Výmol na silnici mi zničil auto. Poradíme, jak dostat odškodnění!
Případ z minulého týdne, kdy byly kvůli rozbité vozovce na pražské Kbelské ulici poničeny podvozky 15 automobilů, ukázal tradiční zimní problém na českých silnicích. Mnohé z nich jsou kvůli zimnímu nečasu plné děr nebo poškozených kanálů, na kterých si nepozorní řidiči mohou prorazit pneumatiku nebo poškodit podvozek svého auta. Víte, jak tuto situaci řešit?
Jestliže se spoléháte pouze na povinné ručení, odškodnění od pojišťovny při této nehodě nedostanete. „Povinné ručení motoristům v tomto případě bohužel nepomůže, neboť kryje pouze škody způsobené třetí osobě a ne škody vzniklé na vlastním vozidle,“ vysvětluje Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny.
Naopak v případě, že máte havarijní pojištění, jste vlastně za vodou. Již z běžné havarijní pojistky vám pojišťovna tuto událost v drtivé většině případů uhradí, a to přestože je třeba výtluk označen značkou. „Pojišťovny neřeší, zda je místo označeno značkou. Pokud má motorista havarijní pojištění, uhradí mu z něj škodu,“ tvrdí Milan Káňa, tiskový mluvčí Kooperativy. Řidič však může přijít o bonusy, a to třeba pokud značku upozorňující na rozbitou značku přehlédne. Pojišťovny vždy postupují podle konkrétního případu.
Navíc záleží na typu pojistky, kolik vám pojišťovna vrátí, a to podle toho, co všechno se na autě zničí. „Výše vzniklé škody se pohybují v řádech tisíců korun, výjimkou však nejsou i škody podstatně větší,“ upozorňuje Buriánková. Nejčastěji se při tomto druhu nehody ničí litá kola, případně podvozkové díly auta jako tlumiče a závěsy kol.
Pojišťovny každopádně doporučují řidičům zavolat v takovém případě policii, aby celou událost zdokumentovala, a to přestože nebude při nehodě nikdo zraněn a škoda nepřesáhne 100 tisíc korun. „Motoristé by měli vnímat, že pokud se to policie, která pak kontaktuje správce komunikace, od nich nedozví, mohou si zničit auta ještě další a další šoféři,“ říká k tomu Václav Bálek z pojišťovny Allianz.
Pokud policii k případu volat nebudete, určitě si místo nehody zdokumentujte sami. Pojišťovny obecně doporučují šoférům nafotit nebo natočit situaci po nehodě, a to včetně detailních záběrů poškození auta. Možností jsou i výpovědí svědků. „Doporučujeme i popsat místo, kde ke škodě došlo, napsat, kdy k ní došlo, ideálně včetně přesného data a času, a popsat celou situaci,“ doplňuje Buriánková.
Jestliže havarijní pojištění uhrazené nemáte, můžete se v případě zničení auta kvůli výtluku obrátit na správce komunikace a vymáhat škodu po něm. V konkrétním případě na Kbelské se jedná o Technickou správu komunikací (TSK), která má na svých stránkách speciální formulář, v němž řidič vyplní informace o případné závadě.
„Pokud se jedná o náhodnou díru na jinak bezvadné vozovce, která není označena dopravní značkou, má motorista velkou šanci, že mu správce komunikace škodu bude muset uhradit,“ tvrdí Milan Káňa z Kooperativy. Naopak pokud je místo označeno a motorista si auto poničí vlastní nepozorností, je šance na úhradu škody od správce komunikace minimální.
Motoristé by se však měli připravit na to, že jednání se správcem komunikace může být zdlouhavé. „Je zapotřebí říci, že jde mnohdy o velmi náročný a zdlouhavý proces, navíc často s nejistým výsledkem.“ upozorňuje Buriánková. Podobně mluví i Káňa: „Jednodušší a rychlejší je samozřejmě řešit tuto událost z pojištění.“
V tomto případě je proto ještě potřebnější celou událost pečlivě zdokumentovat. To v případě nedávné nehody na Kbelské problém asi nebude. „Případ na Kbelské je medializovaný, a proto jej nebude charakterizovat nedostatek fotodokumentace. Fotky nebo svědecké výpovědi ale jsou samozřejmě pro dokazování důležité,“ říká k tomu Bálek.
Závěrem si to tedy shrňme. Jestliže si kvůli nějaké závadě na silnici (výtluku, propadlému kanálu apod.) poničíte auto, určitě celou silnici pečlivě zdokumentujte, a to buď sami, nebo prostřednictvím přivolané policie. Jestliže máte sjednané havarijní pojištění, bude vám škoda uhrazena z něj, jestliže ne, je řešením se obrátit na správce dané komunikace, kde k takové nehodě došlo. Jednání o vyplacení škody ale v takovém případě může být zdlouhavý proces. Navíc, pokud bylo místo označeno značkou, šance na úhradu škody správcem vozovky je minimální.