Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba legendárního Land Roveru Defender skončí tento týden (+velká galerie)

David Bureš
Diskuze (24)

Výroba legendárního offroadu z dílny Land Roveru končí po 68 letech. Nástupce přijde, bude ale rozhodně jiný.

Kariéra legendárního Land Roveru Defender spěje ke konci. V pátek 29. ledna z montážní linky v anglickém Solihullu sjede poslední exemplář tohoto slavného offroadu. Produkce auta se díky zájmu zákazníků lehce protáhla, původně měla skončit již v prosinci minulého roku.

Defender se nabízí v různých délkách a s různými karoseriemi, jako pick-up, double cab, hard top nebo „kombi.“ Ze zákulisních zpráv vyplývá, že by poslední den produkce mohl vzniknout alespoň jeden exemplář od každé z těchto nabízených verzí. Údajně se počítá i s vozy ve všech standardních barvách karoserie.

V tuto chvíli není jasné, jaké plány má Land Rover s posledním vyrobeným kusem Defenderu. Vůbec bychom se ale nedivili, pokud by si jej automobilka nechala a posléze vystavovala při speciálních příležitostech. Třeba dvoumiliontý kus Defenderu ale byl loni v prosinci vydražen.

Jméno Defender britský výrobce používá od začátku devadesátých let, výroba drsného offroadu je však mnohem delší – datuje se až do roku 1948. Vůz byl nabízen nejdříve jen jako Land Rover Series, v osmdesátých letech došlo v rámci modernizace k přejmenování na Land Rover 90, 110 a 127 podle délky. V devadesátých letech pak došlo k další změně názvu kvůli zpřehlednění nabídky – portfolio značky se tehdy postupně rozšířilo o Range Rover a Discovery.

Defender je dílem Maurice Wilkse, který po konci druhé světové války chtěl postavit farmářské vozidlo s pohonem všech kol, co si dokáže poradit téměř s každým terénem, je schopné zorat pole a také odvézt svého majitele do města. Vzorem byl Jeep Willys, jehož díly posloužily i při stavbě prvního prototypu, nazvaného Land Rover Centre Steer. Jméno odkazovalo na volant umístěný uprostřed palubní desky.

Světu byl automobil poprvé představen 30. dubna 1948 na autosalonu v Amsterodamu. Vůz si uchoval světlomety skryté za mřížkou chladiče. Základem byl masivní ocelový žebřinový rám a odpružení kol listovými pery. O pohon se pak starala benzinová šestnáctistovka s 37 kW kombinovaná s čtyřrychlostní převodovkou s redukcí.

Nabídka se postupně rozrůstala. Otevřený model v roce 1949 doplnila luxusnější verze Station Wagon s až sedmimístnou kabinou. O pět let později došlo k natažení rozvoru na 86 palců (2.184 mm), nabídku později obohatil turbodiesel.

Přestože offroad Land Rover prošel v průběhu téměř sedmi desetiletí řadou změn, stále si uchovával drsný vzhled a naprosto skvělé jízdní vlastnosti v terénu. Terénní nezmar ale ani nadále neposkytoval zrovna vysoký komfort, což postupně začínalo vadit. Problémem se staly i legislativní normy, hlavně v otázce bezpečnosti chodců, které nakonec nad Defenderem vynesly definitivní ortel.

Land Rover se samozřejmě slavného jména Defender nechce vzdát. Nástupce se nicméně podle dostupných zpráv dočkáme až v roce 2018, v nabídce by opět měly být různé verze – dvoudveřový a čtyřdveřový model nebo pick-up. Defender by si měl uchovat perfektní terénní schopnosti, zároveň už ale nebude tak drsný, aby mohl zaujmout širší skupinu zákazníků. Otázkou je, zda při jistém vyměknutí neztratí ty stávající…

Doporučujeme

David Bureš
Diskuze (24)
27. 1. 2016 15:45
Defík...
Mám "Defendery" z roku 1951, 1964, 1969, 1983 a 1998. Dva posledně jmenované na běžné ježdění. Určitě jsou lepší, kvalitnější, rychlejší, pohodlnější, atd. auta než Defík, ale snad žádné z nich nemá tak silné charisma, takovou osobnost a takovou duši jako Defík. Pokud se člověk dokáže naladit s tím autem na společné vibrace (někdy i doslova :-) ), tak mu odpustí všechny nedostatky a je to osudový vztah na celý život. Věřte mi, je to tak. Není to ale auto pro každého.
Že Def končí je mi na jednu stranu škoda, ale v podstatě to chápu. Ale co si budeme nalhávat, ono už to stejně nebylo ono... od dob Fordího motoru, zavařených klapek pod oknem, filtru DPF atd. Nicméně kdo to auto chce tak si může koupit ojeté libovolného věku a třeba si ho i zrenovovat. A pokud to bude kvalitní renovace, tak na tom to auto bude mnohem líp než nové z fabriky a určitě i déle vydrží.
Tím, že končí výroba, tak začíná nové období, období opečovávání a renovací starších kousků.
27. 1. 2016 01:23
Re: Ano, legenda....
ok. :-)
27. 1. 2016 01:02
Re: Ano, legenda....
Jo, jasně, je tam hrubice, ale i další překlepy. Už na to prostě nevidím, a tak jdu raději spát! ;-)
27. 1. 2016 00:30
Re: Ano, legenda....
Přesně tam se to stalo. :-) Potom jsem jezdil raději až do Vrchlabí k Mejznarovi. Dej mu pánbůh lehké odpočinutí. Skvělý člověk, skvělý mechanik, skvělý závodník.

Edit: (buď vzali do rukou Rakušané nebo vzaly do ruky rakušácy, nic mezi tím. :-) )
27. 1. 2016 00:28
Re: Ano, legenda....
O "kvalitě" servisu původního českého importéra dodnes kolují mezi českými zákazníky hrůzné legendy (hlavně o pražském servisu v budově býbalého Palace kultury), ovšem poté, co to vzaly do ruky Rakušani, nastala rychlá náprava. ;-)