem vlastněná společnost  Mälarenergi.

Základem systému by měl být modulární bateriový systém Voltrack společnosti Northvolt, který je schopný nabídnout výkon až 220 kW a použitelné energetickou kapacitu až 320 kWh. Díky tomu by tak systém měl být schopen snížit poptávku nabíječky po elektrické energii ve špičce až o 80 procent, což by mělo mít pozitivní dopad na energetickou síť v okolí.

Emand Zand, prezident Energy Solution společnosti Northovlt, k projektu dodává: „Věříme, že elektrifikovaná doprava v kombinaci se zvýšenou urbanizací rychle zvýší nároky na veřejné služby, aby rychle a pružně posílily své sítě. Partnerství s Mälarenergi představuje naše první komerční nasazení a ukazuje, jak mohou být baterie součástí řešení budoucí sítě.

Jsme nadšeni z partnerství s Northvolt na tomto projektu, který podpoří naši vizi udržitelného systému. V regionu Mälardalen čelíme výzvám se spotřebou energie i kapacitou sítě. Pro společnost Mälarenergi tak tento projekt přinese možnost ověřit přínosy, které může přinést bateriové úložiště pro elektrickou síť, zákazníka i společnost obecně,“ uvádí ke spolupráci Helena Olssén, strategická manažerka Mälarenergi.

Ondřej Mára
Diskuze (19)

Doporučujeme

4. 12. 2019 16:56
Re: Zaujímavé
A myslíte, že se na tom pracuje? Zatím se k nařízené narůstající spotřebě elmobilů odstavují uhelné i jaderné elektrárenské bloky a sítě se neposilují. Kde myslíte, že to skončí? Přitom se jednoduchými počty (! - ne ani matematikou) přesvědčíte, že by se na nařízenou budoucí elmobilitu musela dnešní energetika jako celek nejméně zdvojnásobit!!

A druhý aspekt je ještě jinak ekonomický: nařízená elmobilita nutí automobilky k drahým vývojům, jejichž výsledky jsou obecně těžko použitelné drahé elmobily, na které lidi obecně nemají a k nim se pak zdražují i klasická auta. Auta se míň kupují. Ekonomika se brzdí a směřuje do deprese - recese - krize. Protože automobilový průmysl je jeden z podstatných hybatelů ekonomiky - na počtu prodaných aut je kromě samotných automobilek závislých spousta návazných subdodavatelů z mnoha a mnoha oborů.

A tak vidíme postrach elmobility na dvou základech hospodářství Evropy: skomírající energetice a skomírající výrobě automobilů. To má další návaznosti: nezaměstnanost, menší kupní síla lidí, .... Je to všechno kladná zpětná vazba rychlého pádu.
Avatar - PHEV
4. 12. 2019 11:38
Re: vymena baterie
Pokud pojedu teslou stačí zastavit v Olomouci v celkové délce 45 minut není to ideální, ale jednou za čas se to dá přežít, pokud to budu muset jezdit často tak bych si asi nebudu pořizovat elektromobil, to dá rozum.

Druhá část se týkala obyčejnýho elektromobilu třeba Citiga v Brně se zastavím na normální nabíječce celkové zastávky do 2 hodin (citigo nabíjí rychlostí 300 Km za hodinu). Já bych to i dal když budu chtít ušetřit, 2 hodiny za 800 Km co to je dám si oběd, vyřídím telefonáty. Ušetřím někde 1000 Kč. Zase jde o každýho.

Jen jsem reagoval na ty dva dny.
4. 12. 2019 10:52
Re: vymena baterie
Kdyz to nove auto zacne horet kvuli stare baterii, kdo to zaplati ?
4. 12. 2019 10:51
Re: vymena baterie
Takze z CB - Ostrava to je nejakych zaokrouhleno 400 Km, cesta cca 4 hodiny autem na spalovaci motor. Bez potreby tankovat, bez potreby zastavky - 4 hodiny se daji zvladnout v kuse.
Ty navrhujes zastavku v Brne u supercharger, ale ten je teprve ve vystavbe, pokud myslis ten u Olympie. zaje ttam zabere dalsich 10 minut plus minimalne 30 minut na nabijecce a dalsich 10 minut navrat na trasu. To je dohromady 50 minut v ramci jedne cesty. Nabijeni je potreba i na ceste zpatky, takze celkova doba cesty bude minimalne 5:30 - 6 hodin, takze domu prijedu o 2 hodiny pozdeji. Super.
Avatar - PHEV
4. 12. 2019 08:05
Re: vymena baterie
Přesně takhle vznikají pověry a mýty o elektrických autech.Dva dny to bylo možná před pár lety. Dneska už je zcela běžná síť rychlonabíjecích stanic.

Když pojedu z ČB do Ostravy na "otočku" tedy bez možnosti nabít v Ostarvě tak se zastavím v Olomouci na 15 minut cestou tam a 30 minut cestou zpátky na superchargeru a vyřešeno, stejně se člověk potřebuje protáchnout před další cestou.
To v případě že budu mít poměrně drahou teslu.

A pokud bu mít ten nejhorší a nejlevnější elektromobil co se u nás dá koupit tj, auto v ceně kolem 450 tis. A budu používat ty nejpomalejší stanice co jsou v Evropě i když u nás jsou bohužel standardem Tak se cestou zastavím V Brně na 40 min cestou zpět v na 15 minut v Ostravě a znovu 40 minut v Brně