Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vysoký vzorek nestačí: Letní pneu jsou dobré jen 4 sezóny

David Bureš
Diskuze (26)
Přestože mají čtyřleté pneu mnohdy stále ještě dostatečně vysoký vzorek, jejich vlastnosti se po této době výrazně zhoršují.

Rakouský autoklub ÖAMTC prověřovat trvanlivost letních pneumatik. Zkoumáním změn vlastností letního obutí v průběhu jeho životního cyklu vyšlo najevo, že pneumatiky si své vlastnosti drží jen čtyři roky. Poté už letní pláště nefungují tak, jak mají.

V testu se porovnávaly vlastnosti nových pneumatik s gumami používanými dva až tři roky a pět let. Vrcholem však byly pneumatikami staré 11 a 14 let. Pneumatiky byly stejné značky a všechny z nich měly hloubku dezénu alespoň 5 mm.

Testy zkoumaly jízdní vlastnosti na suché i mokré vozovce, brzdnou dráhu, sledovaly chování při jízdě v oblouku a během brzdění.

Výsledkem bylo zjištění, že se starším pneumatikám zhoršují především vlastnosti spojené se záběrem na mokru, a to i přestože mají stále stejný, nesjetý vzorek jako nové pneumatiky. Už pět let staré pneumatiky mají horší jízdní vlastnosti, i když mají stále 6mm vzorek.

Během dvou až tří let se z pneumatik označených jako velmi doporučené stávají doporučené. Hlavní skok ve změně jízdních vlastností přichází po odjetí čtvrté sezony, kdy je komisaři doporučují použít jen při nezhoršených jízdních podmínkách. Více než 10 let staré gumy při jízdě na mokru v testech zcela propadly.

Stáří pneumatiky je možné vyčíst na její bočnici. Tam je oválný rámeček s čtyřčíslím uvnitř, kde první dvojice čísel označuje týden a druhá dvojice rok výroby. Například 4210 naznačuje, že plášť byl vyroben ve 42. týdnu loňského roku.

Pokud je však na bočnici trojúhelník s uvnitř napsaným trojčíslím, znamená to, že byla guma vyrobena v devadesátých letech. Pokud je na bočnici jen trojčíslí, je pneumatika ještě starší.

Pokud jsou na bočnici písmena DOT (Department of Transportation), znamená to, že guma odpovídá požadavkům amerického ministerstva dopravy. Za touto zkratkou je sestava několika písmen a číslic, datum výroby pak udávají poslední čtyři číslice.

ÖAMTC řidičům doporučuje takzvané pravidlo 4x4x4. To znamená čtyři stejné pneumatiky staré maximálně čtyři roky s dezénem alespoň 4 mm.

V Česku je minimální povolená hloubka dezénu 1,6 mm (na Slovensku 1 mm). Hloubka vzorku zimních pneumatik musí být v Česku nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3.500 kg), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg).

Výrobci pneumatik sami doporučují používat zimní pneu jen čtyři sezony, protože poté ztrácejí pružnost, čímž klesá jejich funkčnost. Test rakouského autoklubu ukázal, že by toto doporučení mělo platit i pro letní gumy.

David Bureš
Diskuze (26)
25. 10. 2011 13:33
Re: Překvapení
Přesně tak, bez informace o stejném složení směsi případně naprosto stejné pneumatice se stejným výrobním postupem je to o ničem. Asi zapomínají, že před 10ti lety ta guma byla zcela z jiného materiálu. Ale to asi ty "odborníky" nenapadne. A kdo ví, jestli vůbec testovali pneumatiky stejného rozměru >:D
6. 4. 2011 22:28
Re: 4 roky natvrdo
Pokud ti vykon 90 koni z HDi bude stale pripadat az moc a nalitas 15 tisic rocne, tak ti asi vydrzi az do duchodu (tveho, ne auta). :-)
6. 4. 2011 22:00
Tiež mi to tak vychádza ....
Letné som menil po 4 rokoch a zimné už "dorážam" a hoci mám kvalitné gumy Dunlop, tak cítim, že to "nie je ako za mlada" a to mám ešte 4 - 5 mm hĺbku dezénu.

Ono to naozaj vyzerá ako PR článok, ale faktom ostáva, že tie "zákonné" hĺbky sú naozaj v praxi už takmer nepoužiteľné a platí, že čo človek neubrzdí, to neukecá .... a to potom môžu byť iné sumy ako len sada pneumatík ...

Jednoducho sa treba zmieriť s realitou, že prevádzka auta niečo stojí a radšej šetriť život, ako peniaze.

6. 4. 2011 21:54
Re: 4 roky natvrdo
Trocha nadhledu by nezaskodila, wolffe.
6. 4. 2011 21:51
Re: 4 roky natvrdo