Vzácný kombík pro odvážné. Na prodej je Passat s osmiválcem a zajímavým nájezdem
Je to už více než 20 let, co Volkswagen do modelu Passat posadil neobvyklý zážehový osmiválec. V nabídce nevydržel dlouho, dnes jde tedy o poměrně vzácnou motorizaci.
Automobilka Volkwagen měla na přelomu tisíciletí tolik sebevědomí, že přišla s plánem posunout značku výš a oslovit zákazníky tradičních německých prémiovek. V roce 2002 ostatně dorazily luxusní modely Phaeton a Touareg. Součástí plánu byl ale také vývoj nového osmiválce s označením W8.
Neobvyklý osmiválec W8 se čtyřlitrovým objemem si můžeme představit jako dva spojené čtyřválce VR4, které se vyznačují 15stupňovým rozevřením válců, propojené klikovou hřídelí v 72stupňovém úhlu. Výhodou této konstrukce je přijatelná délka motoru, takže se jednotka v pohodě vešla i pod kapotu modelu Passat.
Osmiválec se pod ní dostal u omlazeného provedení generace B5 (B5.5) v roce 2001. O tři léta později z nabídky zmizel, velký zájem o něj totiž nebyl, komplikovaný motor navíc neplatí za nejspolehlivější.
A parametry? V Passatu osmiválec dával výkon 202 kW při 6000 otáčkách a točivý moment 370 N.m při 2750 min-1.
Čtyřlitr byl standardně spojen s pohonem všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen, zákazníci mohli volit mezi pětistupňovou automatickou převodovkou a šestistupňovým manuálem. Vrcholný Passat sliboval zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,5 sekundy, maximální rychlost byla omezena na 250 km/h.
I když motor W8 dnes nemá hlavně kvůli problémům se spolehlivostí nejlepší pověst, navíc je dost "užraný" (v kombinovaném cyklu si vezme i víc než 13 l/100 km), jde o zajímavý a vzácný kus techniky. Jak už bylo řečeno, kromě Passatu B5.5 se v jiném autě neobjevil, Volkswagen navíc vyrobil jen asi 11 tisíc exemplářů s W8. Samotný motor byl navíc oceňován pro jeho jemnost.
A zajímavé také je, že podle některých informací motor vznikl i proto, aby si Volkswagen otestoval novou konstrukci ve tvaru písmene W, která se později uplatnila také u jednotek W12 a W16.
Dnes jde každopádně o poměrně vzácnou motorizaci, Passatů W8 na prodej nebývá mnoho. Proto nás zaujalo, že jsme našli jeden kus k mání v Česku. Kromě samotného osmiválce je na tomto kombíku zajímavý také nájezd 305.000 kilometrů. To je slušná porce.
Motor je tu spřažen s automatickou převodovkou a vůz původem z Nizozemska nabízí výbavu zahrnující například navigaci, vyhřívaná sedadla či kožené čalounění. Cena činí 115 tisíc korun.