Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzácný kombík pro odvážné. Na prodej je Passat s osmiválcem a zajímavým nájezdem

Volkswagen Passat Variant W8
Volkswagen Passat Variant W8
Volkswagen Passat Variant W8
Volkswagen Passat Variant W8
20 Fotogalerie
Diskuze (4)

Je to už více než 20 let, co Volkswagen do modelu Passat posadil neobvyklý zážehový osmiválec. V nabídce nevydržel dlouho, dnes jde tedy o poměrně vzácnou motorizaci.

Automobilka Volkwagen měla na přelomu tisíciletí tolik sebevědomí, že přišla s plánem posunout značku výš a oslovit zákazníky tradičních německých prémiovek. V roce 2002 ostatně dorazily luxusní modely Phaeton a Touareg. Součástí plánu byl ale také vývoj nového osmiválce s označením W8.

Neobvyklý osmiválec W8 se čtyřlitrovým objemem si můžeme představit jako dva spojené čtyřválce VR4, které se vyznačují 15stupňovým rozevřením válců, propojené klikovou hřídelí v 72stupňovém úhlu. Výhodou této konstrukce je přijatelná délka motoru, takže se jednotka v pohodě vešla i pod kapotu modelu Passat.

Osmiválec se pod ní dostal u omlazeného provedení generace B5 (B5.5) v roce 2001. O tři léta později z nabídky zmizel, velký zájem o něj totiž nebyl, komplikovaný motor navíc neplatí za nejspolehlivější.

A parametry? V Passatu osmiválec dával výkon 202 kW při 6000 otáčkách a točivý moment 370 N.m při 2750 min-1

Video placeholder
Volkswagen: Představení plug-in hybridů • Zdroj: Volkswagen

Čtyřlitr byl standardně spojen s pohonem všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen, zákazníci mohli volit mezi pětistupňovou automatickou převodovkou a šestistupňovým manuálem. Vrcholný Passat sliboval zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,5 sekundy, maximální rychlost byla omezena na 250 km/h.

I když motor W8 dnes nemá hlavně kvůli problémům se spolehlivostí nejlepší pověst, navíc je dost "užraný" (v kombinovaném cyklu si vezme i víc než 13 l/100 km), jde o zajímavý a vzácný kus techniky. Jak už bylo řečeno, kromě Passatu B5.5 se v jiném autě neobjevil, Volkswagen navíc vyrobil jen asi 11 tisíc exemplářů s W8. Samotný motor byl navíc oceňován pro jeho jemnost.

A zajímavé také je, že podle některých informací motor vznikl i proto, aby si Volkswagen otestoval novou konstrukci ve tvaru písmene W, která se později uplatnila také u jednotek W12 a W16.

Dnes jde každopádně o poměrně vzácnou motorizaci, Passatů W8 na prodej nebývá mnoho. Proto nás zaujalo, že jsme našli jeden kus k mání v Česku. Kromě samotného osmiválce je na tomto kombíku zajímavý také nájezd 305.000 kilometrů. To je slušná porce.

Motor je tu spřažen s automatickou převodovkou a vůz původem z Nizozemska nabízí výbavu zahrnující například navigaci, vyhřívaná sedadla či kožené čalounění. Cena činí 115 tisíc korun.

Video placeholder
Volkswagen Passat má na svém kontě již 30 milionů vyrobených vozů • Zdroj: Volkswagen

Vstoupit do diskuze (4)