Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výměna oleje s Martinem Vaculíkem: Když to zvládne on, dokážete to i vy

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)

Pravidelná výměna oleje je jedním ze základních prvků údržby, díky kterému udržíte motor v dobré kondici. Tenhle servisní zásah přitom zvládnete i v domácích podmínkách. 

Pravidelné a poctivé zahřívání a dochlazování motoru, tankování kvalitního paliva a pravidelná výměna motorového oleje jsou vcelku jednoduché, zato zásadní kroky spokojeného majitelé každého automobilu.

Výrobci aut sice kvůli leasingovým firmám mnohdy tvrdí, že olej stačí měnit každých 30.000 kilometrů, když tenhle interval zkrátíte na polovinu či třetinu (u sportovních aut a vozů s náročným provozem klidně i na čtvrtinu), vůbec nic se nestane. Naopak motoru přilepšíte a postaráte se o to, aby vám v budoucnu nedělal naschvály (byť to samozřejmě se stoprocentní jistotou vyloučit nelze).

Ještě před několika desítkami let si naši tatínci a dědečkové zvládni vyměnit motorový olej na plácku před domem, dnes už tenhle úkon svěřujeme servisům. Přitom s trochou zručnosti to v domácích podmínkách zvládnete také. Stačí dodržovat jednoduchý postup.

Náš technický expert Martin Vaculík vám k tomu ostatně natočil moc pěkné video.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)

Doporučujeme

6. 7. 2024 19:36
Re: Olej
Ono není nic složitého si vyměnit náplň i v automatické převodovce, pokud je na toto uzpůsobena. Jenom je potřeba se tady řídit servisním manuálem a to dolévání přesné hladiny nové náplně je lepší dělat na vícekrát, protože i správné měření hladiny má tady svá specifika. Nejsnadnější způsob je si změřit množství vylitého oleje a přesně stejné množství tam nalít zpět, protože u AT převodovek nelze nikdy bez průplachu vypustit všechen olej. Velmi důležité je dodržet přesnou specifikaci náplně výrobce vozu a někteří výrobci náplní tady mají dosti solidní chaos. Měnit olej v obou difech u 4x4 je už pak stejně jednoduchá záležitost jako u motoru.
6. 7. 2024 19:24
výměna oleje
Ten olejový filtr provařené šunt značky Starline pobavil :D To fakt stále někdo kupuje a dokonce i používá? Přitom je za podobnou cenou hromada jiných kvalitních značek, kde člověk nemůže udělat chybu. Ono i u těch filtr olejových vložek je trochu rozdíl i ve velikost a to by měly být stejné. Skoro jako originál je má třeba Bosch. Ve videu není ani zmínka o vyčištění vnitřku krytu olej. filtr. vložky a nutné výměně těsnění, což autoservisy běžně nedělají. Pokud už se olej mění, tak vždy všechen starý nejdříve vypustit, což u nájezdů a vytvoření šikmé plochy není dost dobře možné, takže hever, dvě kozy a klíny. Pak spustit auto do roviny, nechat vše vytéci a poté opět zvednout a zajistit. Koukám simply clever a ekologie u Škodovky v praxi, viz. ten plast. kryt bez servisního otvoru a nutná výměna celého výpušťáku, kvůli nové těsnící podložce :D Jinak u těch měděných výměnných profilovaných podložek u výpuštáku je dobré po vyjetí cca. jedné nádrže, zkontrolovat dotažení výpušťáku momenťákem a většinou jde ještě dotáhnout, aby nezačal prokapávat.
3. 7. 2024 11:25
Re: Proč to auto není na rovině?
Tady asi ano, vzdy to tak není.
3. 7. 2024 11:00
Re: Proč to auto není na rovině?
Výpušťák je vzadu, na nájezdech vyteče vše.
3. 7. 2024 09:45
Re: Zvladnete i vy?
Protože jak už se zde píše, ne vždy je tam dobrý přístup a např. demontáž a montáž spodního krytu motoru u poslední generace Renaultu Clio, je očistec. Nejen že ho drží zbytečná spousta šroubků, ale ještě má tak složitě profilovaný tvar, že jeho vrácení do všech držáků a záhybů se dělá dost obtížně pokud si pod auto nestoupnete a nemůžete se otáčet podle potřeby.
U Subaru Outback není demontáž krytu vůbec potřeba, je tam otvor u výpustního šroubu a filtr je na horní části motoru. Takže záleží auto od auta.