Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vynikající Hyundaie i30 N a i20 N v Evropě končí. Bude nám smutno…

Ondřej Šámal
Diskuze (76)

Ostré korejské hatchbacky s přeplňovanými čtyřválci to mají v Evropě spočítané. Hyundai se totiž zaměří na elektrická „eNka“ v čele s nedávno uvedeným Ioniqem 5 N. Minimálně čeští zákazníci se ovšem o nedostatek aut bát nemusejí.

Korejské automobilky Hyundai a Kia v posledních patnácti letech prodělaly neuvěřitelný posun. Z otloukánků se totiž během relativně krátké chvíle staly vysoce respektované značky, které se hravě mohou měřit se zavedenější evropskou konkurencí. A v lecčems ji i dokonce porážejí. Důkazem budiž jejich elektrické portfolio, v kterém nechybějí ani vcelku dostupné modely s 800V dobíjecí sítí zvládající výkon až okolo 240 kW. To je třeba více než zvládnou bezemisní BMW a mercedesy.

Zejména Hyundai si ovšem respekt vydobyl i svými sportovními modely s přídomkem N. Prvním vyslancem této rodiny se stala stále ještě aktuální generace kompaktu i30, který v následujících měsících čeká druhá modernizace. Tu má naopak menší i20 již za sebou.

Po osvěžení se už ale ostrých variant nedočkáme. Hyundai totiž písmeno N vyhradí elektromobilům. Ostatně loni představený výkonný Ioniq 5 N je první vlaštovkou nové éry. Vůz s dvojicí elektromotorů se systémovým výkonem až 478 kilowattů představuje budoucnost sportovní divize automobilky. Naopak ostré varianty Hyundaiů i20 a i30 to mají již spočítané.

Oba modely přitom patřily k tomu nejlepšímu na trhu. Korejcům se totiž podařilo ulovit obrovskou personu v podobě Alberta Biremanna, který do Hyundaie přešel z BMW M, kde měl na starost vývoj vysokovýkonných aut. A právě díky němu se premiéra asijské značky mezi rychlými hatchbacky neskutečně vydařila.

Video se připravuje ...

Po stránce jízdních vlastností se i30 N (od 739.990 Kč) může měřit s Fordem Focus ST i Volkswagenem Golf GTI. Menší Hyundai i20 N s cenou od 639.990 Kč zase patří k nejzajímavějším malým sporťákům tohoto tisíciletí. Oba rychlí korejci nám tudíž budou moc chybět. Brutální zrychlení elektromobilů je sice fajn, charakter jejich spalovacích sourozenců je ovšem nezaměnitelný.

Čeští zákazníci se ovšem nedostatku aut bát nemusejí. Ve výrobě pro ně bylo zamluveno dostatek slotů, které by určitě měly pokrýt objednávky na letošní rok. 

Ondřej Šámal
Diskuze (76)

Doporučujeme

Avatar - 125S
26. 2. 2024 11:04
Re: I20N
Musel jsem se rychle rozhodovat. Dostal jsem dobrou nabídku. Už teď není pomalu z čeho vybírat.
Avatar - 125S
26. 2. 2024 11:02
Re: I20N
Děkuju. Je to taková malá hračka. Ale zároveň umí jezdit jako dospělé auto. Je vidět, že je postavené na zkrácené platformě i30.
25. 2. 2024 22:11
Re: I20N
Skvělá volba! Při dobrém zacházení a údržbě si určitě bude výborně držet cenu! :-) :yes: :yes: :yes:
25. 2. 2024 22:08
Re: Jednoduché
:-[] :-[] :-[] :-[] :-[]
25. 2. 2024 22:07
Re: Předposr-ní id-oti!
Je výborná aktivní řidička a řazení si užívá. Co tam máš dál, starostlivej aktivisto?