Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba Volkswagenu Golf se od roku 2015 propadla až o 75 %. Co za tím stojí?

Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
78 Fotogalerie
Ondřej Šámal

Německý bestseller a etalon kompaktní třídy v posledních deseti letech zažívá ústup ze slávy. Nestojí za ním ovšem klesající kvalita, ale spíše větší konkurence.

Od března 1974 celosvětově vzniklo přes 37 milionů Volkswagenů Golf, který se především v Evropě stal symbolem nižší střední třídy a v posledních letech také automobilem, který dokáže zastat snad všechny role. V rámci značky Volkswagen jde zdaleka o nejpopulárnější model, který dalece překonává Volkswageny Passat (30 milionů vyrobených aut), Beetle (21,5 milionů) a Polo (20 milionů).

Na německém trhu jde dlouhodobě o nejprodávanější nový automobil, jeho někdejší neotřesitelná pozice je ovšem pryč. Podle agentury Reuters německá automobilka v roce 2015 po celém světě vyrobila přes milion exemplářů řady Golf, loni to přitom bylo pouze okolo 300 tisíc exemplářů. Letos se přitom očekávají ještě nižší čísla, zřejmě okolo čtvrt milionu. Předsedkyně rady zaměstnanců Volkswagenu Daniela Cavallo Reuters řekla, že se situace může jen zhoršit: „Trendem je nezastavitelný pokles.“

Důvodů propadu poptávky je hned několik, přičemž za některé si může Volkswagen sám. Při příchodu současné, již osmé generace, se golf musel vypořádávat s problematickým palubním softwarem, kvůli kterému multimédia zamrzala a celkově pracovala pomalu. Ve srovnání se sedmou generací, všeobecně považovanou za nejlepší v historii řady Golf, se též zhoršila kvalita interiéru a ergonomie, jež vsadila na dotykové ovládání místo tlačítek.

O výpadek několika desítek tisíc aut ročně se postaralo též ukončení výroby Golfu Cabrio a derivátu Golf Sportsvan, který představoval menší alternativu k MPV Touran.

Hlavním důvodem klesajících čísel je ovšem konkurence, dokonce ta nepřímá. Lidé se totiž dlouhodobě odvracejí od tradičních kategorií ke crossoverům a SUV. Golf je v tomto případě „kanibalizován“ technicky příbuzným Volkswagenem T-Roc, jehož současní vydání přitom stále vychází z Golfu VII z roku 2012. Nástupce se ovšem představí ještě letos.

Video placeholder
Videotest Volkswagen Golf GTI Clubsport • Zdroj: auto.cz

Jestliže loni bylo v Evropě zaregistrováno 216.549 nových golfů, t-roc na tom byl pouze o 13 tisíc exemplářů hůř. Část potenciálních zákazníků skončila i u menších crossoverů T-Cross a Taigo.

I proto Volkswagen od roku 2027 plánuje výrobu řady Golf přesunout do mexického Puebla. Daniela Cavallo nevylučuje možnost přechodu na čtyřdenní pracovní týden v německém závodě, který kromě stárnoucího Volkswagenu Touran vyrábí také modely Tiguan a Tayron. Golf se nakonec do Wolfsburgu vrátí s devátou generací, plně elektrickým modelem na platformě SSP, jejíž uvedení je plánováno na konec dekády.

Golf se mimochodem nevyrábí pouze ve Wolfsburgu, ale také v Malajsii a Číně. Současný model se spalovacím motorem by se podle Kaie Grünitze, vedoucího technického vývoje Volkswagenu, mohl vyrábět až do roku 2035. Otázkou zůstává, jak rychlý přechod na elektromobilitu v Evropě nakonec bude.

Zdroj: Motor1 a Reuters, video: auto.cz