Výroba legendárního offroadu z dílny Land Roveru končí po 68 letech. Nástupce přijde, bude ale rozhodně jiný.
Kariéra legendárního Land Roveru Defender spěje ke konci. V pátek 29. ledna z montážní linky v anglickém Solihullu sjede poslední exemplář tohoto slavného offroadu. Produkce auta se díky zájmu zákazníků lehce protáhla, původně měla skončit již v prosinci minulého roku.
Defender se nabízí v různých délkách a s různými karoseriemi, jako pick-up, double cab, hard top nebo „kombi.“ Ze zákulisních zpráv vyplývá, že by poslední den produkce mohl vzniknout alespoň jeden exemplář od každé z těchto nabízených verzí. Údajně se počítá i s vozy ve všech standardních barvách karoserie.
V tuto chvíli není jasné, jaké plány má Land Rover s posledním vyrobeným kusem Defenderu. Vůbec bychom se ale nedivili, pokud by si jej automobilka nechala a posléze vystavovala při speciálních příležitostech. Třeba dvoumiliontý kus Defenderu ale byl loni v prosinci vydražen.
Jméno Defender britský výrobce používá od začátku devadesátých let, výroba drsného offroadu je však mnohem delší – datuje se až do roku 1948. Vůz byl nabízen nejdříve jen jako Land Rover Series, v osmdesátých letech došlo v rámci modernizace k přejmenování na Land Rover 90, 110 a 127 podle délky. V devadesátých letech pak došlo k další změně názvu kvůli zpřehlednění nabídky – portfolio značky se tehdy postupně rozšířilo o Range Rover a Discovery.
Defender je dílem Maurice Wilkse, který po konci druhé světové války chtěl postavit farmářské vozidlo s pohonem všech kol, co si dokáže poradit téměř s každým terénem, je schopné zorat pole a také odvézt svého majitele do města. Vzorem byl Jeep Willys, jehož díly posloužily i při stavbě prvního prototypu, nazvaného Land Rover Centre Steer. Jméno odkazovalo na volant umístěný uprostřed palubní desky.
Světu byl automobil poprvé představen 30. dubna 1948 na autosalonu v Amsterodamu. Vůz si uchoval světlomety skryté za mřížkou chladiče. Základem byl masivní ocelový žebřinový rám a odpružení kol listovými pery. O pohon se pak starala benzinová šestnáctistovka s 37 kW kombinovaná s čtyřrychlostní převodovkou s redukcí.
Nabídka se postupně rozrůstala. Otevřený model v roce 1949 doplnila luxusnější verze Station Wagon s až sedmimístnou kabinou. O pět let později došlo k natažení rozvoru na 86 palců (2.184 mm), nabídku později obohatil turbodiesel.
Přestože offroad Land Rover prošel v průběhu téměř sedmi desetiletí řadou změn, stále si uchovával drsný vzhled a naprosto skvělé jízdní vlastnosti v terénu. Terénní nezmar ale ani nadále neposkytoval zrovna vysoký komfort, což postupně začínalo vadit. Problémem se staly i legislativní normy, hlavně v otázce bezpečnosti chodců, které nakonec nad Defenderem vynesly definitivní ortel.
Land Rover se samozřejmě slavného jména Defender nechce vzdát. Nástupce se nicméně podle dostupných zpráv dočkáme až v roce 2018, v nabídce by opět měly být různé verze – dvoudveřový a čtyřdveřový model nebo pick-up. Defender by si měl uchovat perfektní terénní schopnosti, zároveň už ale nebude tak drsný, aby mohl zaujmout širší skupinu zákazníků. Otázkou je, zda při jistém vyměknutí neztratí ty stávající…